Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Sprzedaż na pokazach. UOKiK nałożył kary za wprowadzanie w błąd

0
Podziel się:

Urząd nałożył na dwie powiązane ze sobą spółki prawie milion złotych kary.

Adam Jasser, prezes UOKiK
Adam Jasser, prezes UOKiK (www.premier.gov.pl)

Kary za ukrywanie handlowego celu pokazów nałożył UOKiK na powiązane ze sobą osobowo spółki: Eco-Vital i Mat-Medic. Według Urzędu, obie wprowadzają w błąd konsumentów, zapraszając ich na imprezy i nie informując, że chodzi na nich o sprzedaż.

UOKiK podkreślił, że sygnałem do zbadania sprawy były skargi konsumentów, ich rodzin oraz organizacji zajmujących się ochroną praw konsumenckich, dotyczące najczęściej nieinformowania w zaproszeniach o handlowym charakterze pokazów.

Urząd podkreślił, że Eco-Vital i Mat-Medic to spółki z Poznania, w Krajowym Rejestrze Sądowym pomiędzy nimi istnieją powiązania osobowe, pierwsza oferuje sprzęt do gotowania, druga urządzenia paramedyczne, tzw. rezonatory biofotonowe. Obie prowadzą sprzedaż na licznych pokazach w całej Polsce, zapraszając niemal wyłącznie osoby starsze i zawierając na nich umowy z konsumentami.

Według UOKiK postępowanie wykazało, że Eco-Vital zachęcała do udziału w poczęstunkach, spotkaniach, warsztatach kulinarnych, występach gwiazd, bez podawania informacji, że chodzi o sprzedaż. Nie było ich m.in. na rozdawanych biletach, a pracownicy byli szkoleni tak, by skupiać się na niekomercyjnych aspektach spotkania.

_ W ocenie UOKiK spółka Eco-Vital naruszyła zbiorowe interesy konsumentów: nie ujawniała handlowego celu prezentacji i nienależycie informowała konsumentów o ich uprawnieniach _ - poinformował Urząd. Nakazał zaniechania niedozwolonych praktyk i nałożył na przedsiębiorcę blisko 650 tys. zł kary.

W przypadku Mat-Medic, UOKiK podał, że jej telemarketerzy, by ukryć fakt, że w rzeczywistości chodzi o sprzedaż produktów, przedstawiali się jako przedstawiciele poradni diagnostycznej Mat-Medic i zapraszali na refundowane badania. W tej samej formie prowadzone były pokazy: sale oznaczano tablicami informującymi o badaniach, a handlowcy, nierzadko przebrani w lekarskie fartuchy i przedstawiali się jako konsultanci medyczni. Niezgodnie z prawdą zapewniali także o refundacji zakupów z UE, NFZ lub instytutu medycznego.

Według Urzędu, Mat-Medic naruszył zbiorowe interesy konsumentów m.in. poprzez ukrywanie handlowego celu spotkania, Urząd nakazał zaniechania niedozwolonych praktyk z rygorem natychmiastowego wykonania i nałożył ponad 250 tys. zł kary finansowej.

Decyzje nie są ostateczne, obie firmy mogą odwołać się do sądu antymonopolowego.

Czytaj więcej w Money.pl
Sprawdzą czy T-Mobile mógł podnieść ceny Urząd sprawdzi czy operator nie złamał warunków umowy z konsumentami, czy należycie poinformował ich o zmianie ceny, oraz czy wyznaczył odpowiednio długi termin na decyzję.
UOKiK przygląda się cenom podręczników Ceny podręczników szkolnych pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd wszczął postępowanie sprawdzające po doniesieniach, że ceny tych publikacji znacznie wzrosły.
UOKiK skontrolował fajerwerki i sztuczne ognie Zakwestionowano 7 procent materiałów pirotechnicznych. wytypowano 5 rodzajów wyrobów, stwarzających potencjalnie największe zagrożenia.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)