Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Debiut Alibaby na Wall Street. Akcje wystrzeliły w górę

0
Podziel się:

Inwestorzy już na starcie handlu byli na 30-procentowym plusie. Ten debiut przejdzie do historii.

Debiut Alibaby na Wall Street. Akcje wystrzeliły w górę
(PAP/EPA)

Alibaba zadebiutowała na giełdzie w Nowym Jorku. W pierwszych minutach handlu kurs akcji wzrósł o ponad 30 procent do poziomu 92,7 dolara. To największa oferta publiczna w historii amerykańskich giełd i tylko nieznacznie mniejsza niż IPO Agricultural Bank of China.

Olbrzymie zainteresowanie papierami chińskiego giganta branży e-commerce zachęciło zarząd spółki do podniesienia w ostatniej chwili ceny oferowanych akcji do poziomu 68 dolarów. Pierwotnie widełki cenowe, w których miała mieścić się cena papierów, ustalone były od 60 do 66 dolarów. Pojawiały się spekulacje, że ostateczna cena wyniesie nawet 70 dolarów za jeden walor, co byłoby już rekordem światowym. Do tego jednak finalnie nie doszło.

Wartość wszystkich akcji przeznaczonych do sprzedaży - zarówno nowej emisji jak i będących w rękach dotychczasowych właścicieli - wyniosła 21,8 miliarda dolarów. Dotychczasowy rekord należy do Agricultural Bank of China, który debiutował w 2010 roku. Wartość tamtego IPO była wyższa o 300 milionów dolarów.

Chiński Amazon monopolistą w handlu internetowym

Chińska spółka nie jest specjalnie znana w Polsce, w Europie, a nawet w USA. Dość często nazywana jest odpowiednikiem amerykańskiego Amazona, czy eBay'a. Łącznie kontroluje około 80 procent handlu internetowego w Chinach. Działa również poza Państwem Środka, ale to właśnie handel w Chinach ma niemal 85-procentowy udział w jej całkowitej sprzedaży.

Przychody chińskiego giganta w ubiegłym roku wyniosły około 5,6 miliarda dolarów, a zysk netto sięgnął niemal 1,4 miliarda dolarów. Eksperci zwracają jednak uwagę na bardzo duży potencjał wzrostu wyników finansowych Alibaby. Spółka ma rozwijać się wraz z chińską gospodarką, która - jak wynika z ostatnich danych - rośnie w tempie ponad 7 procent rocznie.

Na koniec grudnia 2013 roku liczba chińskich internautów wyniosła 618 milionów, do czerwca 2014 roku liczba ta wzrosła do 632 milionów, a w 2016 roku ma sięgnąć 790 milionów. Warto również dodać, że wskaźnik penetracji internetu w Chinach wynosi niespełna 50 procent, podczas gdy na przykład w Stanach Zjednoczonych sięga niemal 90 procent. Te liczby najlepiej wyjaśniają zainteresowanie akcjami Alibaby.

Największą obecnie chińską firmę zajmującą się handlem online w 1999 roku założył - wraz z grupą 17 znajomych - Jack Ma, były nauczyciel języka angielskiego, który dwukrotnie nie zdał egzaminu na studia. Wspólnie zebrali wówczas równowartość 60 tysięcy dolarów, co stanowiło kapitał początkowy firmy. Z danych za 2013 rok, wynika, że spółka zatrudnia ponad 20 tysięcy osób.

Porównaj na wykresach spółki i indeksy

giełda
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)