Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Nowelizacja ordynacji podatkowej w listopadzie trafi do Sejmu?

0
Podziel się:

Projekt budzi jednak kontrowersje, bo znajdują się w nim budzące wątpliwość zwroty, co rodzi ryzyko niejednoznacznego interpretowania.

Nowelizacja ordynacji podatkowej w listopadzie trafi do Sejmu?
(Ministerstwo Finansów)

Projekt _ dużej _ noweli Ordynacji podatkowej w przyszłym tygodniu zostanie wysłany na Komitet Stały RM, potem pod obrady rządu i do Sejmu - powiedział wiceminister finansów Janusz Cichoń. Dodał, że klauzula dot. unikania opodatkowania wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r.

_ - Jest to ustawa priorytetowa. Rozwiązania w niej zawarte to odpowiedź na problem procedury nadmiernego deficytu i realizacja zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących uszczelnienia i poprawy efektywności naszego systemu podatkowego _ - podkreślił wiceminister.

_ - W przyszłym tygodniu projekt trafi na Komitet Stały Rady Ministrów i zakładam, że jeszcze w listopadzie, a najpóźniej na początku grudnia powinien zostać skierowany do Sejmu _ - zaznaczył.

Cichoń powiedział, że przepisy zawarte w ustawie będą wchodziły w życie w różnych terminach, ale generalnie od 1 czerwca 2015 r. Jeśli chodzi o klauzulę dotyczącą unikania opodatkowania, to - jak mówił - resort chce, _ żeby weszła w życie od 1 stycznia 2016 roku _.

Wiceszef MF zaznaczył, że ogłoszenie ustawy może nastąpić przed 1 czerwca 2015 roku zatem _ na dostosowanie swoich działań biznesowych do nowych przepisów będzie kilkanaście miesięcy _.

Klauzula dotycząca unikania opodatkowania to budzący największe kontrowersje zapis projektu. Jak czytamy w opinii autorstwa Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów, MF w uzasadnieniu do noweli przekonująco przedstawiło konieczność wprowadzenia takiej klauzuli. _ Jest ona traktowana jako jeden z instrumentów zwalczania nadużyć podatkowych, które to działania są zalecane przez Komisję Europejską _ - oceniła RL.

Według Rady projekt stara się też uwzględnić uwagi Trybunału Konstytucyjnego, który już raz orzekł w stosunku do klauzuli o unikaniu opodatkowania, uznając, że była ona niezgodna z Konstytucją. Rada zaznaczyła jednak, że projekt stara się jedynie w minimalnym stopniu uwzględnić wymogi określone przez TK.

Wskazała ponadto, że stosowanie tego typu klauzuli może budzić wątpliwości z punktu widzenia określonej w Konstytucji zasady wolności działalności gospodarczej, którą można ograniczyć jedynie w drodze ustawy. _ O ile uznać można, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z ważnym interesem publicznym, o tyle można mieć uzasadnione wątpliwości, czy można przyjąć, że ograniczenie dokonywane jest w drodze ustawy, gdyż będzie się ono dokonywało na skutek decyzji organu podatkowego _ - napisano.

Rada podkreśliła, że na obecnym etapie nie jest jednak możliwa jednoznaczna i definitywna ocena konstytucyjności projektowanej klauzuli. Jak zaznaczono, w ustawie znajdują się budzące wątpliwość zwroty niedookreślone, co rodzi ryzyko niejednoznacznego interpretowania ich treści. W tym kontekście RL pochwaliła ministerstwo za umieszczenie w przepisach regulacji przerzucających ciężar dowodów na organy podatkowe, które będą musiały wykazać, że działanie podatnika było ukierunkowane na obejście prawa.

_ Na jednoznacznie pozytywną ocenę zasługuje natomiast obudowanie projektowanej klauzuli dwoma pomocniczymi instytucjami w postaci opinii zabezpieczających oraz powołaniu organu eksperckiego do wydawania opinii w sprawach związanych ze stosowaniem klauzuli _ - napisano.

W konkluzji do opinii Rady czytamy, że projekt wymaga dopracowania w wielu miejscach. Dotyczy to przede wszystkim sposobu zredagowania przepisów mających służyć wprowadzeniu do polskiego prawa klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania oraz regulacji dotyczących wygasania i przedawnienia zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką przymusową lub zastawem rejestrowym. _ Bez usunięcia wskazanych niedoskonałości projektowanej regulacji i drobniejszych mankamentów opiniowanego dokumentu nie powinno mu się nadawać dalszego biegu w procedurze legislacyjnej _ - podsumowano.

_ - Większość uwag Rady Legislacyjnej przyjmujemy i doprecyzujemy zapisy projektu _ - skomentował Cichoń.

Jak mówił, Rada dostrzega pewne ryzyka czy kwestia klauzuli nie będzie budziła wątpliwości Trybunału Konstytucyjnego. MF też je widzi. - _ Ale sama Rada wskazuje też, że to tak na dobrą sprawę okaże się dopiero w praktyce. Zakładamy, że tym razem test konstytucyjności wypadnie pozytywnie _ - mówił wiceszef MF.

Powtórzył, że klauzuli nie da się zdefiniować bardzo sztywno, bo wówczas będzie martwym prawem. - _ To musi być narzędzie w miarę elastyczne, a z drugiej strony nie może to być worek bez dna _ - dodał.

Projekt _ dużej _ noweli Ordynacji podatkowej, poza klauzulą dot. unikania opodatkowania, przewiduje m.in. ogólną interpretację podatkową zamiast powielania interpretacji indywidualnych; prawo do zapłaty podatku w imieniu podatnika; możliwość posługiwania się w urzędach skarbowych kartą płatniczą. Kolejna propozycja zawarta w projekcie to możliwość składania drogą elektroniczną pełnomocnictw ogólnych w postępowaniu podatkowym. Proponuje się także informatyzację kontroli podatkowych. Duzi przedsiębiorcy byliby objęci informatycznymi kontrolami od 2016 r., a mali i średni - od 2018 r.

Czytaj więcej w Money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)