Money.plMotoryzacjaWiadomościAktualności

Fotoradarów nie ma - kierowcy jeżdżą szybciej

2016-06-15 09:03

Fotoradarów nie ma - kierowcy jeżdżą szybciej

Od 1 stycznia br., zgodnie ze zmienionymi przepisami, straże miejskie i gminne utraciły prawo do kontroli prędkości. Zmiana ta spowodowała, że około 400 fotoradarów obsługiwanych przez władze samorządowe, czyli blisko połowa funkcjonujących na polskich drogach, przestała działać. Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (POBR), którego jednym z zadań jest śledzenie zmian w bezpieczeństwie ruchu, podjęło się sprawdzenia, na ile likwidacja tak znacznej liczby fotoradarów wpłynęła na zmianę zachowań kierowców. W tym celu przeprowadzono wyrywkowe badania prędkości w kilku miejscach gdzie przed 1 stycznia 2016 r. funkcjonowały fotoradary straży miejskich.

- Pomiary wykonywano w dniach 6-7 kwietnia 2016 r. przy zastosowaniu nieinwazyjnych automatycznych urządzeń pomiarowych (ustawionych poza pasem drogowym prostopadle do kierunku ruchu), rejestrujących ruch w trybie "pojazd za pojazdem". Zbadano 228.168 pojazdów (178.747 samochodów osobowych i 49.421 samochodów ciężarowych). W analizach wykorzystano także dane uzyskane ze Straży Miejskich z Warszawy i z Nowego Dworu Mazowieckiego - tłumaczy Anna Zielińska, koordynatorka badania z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Miejsca objęte kontrolą:

- Warszawa - Al. Niepodległości okolice GUS;
- Warszawa - Wybrzeże Kościuszkowskie/ul. Karowa (przed wjazdem do tunelu);
- Warszawa Trakt Brzeski/ul. Objazdowa przed przejściem dla pieszych;
- Nowy Dwór Mazowiecki - ul. Wojska Polskiego przed ul. Leśną;
- Nowy Dwór Mazowiecki - ul. Gen. Ignacego Ledóchowskiego - okolica Pomnika Obrońców Modlina.

- Wyniki badań wskazują, że w ciągu doby dopuszczalną prędkość przekroczyło 166.314 (73 proc.) kierowców, w tym o więcej niż 10 km/h przekroczyło 103.645 (45 proc.) kierowców. Należy zaznaczyć, że w okresie pracy fotoradarów w miejscach tych ujawniano średnio 218 przypadków przekraczania dozwolonej prędkości dziennie - dodaje Anna Zielińska.

Analizy wykazały także, że wybór lokalizacji fotoradarów Straży Miejskiej był jak najbardziej uzasadniony. Przykład - na wjeździe do Nowego Dworu Mazowieckiego w rejonie przejścia dla pieszych dopuszczalną prędkość o więcej niż 10 km/h przekroczyło aż 3302 kierowców (33% ogółu). Dla porównania, w czasie funkcjonowania fotoradaru w tym miejscu Straż Miejska z Nowego Dworu wystawiała średnio 4 mandaty dziennie!

Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl

Oferty motoryzacyjne