Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Wydawca "Gazety Wyborczej" kończy rok na dużym minusie

142
Podziel się:

Przychody Agory w segmencie Prasa zmniejszyły się o prawie 11 procent i wyniosły niecałe 268 mln zł. Głównie przez niższe wpływy ze sprzedaży reklam.

Wydawca "Gazety Wyborczej" kończy rok na dużym minusie
(Maszewski/Reporter)

Dopiero końcówka 2016 roku przyniosła grupie Agora pierwsze zyski. Bilans czwartego kwartału to 10 mln zł, co nie zmienia faktu, że cały rok wydawca "Gazety Wyborczej" kończy ponad 16 mln zł pod kreską.

Pierwsze trzy kwartały ubiegłego roku dla Agory stały pod znakiem samych strat. Szczególnie dotkliwy dla grupy był okres od lipca do września - gdy koszty działalności przekraczały przychody aż o 14,5 mln zł. Tak źle nie było od 2008 roku.

Ten fatalny obraz finansów zmazał częściowo całkiem udany czwarty kwartał, w którym Agora wypracowała 10,2 mln zł zysku. To oznacza jednak regres w porównaniu z analogicznym okresem 2015 roku, gdy spółka zarobiła "na czysto" prawie 16 mln zł. Jednak jak podkreślają przedstawiciele Agory zysk operacyjny z podstawowej działalności, pomijając inne elementy finansowe, nie jest zły, a nawet wzrósł z 17 do 24,7 mln zł. EBITDA wzrosła zaś do 49,1 mln zł.

W całym 2016 roku spółka miała 16,6 mln zł straty netto w porównaniu z 12,7 mln zł zysku rok wcześniej. Co ciekawe, regres ma miejsce mimo wzrostu przychodów ze sprzedaży o 9 mln zł do poziomu 1 mld 198 mln zł.

Problemem prasa i druk

Jak wskazuje spółka, niższe w porównaniu z 2015 rokiem były wpływy z działalności Wydawnictwa Agora, głównie ze względu na niższy poziom wpływów związanych z grą Wiedźmin 3: Dziki Gon i dodatków do niej oraz wpływy z działalności filmowej ze względu na mniejszą niż rok wcześniej liczbę sprzedanych biletów na filmy wprowadzone do dystrybucji przez Next Film.

Przychody segmentu Prasa zmniejszyły się o 10,9 proc. do kwoty 267,9 mln zł. Główną przyczyną tego spadku były niższe wpływy ze sprzedaży reklam w segmencie, zaprzestanie wydawania bezpłatnego dziennika Metrocafe.pl oraz niższe wpływ ze sprzedaży wydawnictw. Przychody segmentu Druk wyniosły natomiast 155,5 mln zł i zmniejszyły się o 5,6 proc., głównie z powodu mniejszego wolumenu zamówień.

Największy wpływ na ostateczny wzrost przychodów grupy w 2016 roku miały wyższe wpływy w segmentach Film i Książka, Internet, Reklama Zewnętrzna oraz Radio.

"W okresie styczeń - grudzień 2016 r. najdynamiczniej - o 11,6 proc. do 167,9 mln zł - wzrosły przychody w segmencie Internet. Kolejnym segmentem z wysoką dynamiką wzrostu przychodów była Reklama Zewnętrzna. Od początku roku do końca grudnia 2016 r. łączna wartość przychodów tego segmentu wyniosła 168 mln zł i wzrosła o 7,6 proc.w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. Całkowite przychody segmentu Film i Książka wyniosły w 2016 r. 364 mln zł i były wyższe o 5,5 proc. w stosunku do 2015 r. To głównie zasługa wysokiej frekwencji w sieci kin Helios, która przełożyła się zarówno na wzrost przychodów ze sprzedaży biletów, jak i ze sprzedaży w barach kinowych" - czytamy w raporcie Agory.

Agora liczy na wzrosty na rynku reklamy

Rynek reklamy w Polsce wzrósł w 2016 roku o ponad 2,5 proc. Reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług blisko 8,4 mld zł. Według szacunków spółki, w 2017 roku wartość wydatków na reklamę w Polsce powinna wzrosnąć o kolejne 1 do 3 proc.

Agora spodziewa się 1-3 proc. wzrostu w segmencie TV, 5-8 proc. wzrostu w segmencie Internet i 7-10 proc. spadku w segmencie Czasopisma. Najgorzej będzie wśród Dzienników, gdzie przewidywany jest spadek od 14 do 17 proc.

Między minus 2 proc. i plus 2 proc. będą się wahać wydatki na reklamę w radiu. Prognozuje się też 1-3 proc. wzrost w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 1-4 proc. wzrostu w segmencie Kino.

Agora jest m. in. wydawcą "Gazety Wyborczej" - największej polskiej gazety opiniotwórczej - oraz czasopism. Do grupy należą także serwisy internetowe, radiostacje, firma reklamy zewnętrznej AMS, operator kin Helios oraz Stopklatka TV. Spółka zajmuje się również koprodukcją i dystrybucją filmową.

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(142)
aha
7 lat temu
Z głodu nie zdechną, nakradli przez dziesiąt lat tyle, że mogą przez następne sto lat nic nie robić i im wystarczy.
Lll
7 lat temu
Lacze sie w zalu za kompradorow.
ldvkm
7 lat temu
GW to wrog Polakow!
Leszek10000
7 lat temu
Prawidłowa, zgodna z rzeczywistą działalnością nazwa brzmi: Gazeta Zaborcza.
J A L E
7 lat temu
Przód im w tył
...
Następna strona