Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Centralny Port Komunikacyjny port pochłonie miliardy. Zobacz, kto wyłoży pieniądze

24
Podziel się:

Koszty budowy CPL to ok. 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zagraniczne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni Polski Fundusz Rozwoju lub inni inwestorzy.

Centralny Port Komunikacyjny port pochłonie miliardy. Zobacz, kto wyłoży pieniądze

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko przewozy pasażerskie, ale również hub transportowy o wymiarze regionalnym. Wkrótce rząd powoła pełnomocnika do tego projektu.

Najpewniej po Wielkanocy zostanie powołany pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czyli Centralnego Portu Lotniczego (CPL) i Centralnego Terminala Intermodalnego. Rozporządzenie o stworzeniu takiego stanowiska przygotowuje Ministerstwo Rozwoju - pisze czwartkowy "Puls Biznesu". Z informacji gazety wynika, że pełnomocnikiem może zostać Mikołaj Wild, były wiceminister skarbu. - Nie komentuję - ucina Mikołaj Wild.

Według "PB" koszty budowy CPL to ok. 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zagraniczne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni Polski Fundusz Rozwoju (PFR) lub inni inwestorzy, np. PPL, operator m.in. Lotniska Chopina czy międzynarodowe fundusze inwestujące w projekty infrastrukturalne.

Do 15 mld zł będą kosztować inwestycje obejmujące m.in. budowę linii kolejowych. W tym przypadku unijne fundusze mogą sięgnąć nawet 70-80 proc. Możliwe jest np. dofinansowanie z drugiej edycji programu Connecting Europe Facility, który m.in. wspiera budowę infrastruktury transportowej.

Według wstępnego planu, realizacja projektu potrwa 9-10 lat. "To najbardziej optymistyczna wersja, absolutne minimum, zakładające duży poziom sprawności i np. wykorzystanie gotowego projektu lotniska. Cały cykl inwestycyjny może zająć 12 lat" - przewiduje jednak źródło "PB" z rządu.

Gazeta podaje, że po podjęciu decyzji prace koncepcyjne mają trwać rok, a równolegle zostaną przygotowane specustawy. Prace projektowe, które będą prowadzone równolegle z organizowaniem finansowania, zajmą trzy lata. Kolejne trzy lata trzeba będzie poświęcić na: wybór dostawcy, wywłaszczenia i przesiedlenia. Prace budowlane to 4,5-5,5 roku.

Sama budowa Centralnego Portu Lotniczego nie spowoduje, że od razu powstanie z niego siatka połączeń. Obecnie nie ma polskiego przewoźnika, który byłby gotowy zapewnić ruch dla tak dużego portu.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(24)
vinden
7 lat temu
morawiecki planuje jak nastojaszczy komunista tylko jak dotąd żadnego z tych planów nie zaczął realizować. /komuniści lepiej lub gorzej ale przynajmniej zaczynali/.kaczyński dobrał sobie ludzi do rozwalania i destrukcji, a nie do budowania czegokolwiek.
AQQ
7 lat temu
Nie dostana żadnych funduszy unijnych i nie wybudują tego "lotniska" wcale. Zanim będzie gotowy projekt to cały piss będzie siedział . Taka jest prawda.
Topór
7 lat temu
Podobnie jak w berlinie pod lotniskiem powstanie miasto-bunkier dla elit i koniecznie satanistyczne symbole, żeby ci degeneraci moglli mordować więcej dzieci. Pochłonie 5x tyle pieniędzy co zakładano a w końcu powiedzą że trzeba rozebrać lotnisko, bo przecież nie jest potrzebne. prawdziwym celem są tajne podziemne budowle.
dziadek@52
7 lat temu
CPL bedzie kosztowal 40 mld, CPK bedzie kosztowal 30 mld i oba projekty zostana zakonczone for 8-9 latach budowy. Szacunki dla wszystkich duzych przedsiewziec sa zawsze zanizone (koszt i czas) bo prawdziwa cena bylaby zbyt szokujaca i projekt by nie zostal zatwierdzony. Robie projekty od 30 lat wiec wiem o czym mowie. Tak jest na calym swiecie.
ggg
7 lat temu
fundusze unijne oj ostrozny bym był co do tych funduszy Te fundusze po prostu się koncza
...
Następna strona