Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Zachodnia obwodnica Łodzi będzie tańsza? Tak uważa minister

17
Podziel się:

Minister powiedział, że po zmodyfikowaniu projektu trasy "jesteśmy w stanie zrealizować tę inwestycję zdecydowanie taniej".

Zachodnia obwodnica Łodzi będzie tańsza? Tak uważa minister
(mat. ministerstwa infrastruktury)

Realizacja zachodniej obwodnicy Łodzi może być tańsza - powiedział w czwartek w Łodzi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Projekt trasy domykającej ring drogowy wokół Łodzi ma zostać zoptymalizowany pod względem kosztów, a ponowny przetarg ogłoszony w czerwcu.

Szef resortu odpowiedzialnego za budowę sieci dróg w Polsce razem z wiceminister Jerzym Szmitem o ważnej dla regionu trasie rozmawiali w czwartek z wojewodą łódzkim Zbigniewem Rau oraz lokalnymi parlamentarzystami PiS - Joanną Kopcińską i Markiem Matuszewskim.

Podczas spotkania z mediami szefowie MIB podpisali skierowanie do przetargu na budowę 28,4-kilometrowego odcinka drogi, która ma połączyć węzeł Łódź Lublinek w ramach istniejącego już fragmentu trasy S14 z drogą krajową nr 91 w miejscowości Słowik. W efekcie połączy ona autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i stworzy pełny ring autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi.

- Budowa S14 na zachód od Łodzi, zwłaszcza w kontekście Expo 2022, nigdy nie budziła wątpliwości. Optymalizacji wymagał jedynie koszt i sposób realizacji inwestycji. Jesteśmy przekonani, że powstanie ona przed Expo - zapewnił minister Adamczyk.

Wiceminister Szmit przypomniał, że w pierwszym przetargu nie udało się wybrać wykonawcy inwestycji, ponieważ najtańsza z ofert przekroczyła całkowitą wartość zadania o 264 mln zł. Zwrócił uwagę, że za przewyższającą budżet kwotę można wybudować np. obwodnicę Kobieli lub Niemodlina, albo kilka obwodnic mniejszych miejscowości.

Przedstawiciele resortu wyjaśnili, że w tej sytuacji projekt S14 wymagał optymalizacji, która pozwoli zmniejszyć koszty budowy.

- Ta inwestycja została zaprojektowana w taki sposób, że praktyczny koszt realizacji jednego kilometra tej drogi ekspresowej wyniósłby 72 mln zł. To dwukrotny średni koszt realizacji autostrad w Niemczech, gdzie budowa jednego kilometra wynosi ok. 9 mln euro - tłumaczył Adamczyk.

Minister dodał, że po zmodyfikowaniu projektu trasy "jesteśmy w stanie zrealizować tę inwestycję zdecydowanie taniej".

Szczegóły planowanych zmian projektowych przedstawił wiceminister Szmit. - Została skorygowana wysokość nasypów, które będą niższe. Zmieniona zostanie konstrukcja nawierzchni, ujednolicone konstrukcje obiektów inżynierskich, zmieniony sposób wzmocnienia podłoża, zostanie także przeanalizowana zasadność realizacji wszystkich pięciu zaplanowanych węzłów - wymienił.

Szefowie MIB wyrazili nadzieję, że dzięki temu oferty wykonawców w nowym przetargu nie przekroczą zabezpieczonego budżetu w wysokości 1,79 mld zł (razem z odszkodowaniami za grunty). Postępowanie będzie jednoetapowe. Zdaniem dyrektora łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Macieja Tomaszewskiego ponowny przetarg może zostać ogłoszony w czerwcu.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(17)
KTOSIA
7 lat temu
Łódzka obwodnica przekroczyła wycenę inwestorską GDDKIA o 264 mln złotych a Minister Macierewicz przehasał 3,6 mld na podniebnych wojażach wojskową kasą 3,6 mld zł tj. 13-krotnie więcej niż koszt trasy s - 14. PISowcy karzą łodzian a łodzianie ukarzą PIS w najbliższych wyborach i kolejnych. Niech lodzinie wypalą PIS żywym ogniem z Ziemi Łódzkiej
CLAV
7 lat temu
TAK TAK pAN menadżer I bIUROKRATci Z GDAKI ZNAją SIĘ NA AUTOSTRADACH JAK NIKT INNY i bedzie jak z A2 między Łodzią a Warszawą dwa pasy i co dzień po trzy wypadki, a i już dziś widać koleiny brawo.
Piotr59
7 lat temu
"To dwukrotny średni koszt realizacji autostrad w Niemczech, gdzie budowa jednego kilometra wynosi ok. 9 mln euro - tłumaczył Adamczyk." Proponuję zamiast odnosić się do średniego kosztu autostrad w Niemczech przywołać średni koszt obwodnic autostradowych dużych miast niemieckich - z uwagi na większą ilość węzłów, estakad, nasypów itp. obwodnice zawsze są droższe.
Mad
7 lat temu
Ludzie nie piszcie bzdur wystarczy że nawierzchnia będzie betonowa a nie z masy bitumicznej i już 1/3 kosztów mniej a trwałość 30 krotnie wyższa. Skróci się też czas wykonania o 1/4
Anka100
7 lat temu
A potem naprawy, remonty cena jest wyznacznikiem. Niech PIS oszczędza na Rydzyku a nie na drogach. Znowu wina Tuska ?