Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Sebastian Gawłowski
|

Odwołano lot? Możesz domagać się zwrotu kosztów

0
Podziel się:

Money.pl radzi co robić w sytuacji gdy przewoźnik przekłada lub anuluje lot.

Odwołano lot? Możesz domagać się zwrotu kosztów
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Odwołane loty to zmora pasażerów, szczególnie w okresie urlopowym. Money.pl radzi co robić w sytuacji gdy przewoźnik przekłada lub odwołuje nasz lot.

Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić po informacji o odwołaniu lotu jest uzyskanie od przewoźnika dokumentu potwierdzającego odwołanie przelotu. Będzie to podstawa do ubiegania się przynajmniej o odzyskanie kosztów.

W przypadku odwołania lub przełożenia lotu, przewoźnik ma obowiązek:

  • poinformować o innych możliwościach podróży w wybranym kierunku.
    • zaopiekować się pasażerami, odpowiedni do czasu oczekiwania na zaproponowane nowe połączenie, podobnie jak w przypadku braku miejsc na pokładzie samolotu.
    • Zwrócić pasażerom równowartość ceny biletów i zapewnić bezpłatny powrotu do portu, z którego rozpoczęli podróż, pierwszym możliwym połączeniem.

Należy pamiętać, że operator lotniczy powinien podać przyczyny odwołania lotu. Jeśli tego nie zrobi klient ma mocne podstawy do dochodzenia swoich roszczeń.

- _ W takich sytuacjach szczególnie ważne jest dokumentowanie wszelkich ponoszonych kosztów _ - wskazuje Federacja Konsumentów.

Dobrze jest dzwonić z telefonów, do których będziemy w stanie uzyskać billing, warto także gromadzić wszelkie paragony i rachunki. Dokumenty te pomogą dochodzić odszkodowania od przewoźnika.

Następnie warto w zadbać o zgłoszenie reklamacji. Trzeba uzbroić się również w cierpliwość. Zdarza się, że klient czeka dłuższy czas na reakcję linii. W reklamacji należy przedstawić wszystkie zarzuty względem linii oraz roszczenia (czego oczekujemy od linii).

Tak przygotowane pismo wysyłamy na adres przewoźnika, najlepiej listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Niektórzy przewoźnicy żądają wysyłania reklamacji wyłącznie poczta elektroniczną. W takiej sytuacji można wysłać równocześnie mail i list polecony.

Skarga do urzędu

Jeśli czas oczekiwania znacznie się przedłuża lub nie dostaniemy odpowiedzi, W sytuacji kiedy przewoźnik nie uprzedził o odwołaniu lotu, nie dopełnił obowiązków wobec klienta i zaniedbania operatora są bezsprzeczne można złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. w tej sytuacji trzeba rozważyć złożenie skargi na przewoźnika w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Skarga powinna zostać skierowana do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie.

Pieniądze można odzyskać najczęściej w formie rekompensaty od przewoźnika. Powinna ona objąć zwrot wszystkich kosztów wynikających z tej sytuacji, szczególnie koszt biletu.

Można starać się również o odzyskanie kosztów związanych z dojazdem na lotnisko. W tej sytuacji potrzebne będzie potwierdzenie kupna biletu lub benzyny.

Można również ubiegać się w Urzędzie o odszkodowanie od przewoźnika. Jednak zarówno rekompensata, jak i odszkodowanie nie są przesądzone. Nie dostaniemy jej gdy przewoźnik udowodni przed Urzędem, że odwołał lot z istotnych powodów technicznych, które mogły zagrażać bezpieczeństwu pasażerów.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie?

  • przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem.
    • przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż 2 godziny wcześniej i kończące nie później niż 4 godziny później niż planowano.
    • przewoźnik uprzedził nas o odwołaniu lotu z mniej niż 7-dniowym wyprzedzeniem i zaproponował połączenie rozpoczynające się nie wcześniej niż godzinę przed naszym lotem i kończące nie później niż dwie godziny później niż planowano.
    • Prawa te nie przysługują nam, jeśli bierzemy udział w wyjeździe zorganizowanym, odwołanym z innego powodu niż odwołanie samego lotu.

Jeżeli pieniądze należą nam się jednoznacznie na podstawie obowiązujących przepisów, mamy prawo żądać wypłaty środków w postaci gotówki lub przelewu.

- _ Jeżeli jednak sprawa nie jest tak jasna (np. moglibyśmy mieć kłopoty z udowodnieniem naszych racji) , np. vouchery na kolejny lot mogą być dobrą formą kompromisu z przewoźnikiem _ - wskazuje Federacja Konsumentów.

Raport Money.pl
*Dokąd z paszportem, dokąd z dowodem? * Gdzie wystarczy dowód a dokąd nie wybierzemy się bez paszportu? Ile można poruszać się bez wizy i czy można podróżować z dokumentem, który kończy swoją ważność? Czytaj w Money.pl
giełda
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)