Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Poradnik: Jak reklamować się w internecie

0
Podziel się:

W ciągu ostatnich 7 lat wydatki polskich firm na promocję w sieci wzrosły blisko 20-krotnie.

Poradnik: Jak reklamować się w internecie

Internet pozwala na dotarcie do ściśle określonej grupy potencjalnych klientów w konkretnym mieście, województwie czy kraju. Wystarczy już niewielki budżet, więc w sieci mogą skutecznie reklamować się nawet najmniejsze firmy.

Co trzeci polski internauta - jak wynika z badań przeprowadzonych przez _ Gemius - _ ceni sobie możliwość zakupienia produktu od razu po kliknięciu na jego reklamę. W ubiegłym roku e-klientami było już ponad 42 procent użytkowników sieci w Polsce, a odsetek Polaków, którzy korzystają z internetu z roku na rok wyraźnie rośnie.

Odsetek Polaków z dostępem do internetu [%]
Źródło: NetTrack SMG/KRC

Rozwój internetu w Polsce przekłada się na wzrost rynku reklamy w sieci. W ciągu ostatnich 7 lat wydatki polskich firm na promocję w sieci wzrosły blisko 20-krotnie, w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii przekraczając poziom wydatków na reklamy w stacjach radiowych. Jak szacuje _ IAB Polska _ w 2007 roku polskie firmy wydały na reklamę w sieci rekordową kwotę 600 milionów złotych.

Co wyróżnia reklamę internetową?

Internet daje przede wszystkim ogromne możliwości targetowania. Reklamodawca może precyzyjnie określić, do kogo chce dotrzeć. Internet pozwala wyświetlić reklamę w określony dzień tygodnia, a nawet w ustalonych wcześniej godzinach. Pozwala ograniczyć grupę odbiorców do mieszkańców konkretnego województwa lub miasta.

Z promocją swojej firmy, jeśli tylko jest taka potrzeba, można dotrzeć też do użytkowników konkretnej przeglądarki internetowej, czy określonego systemu operacyjnego. W przypadku reklamy wykorzystującej pocztę elektroniczną (e-mailing, reklama w newsletterach) możliwości targetowania są jeszcze większe. Adresatów reklamy można określić na przykład ze względu na wykształcenie, wiek, płeć, branżę, zawód czy zajmowane stanowisko.

Profil polskiego internauty ze względu na wiek
Źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń 2008

Dodatkowo, możliwe do wykorzystania formy internetowej reklamy pozwalają na użycie każdego z dostępnych w mediach kanału przekazywania informacji - tekstu, grafiki, dźwięku i wideo.

Charakterystyczną cechą jest również capping, czyli ograniczenie liczby prezentacji reklamy danemu internaucie. Decydując się przykładowo na capping 2 firma ma gwarancję, że jeden internauta reklamę zobaczy tylko dwa razy.

Reklama internetowa ma tę zaletę, że jej skuteczność - a należy ona do form najskuteczniejszych - łatwo monitorować, kontrolować i przede wszystkim poprawiać.

Jak przeprowadzić skuteczną kampanię?

Reklama w internecie najczęściej kojarzy się z banerami i ich odmianami. To faktycznie najpopularniejsza forma sieciowej promocji, choć trzeba pamiętać, że nie jedyna. Przygotowując kampanię, warto wziąć pod uwagę kilka opcji z szerokiej palety dostępnych możliwości.

Najpopularniejsze formy reklamy internetowej
Reklama graficzna Animowane lub statyczne obrazy, wyświetlane jako element strony internetowej. W bardziej zaawansowanych formach może na przykład rozwijać się po najechaniu na niego kursorem (_ expand , _ push _), lub poruszać się wraz z przewijaniem strony przez internautę ( scroll _). Często spotykane są formy tzw. inwazyjne, które zasłaniają przekazem reklamowym właściwą treść strony www.
Reklama wideo Od reklamy graficznej różni się przede wszystkim tym, że zamiast grafiki zawiera film. Może mieć formę samodzielnego spotu reklamowego (_ video ad ), umieszczonego na stronie na podobnych zasadach, jak baner. Ciekawym sposobem na jej wykorzystanie jest spotykane np. w serwisach informacyjnych wstawienie przekazu reklamowego do treści relacji filmowej ( in-stream video ad _).
Linki sponsorowane Najmniej inwazyjna i niedrażniąca forma reklamy. Link sponsorowany to krótki tekst reklamowy, który po kliknięciu odsyła internautę do strony reklamodawcy. Używany jest do promowania produktów i usług na pokrewnych tematycznie stronach www i w wyszukiwarkach internetowych.
Wizytówki Krótka prezentacja firmy, zawierająca najważniejsze informacje na temat jej działalności i oferty oraz dane adresowe to właśnie internetowa wizytówka. Ta forma reklamy pojawia się przeważnie w branżowych katalogach firm i internetowych spisach teleadresowych, rzadziej jako samodzielna strona www.
Ogłoszenia Zamieszczane są zazwyczaj w specjalnie do tego stworzonych, ogłoszeniowych serwisach internetowych. Podobnie jak w prasie, mogą mieć formę ogłoszenia drobnego, czyli krótkiej informacji o ofercie z danymi kontaktowymi, lub ogłoszenia wymiarowego, w których dopuszczalne jest użycie grafiki - na przykład loga firmy.
E-mailing Forma marketingu bezpośredniego. Reklama wysyłana jako list prosto do skrzynki internauty. Daje najlepsze możliwości targetowania, czyli określenia kto powinien reklamę otrzymać. Przykładowe kryteria to: wykształcenie, wiek, płeć, branża, zawód, stanowisko, województwo czy miejsce zamieszkania.
Reklama w newsletterze Przekaz reklamowy, zamieszczany w cyklicznym biuletynie rozsyłanym na przykład do użytkowników portali lub tematycznych serwisów internetowych. Daje możliwość wykorzystania większości form reklamy graficznej i linków sponsorowanych, rzadziej ogłoszeń.
Artykuł sponsorowany Strona www umieszczona w szablonie podobnym, lub identycznym do treści portalu lub tematycznego serwisu internetowego. Jej treść stanowi artykuł przygotowany najczęściej przez reklamodawcę.
Sponsoring Objęcie sponsoringiem całego serwisu internetowego lub jego wybranej - zazwyczaj tematycznie - części pozwala na zamieszczenie elementów promujących sponsora na stronach z niezależną treścią redakcyjną.

W ostatnich latach dynamicznie rozwija się reklama kontekstowa. Jej charakterystyczną cechą jest dopasowywanie się do treści strony, na której się pojawia. Ten typ reklamy sprawdza się w serwisach tematycznych i w wyszukiwarkach internetowych.

Krok dalej idzie reklama behawioralna. Zasada jej działania jest podobna do reklamy kontekstowej, jednak głównym kryterium doboru reklamy nie jest treść przeglądanej strony internetowej, ale preferencje internauty. Określa się je na przykład dzięki historii odwiedzanych stron www, czy rodzajowi zakupów, jakich dokonuje w sieci.

Ciekawym sposobem promocji w internecie jest też marketing wirusowy. Polega na tym, że firma wypuszcza do sieci plotkę na swój temat, śmieszny film lub grafikę, która ma skłonić internautów do rozsyłania przekazu między sobą.

Modele opłat

Istnieje kilka metod rozliczania kampanii reklamowych w internecie. Emisję reklam można zlecić na określony czas (_ flat fee _). Płaci się wówczas za to, że reklama pojawia się w wyznaczonym miejscu na przykład przez miesiąc.

Innym sposobem jest wykupienie określonej liczby emisji, czyli model CPM *(_ Cost Per Mille _, spotyka się też nazwę *CPT - _ Cost Per Thousand _). Nazwa wynika z tego, że przelicznikiem jest 1000 (łac. _ mille _, ang. _ thousand _) emisji. Przy tym modelu reklamodawca sam decyduje, jak długo ma trwać kampania i w jakim czasie mają się wyemitować wykupione emisje.

Inna filozofia to płacenie za oczekiwany efekt. Najczęściej spotykane warianty to: CPC (_ Cost Per Click ), kiedy reklamodawca płaci tylko za faktyczne kliknięcie w reklamę oraz CPA ( Cost Per Action _), czyli opłata za wykonanie przez internautę czynności, do której reklama go namawiała.

Skuteczność pod kontrolą

Systemy emisji reklam pozwalają na bieżąco kontrolować skuteczność wszystkich elementów kampanii reklamowej. Podstawowym wskaźnikiem jest *CTR *(_ Click Through Rate _ ), mówiący o tym ile spośród osób, które zobaczyły reklamę, zdecydowały się w nią kliknąć. Im CTR jest bliższy 100%, tym reklama jest skuteczniejsza. Oczywiście wynik 100% jest nieosiągalny. Dobry wynik to kilka, kilkanaście procent.

W ocenie skuteczności kampanii prowadzonej przez określony czas (_ flat fee ) lub przy wykupionej określonej liczbie emisji ( model CPM _) pomagają również wskaźniki kosztu nakłonienie jednego internauty do kliknięcia w baner lub skłonienia internauty do wykonania określonej czynności, na przykład wypełnienia formularza. W obu przypadkach im wartość jest niższa, tym lepiej świadczy o skuteczności reklamy.

Wskaźnikiem, który warto wziąć pod uwagę jest również ROI (_ Return On Investment _), czyli stosunek zysku wygenerowanego przez reklamę lub całą kampanię do poniesionych na nią kosztów.

Skuteczność kampanii reklamowej zależy od wielu czynników. Najważniejsza jest atrakcyjność samej reklamy oraz dopasowanie form i miejsc emisji do grupy docelowej, do której przekaz ma dotrzeć.

Przyszłość należy do e-reklamy

Prognozy branży reklamowej są jednoznaczne - przez najbliższe lata reklama internetowa będzie najszybciej rozwijającym się kanałem dotarcia do potencjalnych klientów.

O ile w 2008 roku wzrosną wydatki na reklamę w mediach (prognoza)
Źródło: CR Media

Wszystko dlatego, że internet, za sprawą swojej interaktywności, pozwala użytkownikom szybko dotrzeć do poszukiwanych informacji, podzielić się swoją opinią i poznać opinie innych osób. To z kolei umożliwia szybką reakcję na przekaz reklamowy. Jeśli produkt można kupić za pośrednictwem sieci, internetowa reklama potrafi sprzedać go błyskawicznie.

| Bezpłatny e-book _ Reklama Internetowa dla Firm _ |
| --- |
| Jak skutecznie reklamować małą i średnią firmę w internecie? Sprawdź co musisz wiedzieć, by Twoja kampania w sieci odniosła sukces. Pobierz bezpłatny poradnik w formie e-booka i zadaj pytanie ekspertom Money.pl www.money.pl/reklama |

reklama
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)