Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Arkadiusz Droździel
|

Zrób sobie bank - raport o franczyzie bankowej

0
Podziel się:

Coraz więcej banków decyduje się na rozwój swojej sieci przez otwieranie placówek na zasadach franchisingu.

Zrób sobie bank - raport o franczyzie bankowej

Coraz więcej banków decyduje się na rozwój swojej sieci przez otwieranie placówek na zasadach franchisingu. Jest ich już ponad trzy tysiące.

Założenie w Polsce banku od podstaw to proces bardzo kosztowny, skomplikowany, a co za tym idzie i czasochłonny. Warunkiem, który na wstępie selekcjonuje śmiałków jest posiadanie co najmniej 5 mln euro i uzyskanie koncesji Komisji Nadzoru Finansowego.

ZOBACZ TAKŻE: Wizytówki banków działających w Polsce To jednak dopiero początek. Najbardziej skomplikowanym etapem jest zorganizowanie banku. Stworzenie procedur regulujących funkcjonowanie oraz zbudowanie systemu informatycznego. Ogromne nakłady pochłonie także budowa sieci oddziałów, wyszkolenie pracowników i reklama.

Choć przeciętny Kowalski nie ma co marzyć o własnym banku, może jednak założyć jego namiastkę. Coraz więcej banków działających w Polsce decyduje się bowiem na rozwój swojej sieci poprzez otwieranie nowych placówek we współpracy z partnerami biznesowymi na zasadach franchisingu.

ZOBACZ TAKŻE: Wykaz bankomatów w Polsce
Według „Raportu o franchisingu i systemach agencyjnych w Polsce” przygotowanego przez firmę Profit, na koniec 2006 roku na zasadach partnerskich działało w naszym kraju już 3068 punktów.

| CO TO JEST FRANCZYZA? * |
| --- |
| *
Franczyza
(ang. franchising) to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami - franczyzodawcą (FD) i jego indywidualnymi franczyzobiorcami (FB). Franchising zakłada też przepływ know-how od FD do FB przez cały czas obowiązywania umowy franczyzowej. |

Prekursorem takiego modelu rozwoju_ _sieci sprzedaży, a zarazem bankiem dysponującym zdecydowanie największą liczbą placówek partnerskich jest PKO BP.

Obecnie z największym, polskim bankiem detalicznym współpracuje prawie 2300 agentów. O potędze PKO BP świadczy fakt, że wszystkie pozostałe banki posiadają razem ponad trzy razy mniej oddziałów funkcjonujących na zasadach partnerskich.

ZOBACZ TAKŻE: Porównaj lokaty złotówkowe Na drugim miejscu plasuje się BPH, który w ciągu trzech lat otworzył ponad 420 tego typu punktów. Ponad 110 placówek działa pod marką Dominet Banku, prawie 70 Polbanku, a w około 40 sprzedaje się produkty i obsługuje klientów Multibanku.

Jednak już wkrótce do liderów dołączą kolejne banki. Sieć placówek partnerskich zaczynają także rozwijać: ING Bank, BZ WBK (pod nazwą Minibank), Eurobank, GE Money Bank, a w drugiej połowie roku ruszą punkty Getin Banku.

Co z tego mają banki?

Główną ideą przyświecającą bankom, decydującym się na rozbudowę sieci poprzez tworzenie placówek agencyjnych lub partnerskich, jest dotarcie do jak najszerszej grupy klientów. A to wymaga otwierania przedstawicielstw w coraz mniejszych miejscowościach i w odległych od centrum dzielnicach większych miast. ZOBACZ TAKŻE:
Porównaj oferty kredytów mieszkaniowych

Zdaniem Macieja Kosowskiego z Expandera dzięki nawiązywaniu współpracy z partnerami banki ograniczają z jednej strony ryzyko poniesienia porażki, zaś z drugiej rozbudowa sieci jest dla nich zdecydowanie mniej kosztowna.

W uruchomienie własnego oddziału bank musi zainwestować średnio powyżej 500 tysięcy złotych. Koszt stworzenia placówki partnerskiej dla banku wiąże się najczęściej jedynie z wydatkami na: szkolenie pracowników, wsparcie w zakresie reklamy i marketingu, czy też obsługę systemów informatycznych.

*Bank za kilkadziesiąt tysięcy złotych *
Od osób zainteresowanych prowadzeniem przedstawicielstw banki wymagają, aby miały zarejestrowaną własną działalność gospodarczą, były niekarane, a w niektórych przypadkach (m.in. Polbank, Dominet Bank, Multibank) ważnym kryterium nawiązania współpracy jest także posiadanie doświadczenia w sprzedaży produktów finansowych.

Założenie placówki banku wiąże się jednak przede wszystkim z wymogiem zaangażowania kapitałowego ze strony potencjalnego partnera. Bankierem można już zostać za 10 tysięcy złotych, ale może to także wymagać posiadania 200 tysięcy złotych. Tak duża rozpiętość wynika z różnych systemów franczyzowych stosowanych przez banki, a także wymagań co do lokalu i jego wyposażenia

Najwięcej może kosztować otwarcie punktu Dominet Banku. W zależności od lokalizacji może to pochłonąć od 150 do 200 tysięcy złotych. Bank umożliwia jednak rozłożenie płatności na raty dodatkowo zakładając lokatę na kwotę 50 tysięcy złotych.

Z wydatkiem od 110 do 125 tysięcy złotych musi się liczyć potencjalny partner Multibanku. W tym wypadku kwota ta nie jest przeznaczana na przystosowanie oraz wyposażenie lokalu – koszty te ponosi bank. 35 tysięcy złotych pochłania jednak licencja.

Na kaucję - zwracaną po zrealizowaniu 15 miesięcznego planu sprzedażowego – należy przeznaczyć kolejne 30 tysięcy złotych. Ponadto jest wymagane posiadanie 45-60 tys. złotych środków obrotowych na pokrycie kosztów działalności w pierwszym okresie działalności.

Na podobnym poziomie kształtują się wydatki związane z założeniem placówki Polbanku. W zależności od liczby stanowisk należy zainwestować od 90 do 150 tysięcy złotych.

Bank umożliwia zaciągnięcia kredytu na ten cel nawet do 500 tysięcy złotych. Wymagane jest jednak posiadanie co najmniej 20 proc. wkładu własnego. Partner musi się także liczyć z comiesięczną opłatą w wysokości 400 złotych, ale równocześnie bank udostępnia budżet reklamowy na poziomie 500-1000 złotych.

Kwotą około 75 tysięcy złotych musi dysponować przyszły przedstawiciel GE Money Banku. Z tego 65 tysięcy złotych zostanie przeznaczone na przygotowanie lokalu, a 10 tys. należy zapłacić dla banku, jako opłatę wstępną.

Podobna kwota, bo 60 tysięcy złotych jest niezbędna do otwarcia punktu Eurobanku. Pieniądze te są przeznaczane na" adaptację lokalu, zakup wyposażenia oraz wystrój. Co miesiąc franczyzobiorca musi także uiszczać opłatę franczyzową w wysokości 600 złotych, środki te można jednak wykorzystać na cele marketingowe.

*ZOBACZ TAKŻE: *Historia kart płatniczych w PolsceMniejszym kapitałem mogą dysponować potencjalni partnerzy PKO BP, BPH, BZWBK, a także Polbanku. W PKO BP, aby zostać agentem banku wystarczy około 15 tysięcy złotych w przypadku zastosowania multisejfu oraz około 30 tysięcy w przypadku boksu kasowego, zgodnego z wymogami banku.

Minimum 38 tysięcy będzie kosztowało natomiast otwarcie minibanku BZWBK. Z tej kwoty 8 tysięcy pochłonie opłata wstępna, która może być jednak rozłożona na dwie raty.

Od 10 do 40 tysięcy złotych jest niezbędne do uruchomienia punktu BPH. Wysokość inwestycji zależy w dużej mierze od lokalizacji placówki jej powierzchni oraz liczby stanowisk.

Żadnych wydatków związanych z inwestycją w placówkę nie ponosi natomiast partner ING Banku Śląskiego. Cały koszt powstania placówki pokrywa bank, który wymaga jednak posiadania około 100 tysięcy złotych na rozpoczęcie działalności. Ponadto co miesiąc obok kosztów zatrudnienia personelu oraz eksploatacji punktu, partner musi uiszczać opłatę franczyzową za korzystanie z lokalu oraz marketing.

Wkład własny i zobowiązania banku
Bank *Wkład własny * *(tys. złotych) * Świadczenia banku na rzecz partnera
Dominet 150-200 - prawo do lokalnej dystrybucji i sprzedaży produktów i usług - know – how - wsparcie w zakresie reklamy, księgowości, obsługi prawnej, IT
Eurobank 60 - sprzęt komputerowy - szkolenie pracowników i franczyzobiorcy - dofinansowanie lokalnej reklamy- materiały promocyjne - wizualizacja zewnętrzna
GE Money 65 + 10 jako oplata wstępna - logo i know – how - wsparcie szkoleniowe, informatyczne, marketingowe i technologiczne
PKO BP 15 (multisejf) 30 (boks kasowy) - szkolenie pracowników - elementy wizualizacyjne banku - materiały promocyjne, informacyjne
ING Bank 100 - w pełni wyposażony lokal - rekrutacja i szkolenie pracowników - wsparcie marketingowe identyczne jak dla tradycyjnej sieci oddziałów
BZWBK 30 + 8 jako opłata wstępna - know how - pakiet szkoleniowy i marketingowy - obsługa bankowa
Multibank 110-125 - lokal - wizualizacja zewnętrzna i wewnętrzna - szkolenia - wsparcie przy rekrutacji i zatrudnienie pracowników na 1/10 etatu
BPH 10-40 - szkolenia - system informatyczny i jego serwis - wsparcie biznesowe
Polbank 90-150 - szkolenia - materiały promocyjne i informacyjne - bankomat z opcją wpłat i wypłat, - urządzenie do personalizacji kart płatniczych - system bezpieczeństwa placówki

*Co można znaleźć u partnerów? *
Obok znacznej rozpiętości w kwotach niezbędnych do uruchomienia placówki partnerskiej, różnice występują także w ofercie takich punktów. W punktach sieci franczyzowej Eurobanku można nabyć takie same produkty jak w oddziałach banku. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku Polbanku. W placówkach partnerskich Dominet Banku znajdziemy te same produkty co w oddziałach banku, lecz już w punktach kredytowych można jedynie zaciągnąć kredyt gotówkowy.

Z uboższa ofertą muszą się liczyć klienci partnerów BPH, ING Banku Śląskiego, czy też BZ WBK. Bardzo wąski zakres usług oferują także agencje PKO BP, gdzie często poza obsługą kasową trudno znaleźć jakiekolwiek produkty banku.* Da się z tego nieźle żyć*

Nawiązanie współpracy z bankami na zasadach franchisingu może być niezłym pomysłem na prowadzenie biznesu. Jak przekonują przedstawiciele poszczególnych banków prowizje i opłaty uzyskiwane od sprzedanych produktów i usług pozwalają liczyć na dochód od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, a tym samym poniesione nakłady na uruchomienie mogą się zwrócić już w ciągu kilku lub kilkunastu miesięcy.

eurobank
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)