Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kim jest nowy szef Banku Światowego?

0
Podziel się:

Paul Wolfowitz odejdzie 30 czerwca. Obowiązki przekaże Robertowi Zoellickowi, który był jedynym kandydatem na to stanowisko.

Kim jest nowy szef Banku Światowego?
(PAP/EPA)

Robert Zoellick, nowy prezes Banku Światowego, ma opinię twardego negocjatora i liberała o nieposzlakowanej opinii.

Ostatnio Zoellick był zastępcą sekretarza stanu, a wcześniej w latach 2001-2005 pełnomocnikiem rządu USA ds. handlu zagranicznego.

Pod koniec maja prezydent USA George W. Bush zaproponował jego kandydaturę na stanowisko następcy odchodzącego w niesławie Paula Wolfowitza, który podał sie do dymisji,kiedy wyszło na jaw, że załatwił intratną posadę i wysoką podwyżkę pracownicy banku, z którą pozostawał w nieformalnym związku. Zarząd instytucji zaakceptował Zoellicka.

_ Bank Światowy pożycza biedniejszym krajom na prefernecyjnych warunkach pieniądze na rozbudowę m.i. sieci dróg, kolei i szpitali. _

Zoellick, który po odejściu z Departamentu Stanu w ubiegłym roku pracował na etacie menedżerskim w znanym banku inwestycyjnym Goldmann Sachs, ma opinię znakomitego dyplomaty i pragmatyka.

Jako przedstawiciel USA ds. handlu Zoellick zajmował się m.in. negocjowaniem porozumienia o liberalizacji handlu w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO). Jest znanym ekspertem od spraw Chin. To on doprowadził do szczęśliwego końca negocjacje, które doprowadziły ten kraj - podobnie rzecz miała się z Tajwanem - do członkostwa w WTO

Jako zastępca sekretarza stanu w latach 2005-06 zajmował się też opracowaniem planu, który miał powstrzymać ludobójstwo w sudańskim Darfurze.

| CZYM JESZCZE ZAJMOWAŁ SIĘ ZOELLICK |
| --- |
| Zoellick pełnił lub pełni funkcje w zarządach prywatnych i publicznych takich organizacji jak: Alliance Capital, Said Holdings i Precursor Group. Był też członkiem komitetu doradców w Enron i Viventures oraz dyrektorem Aspen Institute's Strategy Group. |

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)