Markets in Financial Instruments Directive (MFID), czyli _ Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych _ - ma przede wszystkim chronić klientów instytucji finansowych. Wdrożenie tej dyrektywy ma zapewniać klientowi, że produkt finansowy, którego ofertę otrzymuje od instytucji finansowej będzie odpowiadał jego potrzebom i jednocześnie klient będzie w stanie zrozumieć zasady działania takiego produktu.
To, co w tym zaleceniu jest najważniejsze i z czym będzie spotykać się przeciętny Kowalski, który korzysta na przykład z usług bankowych to obowiązek sprawdzenia czy produkt finansowy mu oferowany jest _ adekwatny i odpowiedni _. W praktyce oznacza to tyle, że każdy doradca oferując produkt powinien wcześniej sprawdzić czy klient rozumie, jak ten produkt działa oraz jakie ryzyka wiążą się z decyzją o jego zakupie.
W jaki sposób odbywa się sprawdzenie tych informacji?
Niestety tutaj pojawia się pierwszy problem. Większość klientów, przed podjęciem decyzji o wyborze danego produktu finansowego, wypełnia w bankach ankiety, których pytania dotyczą m.in. tego, z jakich produktów finansowych już korzystali, jakiego rodzaju fundusze inwestycyjne znają oraz skąd uzyskali taką wiedzę.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/99/t90467.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/mifid;dziala;a;banki;nie;informuja;klientow;o;ryzyku,221,0,638941.html) MIFID działa, a banki nie informują klientów o ryzyku
Czy jest to znajomość wynikająca z wcześniejszego zakupu takiego funduszu, czy też z przygotowania zawodowego. Ponadto, w ankiecie mogą znaleźć się pytania o naszą sytuację i plany finansowe na przyszłość. Często wypełniając ankietę zadajemy pytanie, po co te informacje bankowi. Najczęstsza odpowiedź ze strony banku to: _ nasze wewnętrzne procedury wymagają, aby Pan/Pani taką ankietę wypełnił, jest to absolutnie niezbędne _, albo: _ może Pan/Pani również zaznaczyć, że odmawia odpowiedzi na pytania _.
Ankieta w swoim zamyśle miała zapewnić zbadanie wiedzy i sytuacji finansowej klienta w taki sposób, aby dobrać zarówno produkt odpowiedni dla jego potrzeb i jednocześnie taki, którego zasady działania są dla klienta jasne. W praktyce ankieta ta stała się jedynie wymogiem formalnym i bardzo często zdarza się, że w żaden sposób nie jest wykorzystywana do jak najlepszego doboru produktu finansowego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/186/t140474.jpg ) ] (http://www.money.pl/fundusze/poradniki/artykul/na;co;zwrocic;uwage;przy;wyborze;doradcy;finansowego,2,0,862722.html) Na co zwrócic uwagę przy wyborze doradcy finansowego?
Dlatego bardzo ważne jest, by w przypadku wątpliwości po wypełnieniu ankiety upewnić się u doradcy jak oferta, którą nam przedstawia ma się do udzielonych przez nas odpowiedzi? Czy proponowany produkt jest rzeczywiście dla nas najlepszy?
Jeśli doradca korzysta z ankiety i aktualizuje ją przy każdym spotkaniu z nami, a także jest w stanie wyjaśnić, dlaczego ten konkretny produkt jest odpowiedni, wówczas mamy do czynienia z profesjonalnym doradcą. Jeśli natomiast odkłada ją do szuflady i następnie mówi _ mam dla Pana/Pani propozycję doskonałego produktu _ to zamiast doradcy mamy po drugiej stronie sprzedawcę, którego jedynym celem jest namówienie nas do dokonania zakupu. To czy rozumiemy, jak konkretny produkt działa oraz czy akceptujemy ryzyko z nim związane jest dla takiego sprzedawcy nieistotne.
Podsumowując - odpowiedzi na pytania, które pojawiają się w tzw. ankietach MIFID są niezwykle ważne i za każdym razem powinniśmy ich udzielać. Nie dopuśćmy jednak do tego, żeby był to tylko kolejny formularz do wypełnienia. Starajmy się być dociekliwi i zadawajmy pytania, jak to dalej może wpłynąć na ofertę, którą otrzymujemy. Jeśli takie powiązanie istnieje i rozumiemy, w jaki sposób działa, to jest to podstawowa gwarancja tego, że oferowany produkt jest odpowiednio dobrany do naszych potrzeb.
Autor jest partnerem zarządzającym Money Makers