Na skróty
Money.plEmeryturyPoradnikiWysoka emerytura dużo kosztuje
2008-04-17 18:16
Wysoka emerytura dużo kosztuje
fot: Bartek Chochołowski

Wysoka emerytura dużo kosztuje

Autor: (AD)


Poleć artykuł:

Oszczędzając 300 zł miesięcznie nie ma co liczyć na emeryturę w wysokości 5 tys. złotych. Zgodnie z analizą firmy doradczej Wealth Solutions, aby uzyskać takie świadczenie, oszczędzana kwota musiałaby wynosić blisko 1400 złotych.

W ostatnim czasie niektórzy doradcy finansowi przekonują przyszłych emerytów, że Inwestując przez 30 lat co miesiąc 300 złotych w ramach ich planów emerytalnych będą mogli liczyć na emeryturę w wysokości 5 tys. zł miesięcznie.

Pieniądz traci na wartości

I na pierwszy rzut oka te wyliczenia są zgodne z prawdą. Przy założeniu 10 proc. stopy zwrotu rocznie po 30 latach do dyspozycji emeryta zostanie postawiona kwota prawie 683 800 złotych. A przy równoczesnym założeniu, że w trakcie wypłaty emerytury uda się osiągnąć stopę inwestycji na poziomie 6 proc., to owe blisko 700 tys. zł przełoży się na 4,9 tys. zł miesięcznego świadczenia emerytalnego.

Należy jednak pamiętać, że dzisiejsze 5 tys. złotych będzie miało jednak znacznie mniejszą wartość za 30 - 50 lat, czyli wtedy gdy emerytura będzie wypłacana. W obliczeniach należy bowiem uwzględnić stopę inflacji.

Analitycy Wealh Solutions wyliczyli, że dziś za 5 tys. zł można kupić 1 667 kg ziemniaków. Jeśli jednak będą one drożeć 3 proc. rocznie za 30 lat będzie to już jedynie 687 kilogramów. Oznacza to, że 5 tys. zł dziś ma taką samą wartość co ok. 12 tys. zł za 30 lat.

Podatek Belki zabierze parę groszy emerytom

Przyszli emeryci powinni też pamiętać, że od środków gromadzonych w ramach planów emerytalnych należy uiścić tzw. podatek Belki. Może on być płacony przy każdej zmianie produktu inwestycyjnego, lub też odroczony i zapłacony na koniec okresu oszczędzania.

Choć jedynym sposobem na uniknięcie płacenia podatku od zysków kapitałowych są inwestycje w ramach Indywidualnego Konta Emerytalnego, to nie jest ono jednak zbyt popularne.

ZOBACZ TAKŻE:

Dzieje się tak ponieważ sami doradcy finansowi go nie promują, gdyż przeważnie niewiele na sprzedaży takich produktów zarabiają. A ponadto niektóre instytucje wprowadzając IKE obciążyły je wysokimi kosztami.

W tej sytuacji dla inwestora nie ma to znaczenia, czy zapłaci podatek do Skarbu Państwa, czy opłaty na rzecz instytucji finansowych.

Sztuczka procentowa da 60 tys. złotych

Analitycy Wealh Solutions zwracają uwagę na jeszcze jedną nieścisłość obliczeń wykonanych przez doradców finansowych. Ich zdaniem do wyliczenia rzeczywistej stopy zwrotu nie wystarczy podzielić 10 proc. przez 12, co da 0,83 proc. w skali miesiąca. Kapitalizacja o tę stopę w rzeczywistości przełoży się na oprocentowanie na poziomie 10,47 procent. A pół procent w okresie 30 lat, przy kwocie 300 zł odkładanej miesięcznie przekłada się na dodatkowe 60 tys. złotych.

Aby więc roczna stopa wynosiła 10 proc. miesięczna powinna wynosić 0,797 proc., co wynika ze wzoru: (1+10%)^(1/12)-1.

Ponad 1000 złotych za mało

Według analityków Wealth Solutions, przyszła wartość dzisiejszej kwoty 5 tys. zł, przy założeniu inflacji na poziomie 3 proc., wyniesie za 30 lat 12 136 złotych. Dodatkowo zwracają uwagę, że także przez kolejne 20 lat musi być ona indeksowana przez wskaźnik wzrostu cen.

W tej sytuacji, aby otrzymywać za 30 lat przez kolejne 20 lat emeryturę na poziomie dzisiejszych 5 tys. zł, i równocześnie uiszczając od tego podatek, przyszły emeryt będzie musiał odłożyć prawie 2,4 mln złotych.

Zdaniem Michała Kowalskiego z Wealth Solutions zgromadzenie takiej kwoty przez 30 lat wymaga comiesięcznego oszczędzania 1365 złotych.

(AD)



Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

www.legeo.pl / 79.110.194.* / 2010-01-13 17:09
Ustawy ciągle się zmieniają, o emeryturach - zawsze aktualnie - przeczytasz tu http://www.legeo.pl/prawo/dziennik-ustaw-2004/39/353/?on=2009-09-17

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

emeryt in spe / 95.41.62.* / 2009-12-14 22:02
10 lat płacę na ofe i IKE. Ciekawe w jakim stopniu ten majątek się urealni po wejściu do strefy EURO???? Czy tu mnie nie orzną.....???
misiaczek1412 / 2010-06-09 20:58
Nikt nie mówił, że na emeryturę trzeba zbierać. I wcale nie kosztuje ona dużo. Najlepszym sposobem jest postaranie się o emeryturę z Anglii. Emerytura jest już po 7
latach no i oczywiście większa niż w Polsce. Wystarczy
zapoznać się z ofertą np tej firmy : http://www.zuswuk.pl/ . Możesz spokojnie
prowadzić
legalny w Polsce interes a Twoje składki będą odprowadzane w UK. Bardzo dobre
rozwiązanie :) U Nas emerytura będzie wynosić jakieś 700 zł... W Anglii dużo więcej.
skomentuj

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

dmn / 83.10.75.* / 2009-10-21 23:17
Nie za bardzo rozumiem waszych wszystkich bardziej lub mniej trafnych wyliczen. Nawet gdyby zalozyc wszystko co najgorsze. Placimy tylko po 200zl przez te 30lat bez indeksacji. Wlasnego wkladu mamy 72tys zl. jest mega kryzys, kompletne dno i na koniec wyplacamy jakies 50tys zl.

Baran powie ze glupi byl bo stracil 22tys zlotych, nic nie zarobil i dal sie wpuscic w balona.

Madry czlowiek powie ze zyskal, udalo mu sie zgromadzic 50tys czego by w zyciu nie zrobil odkladajac na kupke pod materac. A do tego zawsze byl, pod znikoma wprawdzie ale jednak, ochrona swojego zycia.

Polacy nie maja nawyku oszczedzania i wszystkie produkty maja na celu nauczzenie wlasnie tego. A to czy beda zyski czy nie i jak wysokie ma naprawde duzo mniejsze znaczenie.

A co do samego artykulu to ktos chyba zapomnial o indeksacji skladki ktora wlasnie chroni wartosc nabywcza pieniadza. Paragraf "Sztuczka procentowa da 60 tys. złotych" pomine bo jak ktos jest uczciwy wobec klienta to bedzie liczyc tak jak to byc powinno. A podatek belki najprawdopodobniej zniknie a nawet gdyby nie to jeszcze istnieja portfele modelowe.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

Bies / 83.27.252.* / 2009-09-04 12:17
Wszelkiego rodzaju OFE to złodziejstwo i maga przekręt ! Chcę mieć wyższą emeryturę w przyszłości ? kupię sobie kawalerkę w bloku(lub kilka) i będę wynajmował studentom !
Realna dożywotnia kasa odporna na inflacje, dewaluacje i cokolwiek tylko istnieje !
kozyk / 83.3.172.* / 2009-09-25 07:59
Nie znasz ludzi !

Jedni nie będą Ci płacić, inni zdemolują mieszkanie, jeszcze inni dadzą kasę a za rogiem ci napadną, albo będą wiecznie narzekać napraw to, wymień tamto, gdzie są na przykład protokoły z pomiarów instalacji elektrycznej itp.
Będziesz więcej czasu szukał lokatorów niż wynajmował i wyjdzie na to że dopłacisz do interesu.
A mieszkanie starzeje się jak wszystko i wymaga inwestycji i 30 letnie jest mniej warte niż nowe !

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

marynarzx / 90.141.98.* / 2009-08-12 18:09
jA PROPONUJĘ pAŃSTWU OSZCZĘDZAĆ. ktoś kto odkłada kase malymi kwoatami przez dłuższy okres czasu zarobi więcej niż ren co włoży dużo kasy na krótko.
po wielu rozmowach z ludzmi, naprawdę polecam.
pytania? ssovb@vp.pl
spotkania Boleslawiec, Luban i okolice nieodpłatnie

Podatek Belki zabierze lwią część odkładanej sumy ...

Pawzar / 83.31.230.* / 2009-06-19 06:41
a nie pare groszy -jak napisano. Wystepuje bowiem efekt
procentu skladanego, tylko tutaj dzialajacego w odwrotna strone.Koniec jakiejs lokaty czy termin zapadalnosci obligacji - i dostajemy odsetki,ktore sa opodatkowane.W nastepnym okresie staja sie naszym kapitalem,od ktorego
tez beda odsetki pomniejszone o podatek itd.Na koniec mamy kapitał o kilkadzisiat procent nizszy niz gdyby podatku nie bylo! Pozostaje tylko IKE albo nie wyjmowanie pieniedzy z danego funduszu przez caly okres -wtedy tracimy "tylko" 19% na calosci....

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

ziuta1000000 / 77.253.12.* / 2009-05-18 15:46
szkoda tylko , że panowie z Wealth Solutions nie zaznaczyli, iż nie mają takich ofert w swoim portfelu, i że nie mają pojęcia o indeksacji
Sobir / 213.158.196.* / 2009-05-30 15:36
Co za matoł to pisał. Przecież jak odchodzisz na emeryturę to nie ma podatku belki ... Dodatkowo inwestując 300zł miesięcznie młodzian 25letni gromadzi zakładając zysk roczny 18% (taka jest średnia najniższego funduszu dynamicznego przez 10lat) uzbiera 600.000 co daje przez okres dożycia 212 = 2.830zł miesięcznie emerytury ...

Fakt 5000zł to nie jest, ale nie sądzę że ktoś by taką kasą na emerytce pogardził ... Chodzi o to żeby wogóle zbierać kasę a nie ważne ile ... Bo tak myśląc to skazujemy się na ZUS który wypłaci nam po 400zł emerytury ... Co lepsze? Według mnie ---> płacić !!!

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

zatroskany / 84.10.224.* / 2009-03-23 21:40
Dlaczego OFE podają stan naszych oszczędności emerytalnych w punktach a nie w PLN? zdaje mi się że punkty łatwiej podpie...ć.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

index / 212.76.37.* / 2009-02-05 20:11
przecież każdy idiota wie ze wartość pieniądza w czasie jest zmienna dlatego należy indeksować swoją składkę co rok o stopień inflacji lub większy

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

yorg / 212.160.234.* / 2009-01-11 20:02
wysoka emerytura
to pozyczka i inwestycja w las
po 60 bede drzewo sprzedawał rabane
prosze jusz zbieram zapisy narazie tylko brzoza!!!!!

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

Torun / 2008-12-15 03:21
Wcale nie... istnieje sposob na lepsza przyszlosci, lepszy byt...
Jest to Hit i nowosc w Polsce, dlatego malo kto o tym wie...

Ja jestem obecnie pracownikiem tej firmy i znam potrzeby ludzi ktorzy by chcieli w wieku emerytalnym miec dobra emeryture ktora pozwoli im zyc w godnych warunkach!

Jest to firma Niemiecka ktora weszla jakis czas temu na Polski rynek, ale wtedy nie dzialo sie tak zle z ZuSem i kazdy liczyl ze dostanie jakas spora emeryturke...
Teraz firma osiaga dziennie po kilku set klientow z racji tego, ze kazdy wie jak bedzie z ZUSEM i kazdy wie ile dostanie emerytury;/ grosze...

Odnosnie produktoru o ktorym mowie jest to produkt bardzo dobry i maja Panstwo w umowie zapewnione warunki konkretne juz oprocentowania tych skladek ktore sie placi co miesiac itd...
Juz bylem na spotkaniach z 3 prawnikami ktorzy wzieli taki produkt i sa zadowoleni, a tak dlugo czytali warunki umowy, ze smialo zdazylem wypic 2 kawki powoli :)

Bylo w szoku ze takie cos istnieje, jeden z 3 prawnikow wiedzial o co chodzi bo byl w Niemczech i tam to jest normalny produkt kazdy go kupuje sobie...

Tak wiec lepiej w wieku 30 lat ze skladki 200 zl w wieku emerytalnym miec 2,600 zl co miesiecznej UWAGA: Do konca zycia emerytury... a gdy umieramy wyznaczone osoby lub osoba dostaja przez 15 lat rownowartosc naszej emerytury...

Podalem przykladowa symulacje, poniewaz ja mam 30 lat :)

Skladke jaka mam wzieta to 400 zl poniewaz, puki mam gotowke to wole placic co miesiac:)

Sa rozne opcje placenia: Miesieczne, Kwartalne, Pol roczne i roczne...
Skladki sa przerozne...

Nie wciskam tu nikomu kitu, bo po takim spotkaniu ze mna od razu widac na umowach co oferuje i konkretne oprocentowania stopy zwrotu itd...

Tu nie ma zdziwienia... Prosze po patrzec na Niemcow, stac ich na podrozowanie i zmienianie aut na nowe co jakis czas w wieku 70 lat... Czemu ? Poniewaz to ich produkt i u nich sprawdzil sie w 100%

Firma o ktorej mowie ma spora liczbe ASEKURATOROW jednym glownym jest MUNISHRE ktore ubezpiecza loty kosmiczne... tutaj nie ma mozliwosci na to by nie dostac tego co nam pisza na papierku, poniewaz jak sie tego nie dostanie mozna powolac do sadu... Firma jest juz od dawna na rynku, w Polsce bodajrze od 2004 roku..

Inwestuja w pracownikow, a nie w reklame (co mnie dziwi i szkoda, no ale coz kazdy ma swoje sposoby na klienta)

Po wiecej informacji zapraszam na GG: 547479
lub maila: Jola@fejm.pl

Mogl bym pisac tak godzinami, poniewaz jest to masa informacji do przekazania by klient uwierzyl i zobaczyl na oczy...

Jestem z Kujaw-Pomor. ale w innych wojewodztwach tez sa pracownicy tej firmy :)
Gatomb / 95.155.120.* / 2009-09-07 13:38
Tragiczne! Jak można pisać z takimi błędami, tak niegramatycznie? Nigdy w życiu nie powierzyłabym swoich pieniędzy firmie, która ma takich niedouczonych i nawiedzonych akwizytorów. Wysokie emerytury nie w ten sposób się zdobywa. Rozumiem, że pracujesz dla prowizji ale, na Boga, trochę klasy by się przydało...
defegtr / 79.175.201.* / 2009-07-20 17:08
przyjdzie co do czego to firma zbankrutuje a moich pieniędzy nie będzie. P****...le wasze ubezpeczenia złodziejskie. A pałace to za co budujecie??? za moje pieniądze tez byście chcieli ??? Won , nic ode mnie nie dostaniecie . Złodzieje i naciągacze
Ręcista / 91.94.150.* / 2009-02-23 21:05
moze to troche nie na temat znam osobiscie takich naćiągaczy ubesoiecz sie pan a będzie wszystko bardzo fainie tak zrobiłem to do czasu ubesoieczony byłem na żyćie na na na na jtd płaciłem / zachorowałem / miałem dostać odszkodowanie guwno miałem dostać za pobyt w szpitalu /guwno / za uszczerbek na zdrowiu/guwno/ .dostałem ręte i tu jest faine kazali mi płaćić składkę potruiną bo jestem w zaśięgu ryzyka .powiedziałem tej pani to co o niej mysle i o jej wspaniałei firmie .wiedzieli doskonale ze to piepszne bo nie est stać na taką składkę
nerwus / 91.94.150.* / 2009-02-23 20:31
UCZONY TY TO MASZ ŁEP Z TEGO MATERIAŁU CO BARAN TORBE .naćiągaczu
TakiJeden / 83.31.221.* / 2009-01-15 12:59
Proponuję najpierw zakupić słownik ortograficzny, a dopiero potem konstruować ofertę.
A produkt HMI jest... hm... taki sobie, mówiąc dyplomatycznie... :-)
NERWUS / 91.94.150.* / 2009-02-23 20:41
DOBŻE ŻE TY JESTEŚ UCOONNY NAIWNIAKU
nobody__ / 87.96.54.* / 2009-01-06 18:37
Jola nie irytuj się, ale nic bym od Ciebie nie kupił.
Długo się rozpisałaś i gdy doszedłem do REASEKURACJI
i Twojego MUNISHRE to się roześmiałem.
Każdy ubezpieczyciel musi mieć reasekuratora.
I nie ma czegoś takiego jak MUNISHRE.
Chyba że chodziło Ci o Munich Re.
zażenowany / 94.254.255.* / 2008-12-30 17:34
Zapewne mowisz o kiepskim produkcie HMI...szkoda tyle pisania na taki mkarny produkt...

te 10% zysku rocznie można wsadzić między bajki. Po ostatnim

xdsa / 193.111.144.* / 2008-11-21 12:17
załamaniu na giełdzie zysk z ostatnich 10 lat wynosi zero. Uwzględniając inflację jesteś 50% do tyłu. Powodzenia na emeryturze

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

maskotka32 / 77.112.55.* / 2008-10-14 10:09
no ale jak pieniądz będzie tracił na wartości to zmienimy sobie chyba składkę jaką wpłacamy korzystając z planu emerytalnego proponowanego przez doradców.... chyba logiczne?????
PDI / 79.175.201.* / 2008-10-23 23:52
dokladnie, analitycy sie znalezli... wiadomo jest ze oszczedzanie mozna zaczac od miesiecznej wplaty 300zl ale ze czasem gdy pieniedzy w obrocie bedzie co raz wiecej nasza rata na inwestycje bedzie sie zwiekszac, a gdy doradcy mowia komus ze odkladajac 300zl miesiecznie na emeryture bedzie mial 5000zl to tylko dlatego zeby ulatwic czlowiekowi wyobrazenie sobie ze nie wielkim kosztem moze zapewnic sobie godziwa starosc!!
IDP / 89.77.160.* / 2008-10-27 17:33
witam szukam sposobow podwyzszenia swojej przyszlej emerytury, moj znaomy korzysta z ING, mowi ze bedzie mial dodatkowy tysiac do emerytury, istnieja jakies inne sposoby oszczedzania?
sebbz / 89.78.48.* / 2008-10-28 20:42
Witam. Jezeli dalej jestes zainteresowany podwyższeniem swojej emerytury prosze Cię o kontakt. Zapewniam że mam lepsza propozycje niz ING. Moj mail to: finansewawa@gmail.com

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

rysiul20 / 83.19.96.* / 2008-10-11 21:08
Po co oszczedzałem wszystko przepadnie lepiej było przepic

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

zdesperowany / 83.9.82.* / 2008-10-11 17:44
Panie redaktorze kto panu kazał napisać te bzdety? jestem pewny ze to P0 sraniec Tusk. Panie redaktorze przelicz pan jaką kwotę odłożone pieniądze na emeryturę dają bo są w obrocie, a nie leżą w skarpecie. Chyba że premier chce zrobić skok na składki dlatego te bzdury podajecie. Na szubienicę złodziejaszków rządzących.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

annulka / 85.128.91.* / 2008-09-30 23:06
Pan Tede i inni krytykujacy widocznie beda korzystali z emerytury II filaru-> czyli Zusu+OFE (tu tez w sumie nie wiadomo) i beda zapewne szczesliwy bo nie dali sie naciagnac zadnemu agentowi -naciagaczowi ;);)... ojjj Polacy musza sie jeszcze duzo nauczyc aby zyc godnie na emeryturze...a w artykule błedy jak zauwazyli ponizsi autorzy ;)

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

fak / 80.54.176.* / 2008-08-31 01:15
bz. bz. bzdety

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

MichalOVB / 83.7.193.* / 2008-04-26 12:43
Mili Państwo zwróćmy jeszcze uwagę na to że przy wielu produktach które mają zapewnić lepszy byt na emeryturze takich jak PSO czy Polisy na życie i dożycie zawsze bierze się pod uwagę stopień indeksacji, czyli raz w roku zostaje podniesiona składka średnio o 3,5%. Oczywiście wraz ze wzrostem składki w przypadku owej polisy rośnie poziom zabezpieczenia tzn wzrasta SU.
Nie rozumiem tylko co niesie ze sobą ten artykuł? Ma on wzbudzić niechęć do programów emerytalnych innych jak zus czy ofe?. Mam nadzieje że czytelnicy tak go nie przyjmą do siebie. Nie trzeba od razu wpłacać 1400 zł miesięcznie, można zacząć od nawet 200 zł, pamiętajcie że im szybciej zatroszczycie się sami o swoją emeryturę tym taniej was to wyjdzie i tym więcej kapitału odłożycie. I od kiedy w PSO czy Polisach na życie i dożycie płaci się podatek belki? są to również plany emerytalne i są zwolnione od tego podatku. P.S. mimo tego że GUS podaje inflację na poziomie 3,5 - 4,5% to ta inflacja nie ma nic wspólnego z inflacją realną, która jest rzędu 12% - 15%. Czemu? wszystkie sprzęty rtv agd tanieją od badzo długiego czasu, w przeciwieństwie do artykułów spożywczych, paliwa i kosztów utrzymania. Pytanie co każdy polak kupuje codziennie? DVD które taniej czy Chleb który drożeje? DVD kupi raz na 5 lat a chleb codziennie. Przypomne tylko państwu o niedawnym wzroście cen żywności o 20%. Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkim wysokiej emerytury:)
xx / 83.6.136.* / 2008-05-13 19:28
to fakt GUS jakos omija w swoich wyliczeniach paliwo czy zywnosc, ale co poradzi...
Tede / 193.138.140.* / 2008-05-03 13:07
spieprzaj agencie-naganiaczu! kto chce oszczędzać / i na starość i na in ne ele/ niech kupuje nieuchomości, oszczędza w banku/skoku, kupuje jednostki funduszy inwestycyjnych; ale nie się trzyma z daleka od polis "3 filarowych" albo od IKE! Bo co oszczędzie to zeżreją te firmy na prowizje dla siebie czy swoich agentów.
Sewryn / 83.10.31.* / 2009-03-04 01:15
czy ty wiesz Tede co to jest III filar bo mnie sie wydaje ze nie bardzo, a moze chodzilo o produkt finansowy majacy byc zabezpieczeniem III filarowym (polecam lekture systemu emerytalnego:) )
Tede / 78.88.163.* / 2008-11-05 17:38
Bardzo wulgarnie agenci również są ludżmi a więc proszę tak nie prognozować bo jeszcze może się okazać,iż pan zyska bo tam gdzie są straty tam są też zyski. Także głowa do góry bo agenci z II i III filaru bardzo pomagają. Proszę wierzyć na słowo Polaka. pa pa
wojw / 78.133.158.* / 2008-09-30 08:47
idiota!
lilu_on / 83.14.166.* / 2008-09-17 12:54
zgadzam sie z TEDE lepiej oszczędzać samemu np w funduszach i robić z kasą co się chce niż w IKE i być uzależnionym poźniej od łaski jakiejś starej babci.
lezdrub / 79.185.97.* / 2008-11-23 19:44
Tępy człowieku.
Tylko w IKE. Są IKE na funduszach inwestycyjnych.
Jaki związek ma stara babcia z IKE.
speedmen / 83.11.178.* / 2008-09-01 09:44
TEDE naiwniaczku , a gdy kupujesz bułkę, to marża nie przeszkadza Ci, a gdy pijesz kawę w restauracji 100% marży nie boli cię, a gdy sam zarabiasz na sprowadzaniu samochodów to za wykonaną pracę powinieneś otrzymać całe g....... , bo twoje ( spieprzaj agencie-naganiaczu! ) jest trochę nie na miejscu.
napewno nie agent / 89.76.174.* / 2008-05-21 21:16
a co bys powiedzial, gdyby ktos powiedzial ci ze są rozwiazania w których nie ma ubezpieczenia i 100% składki jest alokowana w OFE. oczywiście prowizja to jakies 2%, ale przeciez nie ma nic za darmo. mozesz placic prowizje za zakup jednostek , mozesz placic prowizje oplaty za ror w banku i podatek belki od lokaty, mozesz placic skladki w skokach. gdzie nie pojdziesz to i tak zaplacisz. nawet odkladajac kase do skarpetki tracisz z powodu inflacji. przed kosztami nie uciekniesz. moga byc tylko w jakis sposob ukryte, tak ze albo ich nie widzisz, albo poprostu sam wmawiasz sobie ze ich nie ma.
pozdrawiam i życze wysokiej emerytury z ZUSu
muciel / 83.4.109.* / 2008-05-04 16:25
Drogi Tede! Chyba trochę nie za bardzo wiesz o czym piszesz.
Z jednej strony rekomendujesz zakup jednostek funduszy inwestycyjnych a z drugiej odradzasz korzystanie z IKE. Pewnie o tym nie wiesz ale można oszczędzać w funduszach korzystając z formuły IKE. Korzystasz przy tym ze zwolnienia z podatku Belki, nie płacąc przy tym prowizji za nabycie jednostek (do limitu IKE oczywiście). Zgadzam się z Tobą jeżeli chodzi o polisy, na polskim rynku oferta jest bardzo droga (prowizje, ograniczona alokacja itd.), bez względu na to, czy w ramach IKE, czy nie.
lezdrub / 79.185.97.* / 2008-11-23 19:51
i to Jest żetelna i fachowa ocena.
Trzba mieć poprostu wiedzę,a nie tak jak inni,którzy piszą głupoty.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

absurd / 83.143.213.* / 2008-04-18 00:35
artykół tak samo tendencyjny .. jak obietnice wielu analityków finansowych .. czy innych graczy rynkowych


jakby nie patrzeć te 300 zł miesięcznie .. jest w stanie dac jakis godziwy zysk w przyszłości ..

proszę to porównac z wysokościa składek na ubezpieczenie społeczne .. oraz na prawdopodobna wysokosć swoich świadczeń emerytalnych w przyszłości z tego źródła

watrośc systematycznego oszczedzania/inwestowania/gromadzenia kapitału .. jest wielopłaszczyznowa

jedną z nich jest uzyskanie pewnej niezaleznosci finansowej w przewidywalnym okresie .. inną .. pewna dyscyplina w planowaniu swoich budrzetów domowych .. pozatym oszczedzanie np w funduszach inwestycyjnych .. czy pokrewnych .. (systematyczne) .. uniezaleznie w długim okresie od wachań koniunkturalnych ..

nie ma darmowych obiadów .. to powiedzenie znane jest chyba wszystkim ..

i dobrze jezeli ktos pamiętając o tym .. sam wg swoich możliwosci .. chce sobie pomóc
allle / 83.16.157.* / 2008-08-21 02:32
mysle ze sposobem na podtrzymanie realnej wartosci kwoty ktora mialaby w przyszlosci nas zabezpeczyc byloby np
podbijanie skladki co rok o stope inflaji
olenty / 81.190.231.* / 2008-08-26 12:06
przecież co roku towarzystwa ubezpieczeniowe proponują podniesienie składki o stope inflacji. można sięna nia zgodzić albo i nie.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

alexxx / 193.25.0.* / 2008-04-17 23:58
a czy nie prościej policzyć tak:
- średnioroczna stopa zwrotu z inwestycji 10%
- średnioroczna inflacja 3%
daje to realną stopę zwrotu na poziomie 7%, a skoro uwzględniona została inflacja, to możemy policzyć kwoty w przyszłości wg siły nabywczej na dzień dzisiejszy, a wtedy 300zł przez 30 lat da wówczas kwotę, która dziś miałaby wartość ok 360000zł.
Za taką kwotę żyję przez ok. 10 lat NIE inwestując i przejadając zgromadzony kapitał w wysokości siły nabywczej równowartej dzisiejszym 2500zł/mc lub
15 lat inwestując jeszcze nie przejedzony kapitał wg w/w założeń z 'emeryturką' o wartości dzisiejszych 3000zł/mc
Pozdrawiam trzeźwo myślących :)
xx / 195.8.125.* / 2008-04-18 00:12
Przy 7% powyżej realnej inflacji to miałbym 11-krotność (32 lata wpłat, 16 wypłat) realnej stawki. Świetnie, nawet te 300 zł starczy. Ale alexx, gdzie znalazłeś taką realną stopę na przestrzeni 32 (a dokładniej 48) lat? Jak znasz, to podziel się tą wiedzą ;)
alexxx / 193.25.0.* / 2008-04-18 00:03
oczywiście mam na myśli zbieranie 300zł/m-c przez 30 lat

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

xx / 195.8.125.* / 2008-04-17 23:30
Zrobiłem sobie symulację: zbieram na IKE 32 lata, potem żyję z tego przez 16.
Gdyby założyć stały zwrot 3% powyżej REALNEJ inflacji, równe (po indeksacji o realny wskaźnik inflacji) wpłaty przez 32 lata, to na następne 16 lat ma się czterokrotność wpłat. Czyli z 300 zł wpłacanych da odpowiednik 1200zł przez 16 lat a potem już nic. Oczywiście założywszy brak podatku Belki.
Jeżeli założymy podatek Belki, 2% realnej inflacji, to z 5% nominalnego zwrotu zostaje 5- 1 - 2= 2% zamiast 3% realnego zwrotu i niewiele ponad 900zł.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

wolny człowiek / 83.27.47.* / 2008-04-17 21:09
To może od razu olać to oszczędzanie na emeryturę i spróbować pożyć w trakcie zawodowej aktywności. Skoro znaczna grupa zatrudnionych nie zarabia "na rękę" 1500 zł, to jak ma odkładać 1400 zł na emerytalne gruszki na wierzbie. W 1999r OFE obiecywały przyszłym emerytom Kanary tylko z II filara. Teraz wychodzi na to że I; II; i III filar może nie wystarczyć na skromną egzystencję. Olać tych wszystkich "doradców" "specjalistów", "analityków" i żyć dzisiejszym dniem! Historia oszczędzania w Polsce to jeden wielki kant!!! Nie widzę powodu, aby tym razem nie oszukano i ograbiono z oszczędności zapobiegliwych. Jeszcze niedawno na tym portalu były wyliczenia innego "specjalisty" z których wynikało że 30 latek jeśli będzie odkładał co miesiąc 100 - 150 zł to w wieku 65 lat będzie emerytalnym krezusem. Kłamliwa zgraja cynicznych oszustów i wydrwigroszy w białych kołnierzykach zarzuca sieci.
Trabancik6372 / 217.153.252.* / 2010-04-27 02:05
Masz racke, w zaleznosci od pogody oni pisza rozne dane. Raz za 100zl bedziesz bogaczem na emeryturze, a za chwile za 300zl bedziesz biedakiem. Czlowiek tylko na to patrzy i nie wie czy sie juz zabic czy moze poczekac chwile. Ciekawe jak odlozyc 1400zl zarabiajac 1200zl? Ciekawe kto odklada 1400zł? Pewnie ci co odkladac i tak nie musza, bo zwykly czlowiek nie ma szans tyle odlozyc, chocby trawe jadl. W tym kraju chocbys pracowal 100lat to na koncu i tak go** z tego miec bedziesz, bo ukradna ta kase zlodzieje i lichwiarze. Teraz pisza brednie bo chca Twoimi pieniedzmi sie bawic, taka prawda, a wiekszosc "doradcow" to ludzie po liceum douczeni 6 tygodniowym kursem, ktorzy maja takie pojecie o inwestowaniu jak krowa o lataniu! Ludzie nie dajcie sie nabierac tym zlodziejom!
kol..2000 / 78.105.144.* / 2008-10-01 00:12
Dokladnie... wszystko pieknie jak sie zbiera kase, zobaczymy jak bedzie trzeba zaczac wyplacac ludziom... znajac polskie realia nie bedzie rewelacji
@@@@2 / 80.53.53.* / 2008-06-23 15:02
Zgadzam sie z toba w 100% nic dodac nic ujac.Wlasnie zapisalam sie w1999 do OFE , a teraz szlag mnie trafia jak widze jak sepy rozszarpuja moje skladki.
olenty / 81.190.231.* / 2008-08-26 12:12
bo jeśli chodzi o ofe to co 2 lata powinno się zmieniac towarzystwo co daje ze pieniądze na nasza emeryture są "obracane" co daje wieksze zyski ponieważ towarzystwa tylko przez pierwsze 2 lata otrzymywania składki do ofe dobrze je lokują a później już odchodza na drugi tor
wolny człowiek / 83.27.36.* / 2008-08-27 22:04
Nie pisz bzdur!!!
areszeszeszek / 77.91.63.* / 2009-09-19 08:27
A czy można oszczędzać za granicą Polski mieszkając w Polsce
napewno nie agnet / 89.76.174.* / 2008-05-21 21:27
bardzo ciekawa koncepcja. najbardziej podoba mi się fragment pt. "Historia oszczędzania w Polsce". skoro takie rozwiązania stosowane sa na całym świecie to dlaczego u nas ma to nie zadziałać? polski oddział wielkiej korporacji poprostu nas okradnie tylko dlatego,że to Polska? stwierdzi Polacy są do tego przyzwyczajenii? prywatna emerytura kosztuje i to jest fakt. ale "za darmo umarło" i chyba z tego powinniśmy się wszyscy cieszyć. jeśli się myle to niech mnie ktoś poprawi
kodex / 83.13.97.* / 2008-07-01 11:06
Jedna poprawka na "cały świat". Tam nie tracisz prawie 40% na podatki i obowiązkowe składki, z których z założenia masz G!
Gdybym miał 21% po zapłacenia podatku (Irlandia Południowa) i nic więcej, a do tego ulgę podatkową do 600zł (czyli nie płace podatku od tych 600zł) to moja wypłata wzrosła by o prawie 20% mało ?
Cały pieprzony ZUS powinno się zamknąć! Lub ograniczyć do płacenia maksymalnie 5% z mojej wypłaty + podatek od dochodu w wysokości max 6% i starczy!
Państwo zbiednieje? To niech się wezmą do pracy a nie do wyszarpywania zarobionych pieniędzy podatników!
Nie korzystam z państwowej służby zdrowia z wyjątkiem przypadków, kiedy zdarzył mi się jakiś wypadek lub jestem piekielnie chory, a przecież nie choruję za 10% mojej wypłaty każdego miesiąca.
Do dentysty chodzę prywatnie bo przecież iść i czekać kilka miesięcy na wizytę to paranoja. Wiec na co idą moje pieniądze? Dla mnie na pewno nie.
Ludzie odkładają i będą odkładać bo coraz więcej osób czuje że od naszego kochanego Państwa nic nie dostaną oprócz wysokich rachunków, potężnych podatków i drożyzny w sklepach.
oswald17 / 2008-08-13 12:01
Racja, umiesz liczyc to licz na siebie, a juz na pewno nie na polskie panstwo. tylko jedna mala uwaga: NIE MA takiego kraju jak "Irlandia Poludniowa". jest Irlandia, i Irlandia Polnocna, przypuszczam ze ta pierwsza miales na mysli. PS Czy IKE musze miec w tej samej instytucji co OFE? Ktos wie? W ogole to nie otworzylem jeszcze OFE (i nie musze, studiuje) wiec ciekaw jestem co byscie polecali...Z gory dzieki za odp. Pozdrawioam wszystkich troszczacych sie o siebie a nie zwalajacych to na innych!
dana22 / 77.254.16.* / 2009-04-09 23:30
I OFE nie mozesz "otworzyć"do momentu podjęcia zatrudnienia,i zgłoszenia przez pracodawce do ZUS.IKE jest Twoją prywatną sprawą/OFE też/ Powierzasz firmie ktorej chcesz.Wazne aby dobrze wybrać i podzielić portfel inwestycyjny.A tak nawiasem mówic,jesli chcę jezdzić samochodem to muszę sobie go kupić.Jesli chcę godnie zyć na emeryturze to też muszę sobie ją kupić.Pozdrawiam

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

papapapa / 83.24.62.* / 2008-04-17 19:56
posrało was

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

papa1208 / 83.24.62.* / 2008-04-17 19:55
Maćka Kossowskiego i kolegów ogarnia panika że nie radzą sobie na rynku ;))))))))))))))))))))

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

JAW / 84.10.239.* / 2008-04-17 19:22
To czysta kpina. Jeśli bowiem przez 30 lat będzie się odkładać na konto 1400 zł miesięcnie, to zysk końcowy przyniesie niemal 1 mln zł, co z samej tylko lokaty da ponad 5 tys., zł miesięcznie, a na dodatek cały kapitał odziedziczy potem rodzina. ZUS to najzwyklejsze konto w banku, ale przymusowe, bo potem całość dziedziczy państwo - o ile emeryt umrze przed upłyuwem 8 lat
myśliciel / 89.76.174.* / 2008-05-21 21:29
zeby coś odziedziczyc to najpierw to coś musi być, więc co ma dostac w spadku panstwo, skoro z twojej kasy na bierząco wyplacane są emerytury dziś.

Re: Wysoka emerytura dużo kosztuje

ql / 85.221.215.* / 2008-04-17 19:21
Srodki inwestowane w fundusze a co za tym idzie glownie w spolki gieldowe tez nie sa obojetne na inflacje i ich wartosc rownierz rosnie tak jak towary ktore sprzedaja lub uslugi ktore oferuja, dlatego wartosc zainwestowanych pieniedzy nie bedzie tak dramatycznie malec jak przedstawili to analitycy... pozatym wystarczy prognoze wzrostu ustawic na wysokosci 13% rocznie i juz inflacja nie ma wogole znaczenia... (jakie sa srednie 5cioletnie wzrosty funduszy kazdy moze sprawdzic ) wszystkie te analizy sa tylko analizami a to kto jaka bedzie mial emeryture zalezy od kazdego indywidualnie jak bedzie inwestowal. Za 1mln mozna jakos wyzyc i dzis i 10 lat temu i za 10 lat nie bedzie to problem bez przejadania kapitalu... dodatkowo kazdy trzezwo myslacy oszczedzajacy na emeryture powinien pamietac o indeksacji corocznych skladek co calkowicie zapobiegnie opisywanej sytuacji.
Cyframi mozna zaglowac jak sie chce... ale jaki cel miala ta publikacja to nie mam pojecia... :)
andowc / 83.30.119.* / 2008-04-17 20:01
Wypróbuj to na sobie.
były kolega po fachu / 87.205.162.* / 2008-04-17 21:32
osoby celujące w emeryturę 5000 PLN, to osoby zarabiające na poziomie 6000 - 7000 PLN, gdyż tymi 5000 wyrównają swoje braki na emeryturze, ale nie wiem jakim trzeba być magikiem i krętaczem, żeby namawiać do blokowania co 5 złotówki!!! Sam wiem że 10 % dochodów to już odczuwalna część, natomiast nie widzę opcji, żeby w mojej sytuacji odkładać ponad 2000 żeby mieć emeryturę na poziomie obecnych dochodów!!! Panowie z Wealth Solution - czyżby głowa was bolała od braku klientów i małych prowizji??? Pozdrowienie dla Michała - nie trzeba było odchodzić z Expandera nie trzeba było
Henryk. / 87.96.38.* / 2008-04-18 17:42
winisz autora tekstu za to, że nie stać cię na emeryturę? :-)
także kolega po fachu / 87.96.65.* / 2008-04-18 16:00
Również znam Michała i wiem, że jeśli coś pisze, to ma o tym pojęcie. Zrobiłeś, kolego, w swoim rozumowaniu podstawowy błąd, o którym on zawsze mówił na szkoleniach. Zapomniałeś, że pieniądz z czasem traci na wartości. Jesli teraz zarabiasz 7000 zł to za 30 lat powinieneś zarabiać 17000 zł, aby zachować realność przy inflacji 3%. Prawda? Chcąc zatem uzupełnić emeryturę z ZUS powinieneś dorzucić 12000 zł a nie 5000 zł. Jeśli dorzucałbyś 5000 zł z własnych inwestycji to ZUS musiałby Cię dofinansować na poziomie 12000 zł, abyś radykalnie nie obnizył poziomu życia. Chyba nie liczysz na to, że państwo będzie tak hojne?
Prawda w oczy kole, więc nie wypisuj tu takich głupot tylko najpierw przeczytaj artykuł ze zrozumieniem a potem przestań się łudzić, że 300 zł co miesiąc w Aegonie załatwi sprawę.
oxy74 / 212.76.37.* / 2008-04-18 02:41
To w takim razie co zrobić ?? gdzie się mogę ubezpieczyć i odkładać na emeryturę ? W Szwajcarii ? da się czy jakieś prawo zabrania ? Jak to jest z wolnym rynkiem we wspólnocie ??

Prosze o widaomość jeśli ktoś z Państwa wpadnie na jakis pomysł: oxy74@o2.pl gg:7404227
kaptur / 89.78.119.* / 2008-05-21 09:01
Szwajcaria nie należy do wspólnoty!!! tak dla jasności.
andowc / 83.30.91.* / 2008-04-18 16:28
Ubezpiecz się w WC, bo jak będziesz na emeryturze, to cię zawsze przujmie.(odkładaj swoje gówn..,.
aksus / 83.6.136.* / 2008-05-13 19:45
ja tam wierze w idee inwestowania w fundusze
student:) / 217.153.221.* / 2008-05-29 18:21
Nie dajcie sie namowic przez doradcow z Efectu, Open Finance lub Expandera na zaden GENERALI, AEGON, AXE a tym bardziej Skandie!!! bo to zwykle oszustwo(Nie mowiac juz o produktach agentów ubezpieczeniowych) Najbardziej efektywnym sposobem dla osoby w wieku ok. 30 lat zarabiajacej ok 3000-4000 zl jest regularna wplata raz na KWARTAL ok. 1000-1200 zl do 3 wybranych funduszy akcji (polecam Arke, Legg Mason i Skarbiec- dwa ostatnie kupujecie bez oplaty manipulacyjnej przez platforme mBanku, a na Arke mozna dac juz te 3%). Dodatkowo warto odkladac co miesiac ok.100 zl na lokatach dynamicznych (Polecam Polbank) lub tez kupowac Obligacje Skarbowe. Co roku warto zwiekszac odkladane sumy o ok. 2-3%. W taki sposob mozemy liczyc ze nie bedziemy klepac skrajnej biedy na starosc. Znam oferte wiekszosci doradcow finansowych i agencji ubezpieczeniowych, naprawde nie warto im ufac, bo po co dawac im zarobic jak nie trzeba.
lezdrub / 79.185.97.* / 2008-11-23 20:16
Student,.Ty jeszcze masz mała wiedzę i też bredzisz.
Doradzę ci sładaj te pieniądze w IKE.
IKE można mieć tylko jedno.TFI wskazałeś dobre.
Może byćjedno z nich.
Sładając w IKE nie zapłacisz podatku belki.
Jeżeli chodzi o AEGON, to nie masz racji
Tam jest program,który pozwala zarabiać nie tylko,kiedy giełda rośnie,ale również,kiedy spada.

Tak więc jeżeli dokonujesz krytyki produktów To najpierw sprawdź ich możliwości.
lekko zmeczony czytam glupot / 83.10.253.* / 2008-06-23 14:00
szkoda tylko pan student nie wzial pod uwage ze nie kazdego "stac " na inwestowanie w akcje, i nie kazdy chce tak ryzykowac.... mozna czarowac ludzi 40% zyskami, ale warto tez czasem dodac o przykladowej 15% stracie.... poza tym jestem pelen podziwu dla wszystkich wypisujacych tutaj "specjalistow" i "analitykow" badz "doradzcow inwestycyjnych", ta wasza nieograniczona wiedza jest godna szeroko pojetego szacunku.... pisal tu moze jakis wiekszy autorytet? pan Materna, ? Juraś? nie zauwarzylem.... HEHEHEHE tylko tyle moge powiedziec PS: negowanie EXP> EFECT> I OPEN FINAN. zachecanie do funduszy akcji? czy to jakas konkurencja?
majkaniemcy / 89.182.144.* / 2008-06-11 21:21
halo a co mi doradzisz ja mam 42 lata co mam zrobic aby miec jakoms fajna emeryture za 20 lat pozdrawiam moj adres majkaniemcy@tlen.pl szukam pomyslu by miec co jesc za 20 lat
agent12345 / 157.25.31.* / 2008-06-09 22:44
Szanowni koledzy, czytam te teksty i myślę, że mieszacie myło i powidło (ubezpieczenia i inwestycje). Tak się składa, że od kilkunastu lat jestem już agentem ubezpieczeniowym i musiałem już kilkakrotnie wypełniać smutny obowiązek przekazywania najbliżczym moich klientów czeku z główną sumą ubezpieczenia. Jesteście koledzy młodzi, życie przed wami, macie w głowach dużo optymizmu, to dobrze, ale gdy kupujecie nową "furę" to bierzecie dla niej jednak AC, a co z waszymi osobistymi blachami, czy one są dla waszych najbliższych nic nie warte. Nie bądźcie samolubami - nie żyjecie tylko dla siebie.
ubezpieczony / 195.116.91.* / 2008-06-11 10:16
w jednej z T.U. za 150 zł składki miesięcznej wypłacają rodzinie niecałe 70000 zł w przypadku mojej śmierci. To nie pokryje nawet połowy kredytu mieszkaniowego-to sie nazywa spokój najbliższych- lichwa i nic więcej. Żyć , nie umierać.
ulencjar / 78.133.158.* / 2008-08-29 10:18
to gdzieś Ty się ubezpieczył ? ja sie spotkałam z 5 agentami z roznych firm i mam 3 lepsze warunki - 30latka
slowfox / 87.206.151.* / 2008-06-19 10:44
Za 150 zł składki wypłacają 70 000 ? No to faktycznie niewiele. Składka powinna wynosić 2 zł, a wypłata 5 000 000. Ech... Ekonomiści popeerelowscy.
carolos / 2008-06-26 18:47
http://fundusze onet.pl
warto spojrzeć na stope zwrotu jakie dają fundusze tego typu
legg mason prawie 90% 36m czyli 30% rocznie, zysk jest.
inflacja to oczywistość dlatego warto zacząć myśleć o przyszlosci jak najszybciej, są fundusze ktore dają 7krotność wplaconego kapitalu przy 25 latach oszczedzania, mysle ze taki zwrot przebija koszty i inflacje.
gratuluje tym ktorzy czekaja na emeryturke z zusu i ofe i wspolczuje tym ktorzy tylko narzekaja i nic nie robia ze swoja przyszloscia, zostawcie swoje adresy, ja bede wysyłał wam pocztówki z majorki, w ramach wdziecznosci mozecie mi odeslac z waszych wakacji w czestochowie..
pozdrawiam
robert wawa / 78.133.158.* / 2008-08-29 11:07
a nie pomyslałes ze wiekszosc Polaków nie ma na to kasy ?? obrazac łatwa rzecz... do mnie przyszedł "Agent" z axa i probował naciagnac na produkt na 200zł a koszty to 20 zł miesiecznie ... zarabiam 3500 w tym kredyt z zona (zarabia 2500) na 2600 mozna było n a mniejsza rate ale chce to jak najszybciej spłacić, do tego staramy sie o dziecko a dziecko kosztuje i to duzooooo ... i tyle jak bym zarabiał 10tys to tez bym był taki mundry jak ty
m22 / 82.210.179.* / 2008-09-21 21:13
a co zrobić jesli
1.ma sie 47 lat
2. chce się oszczędzić na w miarę godna emeryturę
3. nie ma sie nic przeciwko płaceniu za zarządzanie bo jest się realistą
4. nie chce się mieć kontroli US nad moimi oszczędnościami

Ike czy fundusz i jaki?
M Warszawa / 212.76.37.* / 2010-04-29 16:19
Moge zaproponować dużo lepsze rozwiazania niż produkty III filarowe ING, PZU w których aż od 30 do 80% naszych środków idzie na ubezpieczenie a nie jest inwestowane..

wiecej informacji: m3style2006@gmail.com
Warszawa i okolice
Reklama

Tanie rozwiązanie.

Jeżeli jest dla Ciebie ważne ile płacisz za energię

Zobacz co możesz zrobić aby płacić mniej. Przeczytaj więcej »

Podobne
  • Oszczędzając na emeryturę nie kierujmy się nazwą

    Oszczędzając na emeryturę nie kierujmy się nazwą więcej

    Wybierając produkty finansowe, przy których pomocy będziemy oszczędzać, musimy pamiętać przede wszystkim o kosztach, jakimi obciążone będą nasze oszczędności - pisze dla Money.pl Krzysztof Szypuła, partner zarządzający Money Makers.

OFE
wg rocznej stopy zwrotu [%]
PKO BP Bankowy OFE -1,99%
Nordea OFE -3,76%
AXA OFE -4,00%
wg udziału akcji w portfelu [%]
Polsat 35,14
PZU Złota Jesień 34,33
Warta 33,50
wg wartości aktywów [mln PLN]
ING 56666,10
Aviva 53856,90
PZU Złota Jesień 32020,80
Otwarte fundusze emerytalne