Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Zastrzeganie kart będzie prostsze?

0
Podziel się:

Związek Banków Polskich planuje uruchomienie wspólnego dla wszystkich banków numeru telefonicznego, pod którym będzie można zastrzec zagubione lub skradzione karty płatnicze.

Zastrzeganie kart będzie prostsze?
(orphanjones/CC/Flickr)

Dziś, gdy stracimy kartę i chcemy uniknąć tego, by osoby niepowołane mogły się nią posłużyć, musimy skontaktować się z bankiem, który tą kartę wydał.

- P_ osiadacz karty w przypadku jej zgubienia lub utraty zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym fakcie bank, który kartę wydał. Bank przyjmuje informacje o zastrzeżeniu przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Klient może zgłosić utratę karty telefonicznie, w placówce oraz poprzez serwis internetowy. Po otrzymaniu zgłoszenia, bank niezwłocznie dokonuje zastrzeżenia karty w odpowiednim systemie _- mówi Agnieszka Czerniawska, ekspert EuroBanku ds. kart płatniczych.

Ta możliwość nie zniknie. Ale prawdopodobnie pojawi się też dodatkowa opcja – jeden, wspólny numer. Kiedy zostanie uruchomiony? Kilka tygodni temu dyrektor Remigiusz Kaszubski ze Związku Banków Polskich zapowiadał, że w ciągu miesiąca lub dwóch zostanie rozstrzygnięty przetarg na dostawcę usługi. Bardziej ostrożny w deklaracjach jest Paweł Widawski z ZBP. _ - W ciągu najbliższych miesięcy zapadnie decyzja, czy numer zostanie uruchomiony - _ informuje.

| To kolejne podejście ZBP do tego projektu. Wiosną związek poinformował, że zerwane zostały rozmowy z Telekomunikacją Polską. Operator chciał uruchomić system, ale zaproponowana cena była daleka od oczekiwań bankowców. Konkretnych kwot nie podano, ale wiadomo, że TP SA wyceniła realizację projektu na kilkaset tysięcy złotych. |
| --- |

Przedstawiciel ZBP podkreśla, że nie zapadła decyzja czy numer będzie bezpłatny czy płatny. Zdaniem bankowców ten element nie będzie kluczowy , bo kluczowa jest funkcjonalność i wartość jaką istnienie infolinii generuje dla posiadacza karty.

Co ma zmienić powstanie nowego numeru? -_ Często zdarza się, że klient, który zagubi kartę, ma kłopot ze znalezieniem kontaktu do swojego banku. Szybkość działania ma tu kluczowe znaczenie. Pomóc może tu uruchomienie systemu, który z punktu widzenia użytkownika karty połączy wszystkie istniejące systemy poszczególnych banków w jeden _ - podkreśla Widawski.

- _ Przede wszystkim będzie to ułatwienie dla klientów, którzy są posiadaczami kart różnych banków i w przypadku utraty np. portfela tracą w jednym momencie karty wydane przez 2-3 banki. W stresującej dla każdego sytuacji, czasem trudno jest przypomnieć sobie lub odnaleźć numery telefonów służące do zastrzeganiu kart we wszystkich bankach, których karty zostały utracon _e - podkreśla ekspertka EuroBanku.

ZBP zakłada, że nowy numer mógłby zacząć działać już w przyszłym roku. Związek rozmawia z bankami, których zainteresowanie jest niezbędne do tego, by projekt został uruchomiony. - _ Widzimy, że ono jest. Ale uruchomienie numeru wiąże się z dużymi kosztami - _ mówi ekspert ZBP.

Jak ma działać nowy system? Po połączeniu ze wspólnym dla wszystkich banków numerem, posiadacz karty podawałby nazwę banku i byłby przekierowany do kartolinii swojego banku, gdzie dokonywałby zastrzeżenia karty.

Związek o swojej inicjatywie rozmawia też z Narodowym Bankiem Polskim. Chce namówić bank centralny do współpracy. Na czym miałaby polegać? W grę wchodziłby patronat. A może nawet wsparcie finansowe.

Techniczne aspekty działania systemu nie są jeszcze przesądzone. Być może będzie oparty na tzw. fotokodach. Niewielkich obrazkach, w którym zapisane są informacje. Można odczytać je za pomocą odpowiedniej aplikacji w telefonie komórkowym wyposażonym w aparat fotograficzny. Być może w grę wchodzi system rozpoznawania mowy.

Dużą rolę w rozpropagowaniu nowego numeru odgrywać będzie promocja. ZBP liczy na to, że pojawi się on na stronach internetowych banków i bankomatach. Jej znaczenie podkreślają bankowcy. - Numer ZPB powinien być prosty do zapamiętania i powszechnie znany, niemal jak numery alarmowe. Niemałą rolę odegra na pewno kampania, która powinna promować i popularyzować ten numer - podkreśla Agnieszka Czerniawska.

Wspólny numer już działa, ale nie jest tani

Firma AllCards uruchomiła Pogotowie Kartowe. Pod numerem 708 770 444. Przez siedem dni w tygodniu i 24 godziny na dobę możemy zastrzec za jego pośrednictwem wszystkie rodzaje kart płatniczych, takie jak: karty kredytowe, karty debetowe, karty bankomatowe, karty przedpłacone, karty wypukłe i płaskie wydane przez około 50 banków.

Jak działa system? Dzwonimy pod numer pogotowia i słyszymy automatyczną zapowiedź. Następnie automat wymienia nazwy poszczególnych banków-wydawców kart. Jeżeli usłyszymy nazwę naszego banku, wybieramy odpowiednią cyfrę i automatycznie zostaniesz połączony z wybranym bankiem lub podmiotem, który w imieniu banku dokonuje zablokowania karty.

Dopiero tam pracownik banku identyfikuje nas poprzez szereg pytań i dokonuje zablokowania karty na nasze zlecenie. Pogotowie Kartowe nie blokuje kart płatniczych, tylko łączy z bankiem - wydawcą karty. Koszt połączenia wynosi 4 zł netto/ 4,88 zł brutto za minutę.

karty kredytowe
eurobank
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)