Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Konto w kieszeni. Czym kusi mobilna bankowość ?

0
Podziel się:

Smartfony i nowoczesne telefony służą już nie tylko do prowadzenia rozmów telefonicznych. Coraz częściej urządzenia te umożliwiają nam korzystanie z usług bankowych.

Konto w kieszeni. Czym kusi mobilna bankowość ?
(TommL/iStockphoto)

Co piąty internauta korzysta z bankowej aplikacji na smartfona, a 28 proc. loguje się do konta za pośrednictwem przeglądarki stron www w urządzeniu mobilnym - tak wynika z ubiegłorocznego badania firmy ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na zlecenie "Rzeczpospolitej"1 . Te odsetki mogą szybko rosnąć, bo z tego samego sondażu wynika że w gronie osób, które jeszcze nie mają smartfona, blisko połowa deklaruje, że gdy już będzie dysponowała takim urządzeniem, będzie chciała korzystać z bankowości mobilnej.

Czym jest bankowość mobilna

Lekkie strony dla każdegoBy posiadacz konta mógł szybko i łatwo dokonywać operacji za pośrednictwem telefonu, banki oferują specjalne, „odchudzone” wersje swoich stron internetowych. - _ Strony w wersji light są przystosowane pod wieloma względami do wyświetlania ich na małym ekranie telefonu komórkowego czy tabletu. Są zaprojektowane z mniejszą ilością grafiki, bez skryptów, które wydłużają czas ładowania strony i w odpowiedniej rozdzielczości _ - opisuje Cezary Działowski, ekspert Eurobanku ds. e-bankowości i produktów rozliczeniowo-oszczędnościowych.

Strony w wersji "light" często mają mniej funkcji niż tradycyjne, a ich nawigację umożliwia poruszanie się za pomocą ekranów dotykowych lub szybkich klawiszy funkcyjnych.

Mobilne wersje bankowych stron www pozwalają na ogół na dokonywanie najważniejszych operacji bankowych, jednak ich liczba i zakres zależy od indywidualnych rozwiązań stosowanych w danym banku. - _ W serwisach mobilnych banków można znaleźć wszelkie najważniejsze dla klientów informacje, takie jak: dane kontaktowe, adresy najbliższych placówek i bankomatów (często z wykorzystaniem funkcji lokalizacji urządzenia mobilnego). Można również dokonywać przelewów krajowych, otrzymywać informacje o saldzie rachunków, lokat, kredytach i kartach, jak i przeglądać historię operacji czy zdefiniowanych płatności i zleceń _- wylicza Cezary Działowski z Eurobanku.

Postęp technologiczny sprawia, że serwisy mobilne banków wciąż wzbogacane są o nowe rozwiązania. Wśród tych, które pojawiły się ostatnio ekspert eurobanku wymienia: przelewy na telefon lub adres e-mail, bez konieczności podawania numeru rachunku NRB odbiorcy, możliwość szybkiego sprawdzenia stanu konta bez konieczności logowania (na podstawie specjalnie zainstalowanej aplikacji) i możliwość wykonywania płatności za faktury na podstawie skanowania kodów QR lub zdjęcia faktury.
Aplikacje na smartfonyPosiadacze smartfonów i tabletów mogą korzystać ze specjalnych, dedykowanych aplikacji bankowych. Warunkiem jest posiadanie urządzenia wyposażonego w odpowiedni system operacyjny (np. Android, iOS, Windows Mobile,), do którego przystosowana została aplikacja. - _ Aplikacje te oferują taki sam zakres funkcjonalny jak serwis mobilny, jednak z reguły łatwiej jest z nich korzystać ze względu na kompatybilność z systemem operacyjnym urządzenia. Aplikacja wykorzystuje funkcje właściwe dla danego systemu operacyjnego, jest bezpieczniejsza i dużo wygodniejsza w codziennym korzystaniu. Jest dostosowana do konkretnego typu urządzenia mobilnego _ - wyjaśnia ekspert Eurobanku.
Czy to jest bezpieczne?Co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje o próbach ataków hakerskich, na których celowniku znaleźli się internetowi klienci banków. Pojawia się więc pytanie, czy korzystanie z bankowości mobilnej nie niesie z sobą dodatkowego ryzyka. Bankowcy uspokajają. - _ To jest tak samo bezpieczne jak korzystanie ze stron www w tradycyjnej wersji. Wykorzystywane są wszelkie mechanizmy bezpieczeństwa używane w tradycyjnej bankowości internetowej tj.: szyfrowanie danych, certyfikaty bezpieczeństwa, hasła i kody jednorazowe, itp. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że korzystanie z dedykowanych aplikacji mobilnych jest bezpieczniejsze, gdyż aplikacje te mogą zawierać dodatkowe mechanizmy bezpieczeństwa potwierdzające tożsamość klienta, dzięki czemu są odporne na znane obecnie ataki _- podkreśla Cezary Działowski z Eurobanku.

Bankowość mobilna z reguły nie wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. - _ Zarówno wersje „light” serwisów, jak i dedykowane aplikacje udostępniane są klientom za darmo, a operacje wykonywane przez te urządzenia traktowane są analogicznie jak w bankowości internetowej, czyli w większości banków są tańsze niż w placówce lub zupełnie za darmo _- mówi Cezary Działowski. Jedyny koszt korzystania z bankowości mobilnej to najczęściej koszt transferu danych internetu mobilnego. A tutaj stawka jest uzależniona od operatora sieci komórkowej.

[1] Źródło: http://www.ekonomia24.pl/artykul/909004.html

eurobank
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)