Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Mateusz Ratajczak
Mateusz Ratajczak
|

Dwie Polki zrewolucjonizowały świat kosmetyków. A zaczęło się od pożyczonych od rodziców pieniędzy

51
Podziel się:

Dwie Polki rewolucjonizują świat kosmetyków. W ciągu trzech lat udało im się sprzedać kilka milionów sztuk swojego produktu. - Jak mówiłyśmy znajomym, że zrobimy coś, co zrewolucjonizuje całą branże demakijażu to nikt nam nie wierzył. Wszyscy łapali się za głowę, ostrzegali, że się spalimy i stracimy pieniądze - opowiadają. Niepozorna rękawica do demakijażu Glov dostępna jest na całym świecie: od Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji po Bahrajn i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Monika Żochowska i Ewa Dudzic, wspólniczki z firmy Phenicoptere walczą właśnie o nagrodę EY Przedsiębiorca Roku.

Dwie Polki zrewolucjonizowały świat kosmetyków. A zaczęło się od pożyczonych od rodziców pieniędzy
(Monika Żochowska i Ewa Dudzic/EY Przedsiębiorca Roku)

W ciągu trzech lat sprzedały na całym świecie kilka milionów sztuk swojego produktu. - Jak mówiłyśmy znajomym, że zrobimy coś, co wywróci całą branżę do góry nogami, to nikt nam nie wierzył. Wszyscy łapali się za głowę. Ostrzegali, że się spalimy i stracimy pieniądze - opowiadają. Tak się nie stało, a niepozorna rękawica do demakijażu Glov dostępna jest na całym świecie: od Niemiec po Bahrajn i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Monika Żochowska i Ewa Dudzic, wspólniczki z firmy Phenicoptere walczą właśnie o nagrodę EY Przedsiębiorca Roku.

Czym jest Glov? To rękawica do demakijażu. Tyle i aż tyle. Autorki same przyznają, że produkt wygląda niepozornie, ale wszystko zmienia się po spojrzeniu pod mikroskopem na strukturę rękawicy i jej włókna. - Do tej pory w branży istniało przekonanie, że jedną chemię, czyli makijaż trzeba zmywa innymi środkami chemicznymi. My w to nie wierzymy, wystarczy fizyka. Jak to działa? W skrócie specjalne włókna po prostu przyciągają makijaż i jednocześnie delikatnie czyszczą skórę - tłumaczy Ewa Dudzic, wiceprezes firmy.

- To rewolucja i naprawdę spora. Trochę tak, jakby ludzi jedzących widelcami nagle przestawić na jedzenie pałeczkami - dodaje Dudzic. - Przez lata kobiety przekonywano, że najlepszą pielęgnację zapewni im używanie wielu kosmetyków. My przekonujemy, że czasami wystarczy dobra technologia i woda - dodaje.

Dlaczego miniaturowe elementy produktu są tak wyjątkowe? Są prawie sto razy cieńsze od ludzkiego włosa i zdecydowanie cieńsze od włókien bawełny. W przekroju przypominają rozgwiazdę.

Wcześniej technologia mikrowłókien królowała głównie w branży tekstylnej. - Jako pierwsza firma na świecie wykorzystałyśmy takie technologie do celów kosmetycznych - chwali się Dudzic. - W zależności od rodzaju włókien, ich kształtu, rozmiaru, stopnia rozszczepienia, metoda tkania, możemy uzyskiwać zupełnie różne właściwości wyprodukowanego materiału - tłumaczy prezes firmy Monika Żochowska.

Przez to, że rękawica jest tak delikatna, nie można jej prać w pralce - po każdym użyciu trzeba ją ręcznie wyprać. Wystarczy woda i mydło. Produkt wytwarzany jest w Polsce, dostępny w kilku rozmiarach i kosztuje od 30 do 50 zł. Dostępna jest nie tylko w internetowym sklepie firmy, ale w praktycznie we wszystkich dużych sieciach w Polsce. Glov można znaleźć na półkach kilku tysięcy sklepów.

Jak to się zaczęło?

Na pomysł biznesu wpadła Monika Żochowska tuż po studiach, podczas praktyk w klinice chirurgii plastycznej w Australii. To właśnie na Tasmanii dowiedziała się o właściwościach włókien wykonywanych w mikrotechnologii.

- Któregoś dnia po powrocie z pracy chciałam zmyć makijaż. I oczywiście nie miałam żadnych płatków kosmetycznych. Niby nie ma tragedii, ale przecież makijaż i tak trzeba zmyć. I to nie tylko, by lepiej wyglądać, ale przede wszystkim, żeby skóra odpoczęła. I wtedy zaczęłam kojarzyć opowieści znajomych o mikrowłóknach. Pomyślałam, że może da się to połączyć - mówi Żochowska.

I chociaż nie miała żadnego doświadczenia w branży kosmetycznej, postanowiła wraz z koleżanką założyć start-up. - Zaczęło się od pomysłu i praktycznie żadnych funduszy - opowiada Żochowska. Dokończenie produktu zajęło im trzy lata, a one same były pierwszymi testerkami.

„Wy, takie dwie dziewczynki, chcecie coś zawojować na takim ogromnym rynku?” - dziwili się niektórzy znajomi, gdy Żochowska i Dudzic opowiadały o planie na biznes. - I tak wierzyłyśmy w nasz produkt - mówi Monika Żochowska.

Przez pierwsze lata panie same finansowały badania i prace nad produktem. Jednocześnie myślały o swoim biznesie i pracowały dla innych, by mieć, co inwestować. W końcu pomocną dłoń wyciągnął fundusz AIP Seed Capital, który pomógł utworzyć spółkę Phenicoptere. Zainwestował 100 tys. zł w zamian za 15 proc. udziałów.

- Myślałyśmy, że właśnie złapałyśmy pana Boga za nogi. 100 tys. zł to przecież masa pieniędzy i na pewno uda się za to wszystko zrobić. Okazało się jednak, że takie środki to kropla w morzu potrzeb. Sfinansowałyśmy głównie badania nad materiałem, zaprojektowałyśmy opakowanie i otworzyłyśmy sklep internetowy. I akurat jak pieniądze się skończyły, miałyśmy gotowy i przebadany produkt dla klientek - tłumaczy Żochowska.

- To był kryzysowy moment dla biznesu. Miałyśmy gotowy produkt, ale spłukałyśmy się z pieniędzy. Przez pierwsze dwa lata w zasadzie nie wypłacałyśmy sobie żadnej pensji, tylko każdy grosz inwestowałyśmy dalej - tłumaczy Żochowska. - Ciężko było namówić inwestorów do dalszego wsparcia, a na kredyt nie miałyśmy oczywiście żadnych szans - dodaje Dudzic.

Istotne było w takim momencie również uzyskanie dotacji z Funduszy Europejskich, konkretnie z programu Paszport do Eksportu. Na eksport do kilku europejskich krajów udało się uzyskać ponad 170 tys. zł. - Znów wygląda pięknie, prawda? Ale do tego trzeba dołożyć swoją połowę. Pomocną dłoń wyciągnęli w kryzysowym momencie również rodzice - mówi Dudzic.

Produkt na całym świecie

W tej chwili z taśm produkcyjnych zjeżdża 50 tys. rękawic miesięcznie. Spółka sprzedaje nie tylko w Polsce, ale również w innych europejskich krajach, m.in. w Finlandii, Szwajcarii i we Włoszech. Marka Glov jest obecna w Kuwejcie, Arabii Saudyjskiej oraz Iranie. Na rozmowę z money.pl Żochowska i Dudzic przyjechały wprost z lotniska. Wróciły z Dubaju.

W tej chwili Phenicoptere pracuje nad rękawicami do różnych rodzajów cery -suchej i tłustej. Poza tym Żochowska i Dziedzic wpadły na pomysł, jak mikrotechnologię wykorzystać w innych dziedzinach życia. Jakich? Na razie nie chcą zdradzać, chociaż są pewne, że ich kolejne produkty znów namieszają na rynku.

ey przedsiębiorca roku
ludzie
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(51)
MAREK
7 lat temu
LEPIEJ BY OTWORZYŁY FABRYKĘ MARMOLADY BO JABŁKA SA PO 20 GROSZY KILOGRAM A W LIDLU I KILO MARMOLADY Z JABŁEK 5.90 ZŁ TO JEST BIZNES
wilka
7 lat temu
gratulacje !!!!
ROSHFOR
7 lat temu
Kiedyś byłem na weselu. Kilku gości poprzebieranych za baby zrobiło bramę. Albo wykup albo buziak. I obcałowali kilka dziewczyn, a że mieli pomalowane usta to buziaki na policzkach dziewczyn zostały. No i panika, biegają szukają, czym to zmyć, aż po chwili wraca najmłodsza, bez śladu szminki... wszystkie w szoku czym ona to zmyła. A ona: "No jak? wodą z mydłem"
Zuza
7 lat temu
Używam i jest świetna! Cerę mam alergiczną i nie powinnam stosować detergentów. Rękawiczka (szkoda, że nie ściereczka, bo używam jej, jak ściereczki) genialna.
Rob
7 lat temu
A ziomki jak zwykle zamiast popierać, to już gule mają do pasa. Powodzenia dziewczyny Robert.
...
Następna strona