Forum Forum emerytalneZUS

Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne.

Dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne.

Dejavu / 83.238.59.* / 2011-11-18 20:10
Witam. Sam już nie wiem, czy w odpowiednim miejscu zadaję pytanie. Umowę podpisywałem z NFZ ale składki opłacałem do ZUS.
Zawiesiłem działalność (brak składek przez 4 miesiące) i stało się. Miałem wypadek. Podpisałem po nim umowę na dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne z dniem 15.09. Jednocześnie złożyłem wniosek o przyznanie renty. Za wrzesień i październik opłaciłem składki do ZUS. Rentę mi przyznano z dniem 1.09. Więc co robić? Opłacałem składki które i tak zostaną opłacone. Ktoś mi doradza, że powinienem tą umowę z NFZ anulować i zgłosić się do ZUS po zwrot opłaconych składek. Proszę o poradę. Kompletnie nie znam się na tych sprawach.
Wyświetlaj:
paluch / 178.73.48.* / 2012-01-31 16:33
Jeśli chce się dobrze rozeznać na rynku prywatnych ubezpieczycieli to warto dokładnie przeanalizować oferty od każdego, teraz są różnego rodzaju poróznywarki np. izi.pl, właściwie można w taki sposób sprawdzić każdą usługę oferowaną przez ubezpieczyciela.
wiwan / 2012-01-31 19:40
Wątek traktuje o dobrowolnym ub. zdrowotnym w NFZ. Twoja propozycja jest więc doskonale nieprzydatna.
wiwan / 2011-11-21 13:41
Moim zdaniem sytuacja prosta.
1. umowy o dobrowolne u. zdrowotne nie musi Pan wypowiadać- z mocy prawa ( art. 66 i 68 )ustawy ) ulega ona wygaśnięciu z chwilą powstania tytułu do u. obowiązkowego.
2. również z mocy ustawy- składki nienależnie pobrane/wpłacone w pierwszej kolejności są zaliczane na poczet zobowiązań bieżących ( art.94 ).

ZUS ma wiedzę o tej nadpłacie, powinien przysłać informację o jej zaistnieniu i potrącać ją przy kolejnych rentach.

Gdy zauważy Pan brak takich działań wystarczy pismo "o stwierdzenie nadpłaty" z podaniem okoliczności tj. składki z tyt. u. dobrowolnego, za które miesiące, w jakiej kwocie.

Przytoczyłem artykuły 2010-12-20

USTAWY
z dnia 27 sierpnia 2004 r.