Forum Forum prawneCywilne

jak obliczyc rente rodzinna?

jak obliczyc rente rodzinna?

lopezz453 / 2012-02-13 13:03
mam pytanie, moglby mi ktos z Was powiedziec jakie warunku nalezy spelnic aby otrzymac rente rodzinna w 2012 roku? oraz jak oblicza sie jej wysokosc? jestem kompletnie zielony w tej kwestii wiec licze na wasza pomoc, z gory dziekuje
Wyświetlaj:
wiwan / 2012-02-13 13:44
Obliczyć wprost rencista rodzinny może tylko w przypadku, gdy zmarły pobierał już emeryturę lub rentę rodzinną. Bo wtedy renta rodzinna wynosi 85% ( jedna os. uprawniona ), 90% (dwie osoby uprawnione) albo 95% ( trzy i więcej uprawnionych ) świadczenia zmarłego. Bez dodatków jakie do niego pobierał.
W innym wypadku- ZUS wylicza hipotetyczną rentę z tyt. niezdolności do pracy dla zmarłego, na podstawie jego historii ubezpieczeniowej- tj. zarobków, lat składkowych i nieskładkowych. I dopiero od niej- rentę rodzinną-czyli ww 85-90-95%.

Warunków jest sporo. Po stronie zmarłego, jeśli nie pobierał w chwili śmierci świadczenia są to warunki z art. 57 do 58 , a po stronie wnioskujących- z art. 65 do 74 USTAWY
z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Tajfun1000 / 83.6.212.* / 2014-06-06 22:52
A jakie to są lata nieskładkowe? Co jeśli zmarły stale miał prace? jak ZUS to wyliczy na troje dzieci? Jakich pieniędzy mogą się one spodziewać?
wiwan / 2014-06-07 09:40
Ale staroć Pan odgrzebał :-)

Zasady się nie zmieniły- tak jak napisałem wtedy- przy trojgu (dzieci) uprawnionych jest to już maksymalna stawka- 95% świadczenia jakie miał zmarły lub hipotetycznego jakie by w dniu śmierci uzyskał. Nawet jeśli jednocześnie np. matka dzieci też jest uprawniona- nie zwiększy to już łącznej kwoty.

Lata nieskładkowe definiuje art. 7 tej ustawy:

http://prawo.money.pl/akty-prawne/dziennik-ustaw/obwieszczenie;marszalka;sejmu;rzeczypospolitej;polskiej,dziennik,ustaw,2009,153,1227.html

(oczywiście była ona od tego czasu nowelizowana, ale zdaje się art. 7 akurat nie)