Forum

Komentarze użytkownika "darek1069"

Komentarze użytkownika: darek1069

darek1069 / 2009-09-29 10:43 / Bywalec forum
[Wpis został zgłoszony do usunięcia przez użytkowników - kasatorv1, kasatorv2, kasatorv3, kasatorv4, kasatorv5. Aby go wyświetlić kliknij tutaj.]

Re: GPW: W górę, a potem zobaczymy?

darek1069 / 2009-09-29 10:40 / Bywalec forum
[Wpis został zgłoszony do usunięcia przez użytkowników - kasatorv1, kasatorv2, kasatorv3, kasatorv4, kasatorv5. Aby go wyświetlić kliknij tutaj.]
darek1069 / 2009-09-24 12:22 / Bywalec forum
Dziękuję za wyjaśnienia.
darek1069 / 2009-09-24 12:11 / Bywalec forum
W artykule przedstawiono wskaźnik, który sugeruje wzrost lub załamanie gospodarki.
darek1069 / 2009-09-24 12:02 / Bywalec forum
Dla równowagi pozwolę sobie wkleić ten artykuł. Może kogoś zainteresuje.


Dobre prognozy dla transportu morskiego

2009-09-24 07:00
Branża logistyczna jest szczególnie wrażliwa na zmiany w gospodarce. Osłabienie produkcji przekłada się na spadek eksportu i importu, co z kolei znajduje odbicie w malejącej liczbie zleceń na przewóz towarów.

foto

Doskonałym barometrem sytuacji ekonomicznej w sektorze handlu jest fracht morski, na podstawie którego szacowany jest Baltic Dry Index (BDI) – uniwersalny wskaźnik dobrej koniunktury, ale i potencjalnego kryzysu. Jego pozytywne wahania w II połowie 2009 roku pozwalają ostrożnie zakładać niewielki trend wzrostowy w zakresie transportu morskiego w najbliższym czasie oraz optymistyczne prognozy względem całej gospodarki.

BDI odzwierciedla aktualną cenę transportu drogą morską jednostki ładunku masowego na różnych szlakach na świecie. Ekonomiści cenią jego wysoką wartość prognostyczną. Indeks ten jest bardzo czuły na sygnały płynące z przemysłu, co wynika z niskiej elastyczności podaży usług z wykorzystaniem frachtu morskiego. Dodatkowo, jego ceny są stosunkowo odporne na spekulacje rynkowe – zamówienie tej formy transportu dokonywane jest bowiem z dużym wyprzedzeniem, w przypadku przewozu znacznej ilości towaru. Sytuacja taka ma miejsce zwykle w okresie ożywienia gospodarczego, kiedy to odnotowuje się wzrost produkcji przemysłowej i co za tym idzie – zapotrzebowania na podstawowe surowce transportowane drogą morską, a następnie eksport wyprodukowanych dóbr przy wykorzystaniu transportu morskiego do innych krajów. Zatem popyt na usługi logistyczne warunkuje wzrost cen, w tym także stawek frachtowych w przewozach morskich, co odpowiada zwyżkowaniu BDI.

W maju 2008 roku – w okresie najlepszej koniunktury gospodarczej w ostatnich latach – Baltic Dry Index pobił historyczny rekord notowań, osiągając wartość 11 793 punktów*. Załamanie światowej gospodarki sprawiło, że już w grudniu 2008 roku wskaźnik zmalał o 94 proc. do 663 punktów*. W początkowym etapie osłabienia koniunktury, stawki frachtowe również drastycznie spadały, osiągając poziom najniższy od lat. Obserwowano wówczas znaczną przewagę popytu nad podażą ładunków. Przewoźnicy morscy zaczęli celowo wydłużać transit time na głównych szlakach oraz redukować wielkość dostępnej floty. W wyniku tego stawki frachtowe zaczęły rosnąć i aktualnie rynek klienta powoli zamienia się w rynek armatora. Już od początku 2009 roku widoczny jest pozytywny trend – tegoroczny rekord BDI, na poziomie 4 291 punktów padł w czerwcu*. Tendencje wzrostowe potwierdzają również inne dane makroekonomiczne – w I półroczu 2009 Polska zanotowała przyrost wartości PKB o 1,1proc.. Zwiększa się także liczba zamówień w przemyśle, rośnie konsumpcja, spada natomiast tempo wzrostu bezrobocia. Dla polskich importerów nie bez znaczenia było także ostatnie umocnienie się polskiej waluty.

W II i III kwartale 2009 r. zaobserwowano nieznaczne ożywienie rynku, co pozwala mówić o stopniowej poprawie sytuacji zakresie eksportu. Osłabienie podaży w transporcie morskim – spowodowane globalnym kryzysem – powoli odchodzi w niepamięć. Na podstawie rosnącej aktualnie liczby zleceń można przewidywać, że wzrost w transporcie morskim będzie się utrzymywał aż do końca roku. Zakładamy, że ożywienie w branży będzie również bodźcem do bardziej dynamicznego rozwoju firm logistycznych. Sprzyjająca koniunktura gospodarcza, rosnące potrzeby i świadomość logistyczna klientów sprawią, że operatorzy będą dążyć do rozwijania swoich usług i zwiększania konkurencyjności ofert. Te firmy, które wykorzystały spowolnienie gospodarcze do rozwoju, mogą liczyć na większe obroty w zbliżającym się okresie ożywienia w gospodarce.

*źródło bloomberg
darek1069 / 2009-09-24 11:45 / Bywalec forum
już na zielono :)

Re: Czas na odpoczynek dla byków

darek1069 / 2009-09-24 08:57 / Bywalec forum
Witam. Zaraz zaczynamy więc trafnych decyzji życzę.
darek1069 / 2009-09-18 15:43 / Bywalec forum
nie wiem co Krzychu bierze ale to musi być dobry towar :=)
darek1069 / 2009-09-18 15:36 / Bywalec forum
obstawiam że skończymy na plusie.

Re: WIG20 na celowniku

darek1069 / 2009-09-18 15:34 / Bywalec forum
Witam Wszystkich. Widzę że Amerykany na plus zaczęły, Kenuś szerzy pesymizm a jego wielbiciele nie próżnują. Pozdrawiam.

Re: GPW: Byki pokażą wreszcie siłę?

darek1069 / 2009-09-10 13:55 / Bywalec forum
Witam Wszystkich. A gdzie podział się Kenobi? Tylko jego obecność jest gwarancją wzrostów. Pozdrawiam.

Re: GPW: Co sprowokuje inwestorów?

darek1069 / 2009-08-31 08:55 / Bywalec forum
Witam. Ken dziś bardzo pobudzony więc spadków może nie być. Wielbiciele jego też aktywni.=)
darek1069 / 2009-08-28 15:25 / Bywalec forum
ale palnąłeś głupotę
darek1069 / 2009-08-28 14:49 / Bywalec forum
Liczę na info o jakimś przejęciu spółki przez Budopol.
darek1069 / 2009-08-28 14:48 / Bywalec forum
ja dalej czekam. zobaczę co dalej się będzie działo.
do początku nowsze
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Najnowsze wpisy