Forum

Komentarze użytkownika "kpoplawska"

Komentarze użytkownika: kpoplawska

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2013-02-07 11:50 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Zarząd spółki może zgłosić zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na podstawie art. 14 a ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Z możliwości zawieszenia działalności można skorzystać tylko pod warunkiem, że spółka nie zatrudnia pracowników w dniu składania wniosku o zawieszenie.

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej spółka nie może wykonywać działalności gospodarczej. Oznacza to, że w trakcie zawieszenia spółka nie będzie osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, ale w okresie trwania zawieszenia ma ona prawo do:
•wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (np. płatności za czynsz za lokal)
•przyjmowania należności lub ma obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (czyli prawo do ściągania własnych wierzytelności),
•zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia,
•wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa.

W związku z tym, jeżeli zobowiązanie powstało przed datą zawieszenia wierzyciel ma prawo domagać się od zawieszonego podmiotu uregulowania zaległości i dochodzić swoich należności pieniężnych w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym. Zawieszony podmiot ma obowiązek uczestniczenia w procesie jako strona.

Działa to również w drugą stronę, a mianowicie zawieszony przedsiębiorca może również dochodzić należności, które powstały przed dniem zawieszenia. Przedsiębiorca może wzywać dłużnika do zapłaty zaległych należności oraz wytaczać powództwa. W okresie zawieszenia nie ma też przeszkód, aby zawieszony podmiot zbywał swoje wierzytelności na rzecz osób trzecich.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Odzyskiwanie należności a zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

kpoplawska / 2013-02-07 11:45 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Spółka nie uregulowała ostatniej faktury za moje usługi i aktualnie ma zawieszoną działalność. Czy od zawieszonej spółki mogę domagać się zapłaty? Robert

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2013-01-07 12:59 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowny Panie,

Zmiany formy opodatkowania dochodów osiąganych w 2013 roku z tytułu działalności gospodarczej można dokonać w styczniu. Zmianę należy zgłosić do Urzędu Skarbowego najpóźniej do 20 stycznia 2013 roku.

W 2013 roku dochody z działalności gospodarczej mogą opodatkowane być wg zasad ogólnych:
- podatkiem liniowym 19% - wybierając tę formę opodatkowania podatnik nie może rozliczać się wspólnie z małżonkiem oraz nie może korzystać z ulg podatkowych. Zasadniczo opłacanie podatku w tej formie jest korzystne dla podatników, którzy osiągają stosunkowo wysoki dochód.
- podatkiem wg skali podatkowej (dwie stawki 18% i 32%) przy czym najniższy próg podatkowy wynosi 85 528 zł - jest opłacalne dla tych, którzy osiągają dochody do 96 000 zł rocznie, czyli ok. 8 000 zł miesięcznie. Należy zwrócić uwagę jednak na fakt, że osiągane dochody z działalności są łącznie opodatkowane z dochodami z pozostałych źródeł (tj. np. przychody z umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło), które podlegają opodatkowaniu wg skali. Podatnik w 2013 roku ma możliwość korzystania z odliczeń i ulg podatkowych. Wybierając tę formę opodatkowania można rozliczyć się za rok podatkowy razem z małżonkiem lub jako osoba samotnie wychowująca dzieci oraz skorzystać z ulg i odliczeń.


W przypadku obu powyżej opisanych form opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej istnieje możliwość zmiany sposobu opłacania podatku dochodowego:
- podatek dochodowy opłacany może być miesięcznie bądź kwartalnie


Dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i planują, że w 2013 roku będą osiągać wyższe dochody niż w roku 2011 mogą wybrać uproszczoną formę opłacania zaliczek na podatek dochodowy w br. Podatek taki płacony byłby w stałej, miesięcznej kwocie (nie ma możliwości opłacania podatku kwartalnie), obliczonej od 1/12 dochodu osiągniętego przez podatnika w roku 2011 (pod warunkiem, że w zeznaniu rocznym za 2011 roku lub 2010 roku został wykazany dochód do opodatkowania). Następnie w rozliczeniu rocznym za 2013 rok należy wyliczyć należny podatek od rzeczywistego dochodu osiągniętego w 2013 roku i dopłacić powstałą różnicę w zapłaconym podatku.

Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Zmiana formy opodatkowania dochodów z tytułu działalności gospodarczej

kpoplawska / 2013-01-07 12:58 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Proszę o informację do kiedy mogę zmieniać formę opodatkowania dochodów z tyt. prowadzonej działalności gospodarczej i jakiej zmiany mogę dokonać. Andrzej

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2012-10-22 10:19 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowny Panie,

Z praktyki rynkowej wynika, że im dłużej czekamy na środki, tym mamy mniejsze szanse na ich odzyskanie. Jednocześnie brak naszej aktywności w zakresie odzyskania wierzytelności może spowodować, że z mocy przepisów dług ulegnie przedawnieniu, a nasz dłużnik będzie mógł uchylić się od zapłaty.
Zgodnie z art. 117 Kodeksu cywilnego, roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu, jednak przewidziane są w tym zakresie pewne wyjątki. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin ustawowy przedawnienia dla roszczeń majątkowych wynosi 10 lat zgodnie z art. 118 K.c. Po upływie terminu przedawnienia dłużnik może uchylić się od zaspokojenia naszego roszczenia. Bieg przedawnienia rozpoczyna się z dniem wymagalności roszczenia i może być przerwany lub zawieszony.
Zgodnie z K.c. w ciągu 3 lat przedawnieniu ulegają roszczenia wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w ramach działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy przedawniają się już z upływem 2 lat.

Bieg przedawnienia może zostać przerwany przez:
•każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju,
•uznanie roszczenia przez dłużnika
•wszczęcie mediacji

Po przerwaniu biegu przedawnienia termin rozpoczyna się od nowa. Nie ma żadnych zastrzeżeń co do tego, aby przedawnione roszczenie można było windykować. Jednak nie można już dochodzić go na drodze egzekucji komorniczej. W tym wypadku dłużnik ma prawo powołać się na to, że dług jest już przedawniony i zgodnie z prawem wierzyciel nie będzie mógł się przed tym obronić. Im częściej podejmujemy próbę odzyskania należności i stosujemy różne dostępne środki perswazji, tym mamy większe szanse na odzyskanie zaległych płatności. Ważne jest, aby wierzyciel podejmował różne próby dochodzenia swojego roszczenia od dłużnika, w ten sposób znacznie zwiększa swoje szanse na zaspokojenie roszczenia.
Jeżeli windykacja miękka okazała się bezskuteczna można wystąpić do sądu o wydanie nakazu zapłaty i w następnej kolejności złożyć wniosek o wszczęcie egzekucji komorniczej.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Przedawnienie roszczeń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

kpoplawska / 2012-10-22 10:17 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Witam, prowadzę działalność gospodarczą, wystawiłem faktury za moje usługi, niestety nie otrzymałem jeszcze wynagrodzenia chociaż minęło kilka tygodni. Jak długo czekać na środki, czy w takiej sytuacji powinienem coś zrobić oprócz telefonów i e-maili do moich dłużników? Tomasz

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2012-08-31 12:21 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowny Panie,

Zgodnie z art. 14 a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej można zawiesić wykonywanie działalności spółki z o.o. na okres od 1 do 24 miesięcy.

Taką informację o zawieszeniu należy zgłosić do KRS. Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej spółka składa na formularzu KRS-Z62. Z możliwości zawieszenia działalności można skorzystać tylko pod warunkiem, że spółka nie zatrudnia pracowników w dniu składania wniosku o zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej. Dlatego też do wniosku o wpis informacji o zawieszeniu musi zostać dołączone oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej. Oznacza to, że spółka nie może osiągać bieżących przychodów i prowadzić działalności operacyjnej.

Istnieją pewne wyjątki, ponieważ przedsiębiorca podczas trwania zawieszenia może:
•prowadzić działalność związaną z zabezpieczeniem źródła przychodów, np.: wydatki na utrzymanie lokali, podatek od nieruchomości.
•przyjmować należności i regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia
•zbywać środki trwałe i wyposażenie
•brać udział w postępowaniach sądowych, skarbowych, administracyjnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przed datą zawieszenia.

W trakcie trwania zawieszenia spółka jest zwolniona z obowiązku uiszczania miesięcznych zaliczek na poczet podatku dochodowego od osób prawnych oraz z obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, które dotyczą zawieszenia. Zwolnienie będzie obowiązywało po uprzednim poinformowaniu właściwego urzędu skarbowego o zawieszeniu prowadzenia działalności.
Zwolnienie nie dotyczy obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT UE.

Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Zawieszenie wykonywania działalności spółki z o.o.

kpoplawska / 2012-08-31 12:20 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Jestem wspólnikiem spółki z o.o., aktualnie od pewnego czasu mamy małe kłopoty finansowe, spadła nam znacznie sprzedaż. W związku z tym chcielibyśmy zawiesić na jakiś czas naszą działalność.
Proszę o informację jak możemy tego dokonać i jak to wygląda. Rafał

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2012-07-05 10:51 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowny Panie,

W pierwszej kolejności proszę spróbować przypominieć kontrahentowi o przeterminowanej płatności, może okazać się, iż w ogóle nie otrzymał faktury za wykonaną przez Pana usługę. Najdogodniej wykonać rozmowę telefoniczą bądź wysłać e-mail. Jeżeli kontrahent nie odbiera od nas telefonów i nie odpisuje na e-mail, a my wykonywaliśmy już kilka prób kontaktu należy przejść do kolejnego etapu windykacji. Wezwania do zapłaty wysyła się listem poleconym na adres siedziby, można od razu wysłać ostateczne przedsądowe wezwanie do zapłaty.

W przypadku kiedy mamy kontakt z dłużnikiem, a on tłumaczy się iż nie ma środków, ale jest zainteresowany uregulowaniem zaległości można spróbować nakłonić dłużnika do podpisania oświadczenia o uznaniu długu.
Oświadczenie o uznaniu długu powinno zawierać datę i miejsce sporządzenia, dane dłużnika i wierzyceila, wysokość zadłużenia wraz z informacją z czego wynika, czyli wskazanie faktury, rachunku, okreslenie warunków i terminu spłaty. Dłużnik akceptuje kwotę, czyli oświadcza, że nia ma żadnych zastrzeżeń. Oświadczenie stanowi jednostronną deklarację dłużnika i wymaga jego podpisu.
Jest to prosty sposób na szybsze postępowanie sądowe w przypadku braku płatności zgodnie z ustaleniami w oświadczeniu. W wyniku oświadczenia zostaje przerwany bieg przedawnienia, wierzyciel dzięki temu ma ułatwione postępowanie dowodowe w sadzie. Pozew można wówczas skierować do sądu o rozpatrzenie sprawy w postępowaniu nakazowym. Nakaz zapłaty wydany w postępowaniu nakazowym z chwilą wydania stanowi już zabezpieczenie i nie trzeba czekać na uprawomocnienie, można od razu udac isę do komornika celem wszczęcia postępwoania egzekucyjnego.

Jeżeli dłużnik nie zareaguje na nasze upomnienia, tym bardziej odmówił podpisania oświadczenia pozostaje skierować sprawę na drogę postępowania sądowego.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Odzyskiwanie zaległych płatności od kontrahentów

kpoplawska / 2012-07-05 10:48 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Witam wykonałem remont biura dla firmy, wystawiłem fakturę i do dnia dzisiejszego nie otrzymałem należnej kwoty za usługę. Proszę o pomoc w jaki sposób mam teraz działać, żeby odzyskać środki. Marek

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2012-05-08 13:29 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowna Pani,

O finansowanie w formie leasingu może starać się każdy przedsiębiorca, niezależnie od formy prawnej prowadzonej firmy. Istotne jest, aby wnioskodawca posiadał zdolność do obsłużenia miesięcznych zobowiązań. Finansowanie nabycia oprogramowania to tzw. leasing wartości niematerialnych i prawnych. Przy umowie leasingu właścicielem oprogramowania jest leasingodawca, czyli bank lub inna instytucja finansująca zakup. Jest to podstawowa zasada leasingu. Poprzez zachowanie prawa własności bank zmniejsza ryzyko transakcji, ponieważ w sytuacji, gdy dłużnik nie będzie prawidłowo obsługiwać rat, może w celu zaspokojenia swoich roszczeń odebrać i sprzedać przedmiot leasingu. I tu powstaje problem z leasingiem oprogramowania – nierzadko produkt sprzedawany jest z licencją umożliwiającą użytkowanie tylko przez jedną firmę. Dlatego też producent oprogramowania musi wyrazić zgodę na leasing i ewentualną sprzedaż oprogramowania nowemu nabywcy w przypadku nie spłacania zobowiązania, przez pierwszego korzystającego.
Nieodłącznym elementem każdego programu jest jego okresowa aktualizacja. Należy pamiętać, że większość leasingodawców nie chce finansować uaktualniania programów. Powinna Pani być przygotowany na to, że ten koszt będzie musiała Pani ponieść z „własnej kieszeni”. Wyjątek stanowi aktualizacja, która jest samodzielnym modułem. Wtedy może być potraktowana tak, jak oprogramowanie bazowe.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Leasing na zakup oprogrmaowania w firmie

kpoplawska / 2012-05-08 13:28 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą – studio graficzne. Czy mogę starać się o leasing na zakup oprogramowania?

Marta

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2012-03-23 09:01 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowny Panie,

W Pana przypadku powinien Pan posiadać zarejestrowaną działalność gospodarczą. Rozpoczynając działalność gospodarczą należy podjąć decyzje dotyczące: formy opodatkowania, formy prowadzonej ewidencji księgowej, posiadania statusu tzw. VAT-owca. Pod uwagę należy wziąć różne aspekty wykonywania przyszłej działalności. Od tego będzie zależeć wybór opodatkowania oraz ponoszone koszty.

Każda osoba zakładająca własną działalność gospodarczą ma prawo, a z czasem obowiązek zostać podatnikiem VAT. Obowiązek ten powstaje po przekroczeniu ustawowego limitu 150 000 zł obrotu, który uprawnia do zwolnienia podmiotowego. Jeżeli wiemy, że odbiorcą usługi, którą zamierzamy świadczyć będą osoby prawne wskazane jest abyśmy od razu uzyskali status podatnika VAT (firmy są zainteresowane możliwością odliczania podatku VAT). Jednocześnie istnieją takiego typu działalności, które wymagają z ustawy zgłoszenia do podatku od towarów i usług, np.: usługi doradcze.

Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, kasy są zobligowane posiadać firmy prowadzące sprzedaż detaliczną, czyli oferujące swoje towary lub usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolnikom, którzy nie rozliczają tego podatku na zasadach ogólnych. Podstawowe kryterium zwolnienia z posiadania kasy to wysokość obrotów detalicznych. Urządzeń fiskalnych nie muszą instalować firmy, których przychody nie przekroczą 20 000 PLN (w pierwszym roku działalności) lub 40 000 PLN w kolejnych latach działalności. U podatników VAT chodzi o sprzedaż netto. Należy podkreślić, że firma, która już raz została zobligowana do zainstalowania kasy, nie może z niej zrezygnować. Zanim podmiot rozpocznie ewidencję sprzedaży przy pomocy kasy zobowiązany jest do zgłoszenia właściwemu naczelnikowi Urzędu Skarbowego liczby kas i miejscu używania, następnie kasa musi przejść proces fiskalizacji. W ostatnim etapie po fiskalizacji przedsiębiorca zgłasza się ponownie do Urzędu Skarbowego w celu nadania numeru ewidencyjnego.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Nowa działalność a kasa fiskalna

kpoplawska / 2012-03-23 08:57 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Witam, planuję otworzyć sklep z odzieżą, zabawkami, i butami. Czy w takim sklepie muszę mieć kasę fiskalną? Jaka forma zatrudnienia będzie dla mnie dobra czy przystąpić do VAT-u ?

Dziękuję za pomoc Patryk

Odpowiedź eksperta

kpoplawska / 2012-02-27 13:30 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowna Pani,

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej można podzielić na trzy główne grupy:

•związane z obowiązkowym ubezpieczeniem w ZUS
•zobowiązania podatkowe
•koszty operacyjne

Wysokość składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, chorobowe oraz na fundusz pracy jest ustalana z góry. Składki na obowiązkowe ubezpieczenie odprowadzane są raz w miesiącu. Aktualnie pełna składka w miesiącach luty-grudzień 2012 r. wyniesie 975,76 zł miesięczne. Osoby, które nigdy nie prowadziły działalności gospodarczej lub zamknęły ją ponad 5 lat temu mogą skorzystać z ulgi, dzięki której pełna składka zostaje obniżona do 389,42 zł miesięcznie. Z takiej preferencji w płatności składek może skorzystać osoba prowadząca jednoosobową działalność nie dłużej niż przez kolejne 24 miesiące.
Osoba prowadząca działalność i jednocześnie zatrudniona na umowę o pracę z której otrzymuje wynagrodzenie co najmniej o równowartości najniższego krajowego ma prawo odprowadzać tylko składkę zdrowotną. W takim przypadku przedsiębiorca jest zobligowany opłacać jedynie ubezpieczenie w kwocie 254,55 zł miesięcznie.

W zależności od wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej (podatek liniowy, podatek wg skali, ryczałt) kształtuje się wysokość odprowadzonego podatku. Jednak zobowiązanie podatkowe powstaje dopiero z chwilą odnotowania jakiegokolwiek przychodu.

Koszty operacyjne prowadzonej działalności zależą przede wszystkim od specyfiki tejże działalności. Stałym kosztem są przykładowo:
Wynajem lokalu na siedzibę firmy
Opłaty za media (Internet, telefon)
Koszty dot. leasingu samochodu
Koszty związane z utrzymaniem samochodu (paliwo, przeglądy)
Koszt usługowego prowadzenia księgowości firmy

Każda firma charakteryzuje się nieco inną specyfiką, dlatego też koszty, które mogą zostać zakwalifikowane jako bezpośrednie koszty prowadzenia działalności w jednej firmie nie stanowią kosztów w innym przypadku.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców
do początku nowsze
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Najnowsze wpisy