Forum Forum podatkoweInne

Podatek, a praca w UK

Podatek, a praca w UK

MarcinSzPL / 2016-10-27 11:57
Witam,
Chcialbym sie dowiedziec czy ktos jest w podobnej sytuacji i wie jak nalezy sie rozliczac z podatku.
Bede pracowal zdalnie dla firmy w UK. Obecnie firma ta placi za mnie podatek i ubezpieczenie zdrowotne w UK, poniewaz tam mieszkam. Planuje przeprowadzic sie do Polski na stale. Bede dalej zatrudniany przez firme w UK ale bede dla nich pracowal zdealnie z domu. Zostalem poinformowany ze firma bedzie placila za mnie tylko ubezepieczenie zdrowotne, emeryture, itp (National Insurance) ale nie podatki. Rozumiem ze podatki gdzies musze placic wiec wychodzi na to ze w Polsce. Czy ktos wie jak mam podejsc do tego tematu lub jest w podobnej sytuacji ?
Pozdrawiam,
Marcin
Wyświetlaj:
EEDEK / 91.123.191.* / 2018-11-23 11:54
Mam dobre doświadczenia z biurem Farrow&Farrow, dzięki nim niedawno zrobiłem swoje pierwsze rozliczenie Self employed i wszystko poszło gładko. Na stronie http://rozliczenia-online.com mają specjalny formularz do prowadzenia rozliczeń online, kosztuje to 50 funtów a można się z całością dokumentów uporać w kilkanaście minut do pół godziny.
wiwan / 2016-11-03 10:05
"Wychodzi na to" po prostu z polskiej ustawy o PIT i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jaką mamy z UK.
Docelowo- po powrocie będzie Pan przecież polskim rezydentem podatkowym (jak 98% podatników-nas) uzyskującym przychody z zagranicy, ale z tyt. pracy wykonywanej z RP, na rzecz zagranicznego pracodawcy, który nie ma w RP oddziału/zakładu.

Co do zasady więc w trakcie roku będzie musiał Pan obliczać zaliczki PIT od dochodu, po uprzednim przeliczeniu przychodu na PLN (jest zasada jak).

Do tego jak wyliczać zaliczki ważnie jest ustalenie KUP, a to zależy od tego jak ową pracę należy zakwalifikować wg. ustawy o PIT- czy będzie to etat, zlecenie czy dzieło, oraz czy będzie kwestia podwyższonych tzw. autorskich KUP.

Natomiast dziwi mnie owa deklaracja co do ubezpieczeń.

W Pana sytuacji, już po powrocie jak najbardziej będzie Pan podlegał również polskim ubezpieczeniom, no chyba że owa praca będzie dziełem w rozumieniu KC, lub zleceniem, a będzie miał Pan też polskie inne tytuły do ubezpieczeń, które uczynią zlecenie 'brytyjskie' tytułem dobrowolnym do ub. społecznych (ale wtedy i tak pozostanie kwestia ub. zdrowotnego polskiego).

Co do zasady firma brytyjska będzie miała obowiązki wobec ZUS tj. zgłoszenie do ubezpieczeń siebie jako płatnika, Pana jako ubezpieczonego, comiesięcznych deklaracji ubezpieczeniowych i zapłaty składek.

Przepisy dają jednaj możliwość scedowania tych obowiązków drogą pisemnej umowy na Pana właśnie. Sporo roboty nie tylko na wstępie ale i co miesiąc.

Najnowsze wpisy