Forum Forum prawnePracy

Pytanie rolnika o możliwości zatrudnienia

Pytanie rolnika o możliwości zatrudnienia

krawio4 / 94.254.133.* / 2015-03-04 12:38
Dzień dobry,

Bardzo proszę o wyjaśnienie mnie nurtujących pytań.

Jestem rolnikiem opłacającym KRUS nieprzerwanie od 6 lat.

Wykonuje obecnie pracę w oparciu o umowę zlecenie nie przekraczającą miesięcznie 875 zł brutto.

Pracodawca chciałby w przyszłości zatrudnić mnie na stałe jednak chciałby znać jakie są możliwości zatrudnienia.

Tu pojawia się moje pytanie.

Jakie możliwości mogę mu zaproponować.

Słyszałem że:

1. w przypadku przekroczenia miesięcznej kwoty 875 brutto muszę to zgłosić to KRUS i ponosić dodatkowe koszty.

2. mogę założyć pozarolniczą działalność gospodarczą i z tego tytułu świadczyć pracodawcy usługi.

3. mogę wykonywać pracę w oparciu o umowę o dzieło jeżeli wykonywana praca jest "dziełem".


Bardzo proszę o dokładną informację (jakie koszty, czego trzeba przestrzegać i inne) dotyczącą powyższych 3 punktów.

Pozdrawiam
szklarek / 2015-03-04 18:37
Możliwości jak i rodzaj łączącego Was stosunku prawnego mają być rzeczywiste- to jest podstawa. Innymi słowy- by ze względów podatkowych, ubezpieczeniowych czy prawa pracy nie zawierać zlecenia w sytuacji, gdy jest to stosunek pracy, czy nie nazywać dziełem ewidentnego zlecenia.

Ad. 1- nie tak. Przekroczenie limitu 875 zł ( a raczej 1/2 płacy minimalnej ) wynagrodzenia brutto miesięcznie ze zlecenia czy umowy agencyjnej powoduje, że zdecydowanie wypada się ub. rolniczego w czasie jego ( zlecenia ) trwania. Do tego limitu można pozostać w ub. rolniczym- czyli podlegać OBU ubezpieczeniom jednocześnie. To nowość od 2015 r. Wcześniej jakiekolwiek zlecenie co do kwoty powodowało ustanie ub. rolniczego.
Ad. 2 Tak, można założyć DG. To, że obecnie ma Pan zlecenie u przyszłego usługobiorcy nie pozbawia prawa do ulgi ZUS przez 24 mc. tj. do obniżonej minimalnej podstawy ub. społecznych.

Stawki minimalne (można deklarować i płacić wyższe):