Forum Forum prawneBankowe

Informowanie Urzędu Skarbowego o zciągniętym kredycie mieszkaniowym.

Informowanie Urzędu Skarbowego o zciągniętym kredycie mieszkaniowym.

TomaszLeo / 84.10.236.* / 2008-04-04 22:29
Witam,

W lipcu 2007 zaciągnąłem kredyt mieszkaniowy (100.000) na zakup mieszkania na rynku wtórnym. Mieszkanie zostało zakupione. Czy mam o tym fakcie infomować Urząd Skarbowy? Jeśli tak, to kto powinien o tym mnie poinformować - bank? - notariusz? Co w przypadku nie zgłoszenia takiej informacji w US. Podobno od każdego miesiąca, jaki upłynął po zaciągnięciu kredytu płaci sie jakąś sumę pieniędzy (w przypadku jeśli samemu się zgłosi po pewnym czasie do US kredyt), jeśli US sam znajdzie człowieka, że wziął kredyt i nie zgłosił tego faktu podobno naliczają 75% kary. Czy to prawda?
Kto powinien pokryć ewentualne kary - bank, naotariusz a może sam poszkodowany?

Z góry dziękuję za odpowiedź.
Wyświetlaj:
ODFiK Warszawa / 2008-04-07 11:24
Szananowny Panie!
Podatek od czynności cywilnoprawnych.
Obowiązek zapłacenia podatku od czynności cywilno prawnych spoczywa solidarnie na stronach umowy notarialnej: osobach fizycznych, prawnych i jednostkach organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej (art. 5). W przypadku umowy sprzedaży nieruchomości podatek płaci kupujący (art. 4).
Podstawę obliczenia tej opłaty przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa nieruchomości. Stawka podatku (art. 7) od czynności cywilnoprawnych przy sprzedaży nieruchomości, sprzedaży udziału we współwłasności nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego oraz sprzedaży pozostałych praw majątkowych, w tym spółdzielczych praw zbywalnych - wynosi 2% ceny sprzedawanej nieruchomości.
Podatek od czynności cywilnoprawnych obliczany jest przez notariusza i uiszczany w kancelarii po podpisaniu aktu notarialnego, dalej notariusz dokonuje wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Urząd Skarbowy ma pięć lat, by zakwestionować wartość transakcji i żądać dopłaty należnego podatku.
Gdyby potrzebna była dalsza pomoc proponuję kontakt z przedstawicielem naszego Stowarzyszenia SKEF(www.skef.pl), które udziela bezpłatnych porad prawno-finansowych wszystkim potrzebującym pomocy.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych ( tekst jedn. Dz.U.2007.68.450)
TomaszLeo / 84.10.236.* / 2008-04-07 23:26
Witam,

Podczas zakupu nierucjomości zapłaciłem PCC - 2% od wartości nieruchomosci -to zrobił notariusz - sprawdzałem w US i nie ma z tym problemu. Problem jest z tym że na zakup nieruchomości wziąłem kredyt w sysokosci 100000z ł i tego faktu nie zgłosiłem w urzędzie skarbowym. Podobno miałem na to 14 po uruchomienu kredytu. A teraz za każdy miesiąc zwłoki mam zapłacić około 200zł. Chodzi o to aby każdy przekaz pieniędzy w kwocie wyzszej niż 9tys z hakiem innej osobie zgłaszać w US. Chodzi o to aby wyeliminowac nielegalny przepływ pieniedzy (szarą strefę). Jeśli się tego nie zrobi w określonym terminie są kary. Ja nie wiedziałem, że kredyt mam zgłaszać. Dowiedziałem się teraz. I moje pytanie kto zawinił - bank, notariusz czy po prostu ja - poprzez swoją niewiedzę?
ODFIK Katowice / 83.22.192.* / 2008-04-10 14:35
Witam,
Może chodzi Panu o zapłacenie podatku od ustanowienia hipoteki?
Ustanowienie hipoteki jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przypadku gdy ustanowiona hipoteka ma zabezpieczać wierzytelności istniejące, podatek liczy się od kwoty zabezpieczonej wierzytelności w wysokości 0,1%, zaś gdy hipoteka ma zabezpieczać wierzytelności o wysokości nieustalonej – podatek wynosi 19 zł. W Pana przypadku zapewne trzeba było zapłacić 19 zł jeśli ma Pan hipotekę kaucyjną w IV dziale Księgi Wieczystej.
Jeżeli ustanowienie hipoteki musi nastąpić w formie aktu notarialnego, to wówczas podatek ten naliczy i pobierze notariusz dokonujący czynności. On też zawrze w akcie notarialnym wniosek o wpis hipoteki i prześle wypis aktu do wydziału ksiąg wieczystych właściwego sądu rejonowego.
Jeżeli oświadczenie nie wymaga formy aktu notarialnego, aby zapłacić ten podatek należy wypełnić specjalne oświadczenie dostępne w urzędzie skarbowym tzw. formularz PCC-3. Można zanieść go osobiście do urzędu skarbowego albo wysłać pocztą. Podatek natomiast należy zapłacić w ciągu 14 dni od złożenia wniosku o wpis hipoteki w kasie urzędu skarbowego albo za pośrednictwem banku na konto urzędu. I zapewne to Pan miał uczynić.
Pisząc o wyeliminowaniu nielegalnego przepływu pieniędzy pewnie ma Pan na myśli "pranie brudnych pieniędzy"? Reguluje te kwestie Ustawa o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu" z dn. 16 listopada 2000r.
Ustawa ta nakłada na instytucje obowiązane przyjmujące dyspozycję lub zlecenie klienta do przeprowadzenia transakcji, której równowartość przekracza 15 tys. Euro czyli np. banki obowiązek zarajestrowania takiej transakcji u Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Notariusze też mają obowiązek takie transakcje zgłaszać jeśli nawet wynoszą mniej niż 15 tys. Euro ale zachodzi podejrzenie, że pieniądze pochodzą z nielegalnego źródła.
Według mojej wiedzy nie musi nic Pan zgłaszać do Urzędu Skarbowego. Jedynie US może Pana w ciągu 5 lat od momentu kupna nieruchomości wezwać aby wyjaśnić skąd Pan miał pieniądze na zakup, wtedy dokumentuje Pan to zaciągniętym kredytem.
A skąd Pan się dowedział o 200 zł i kwocie 9 tys. zł? Poza tym w US powinni Panu udzielić wyczerpującej informacji.
TomaszLeo / 84.10.236.* / 2008-04-13 21:26
Witam,

Sprawa juz została wyjaśniona. Dostałem pismo z US, w którym była wyliczona kwota jaką miałem zapłacić do US (stąd znałem te kwoty) Sprawę wyjaśniałem osobiście i okozało się, że niekompetentna urzędniczka potraktowała kredyt do przepisów jakie dotyczą darowizn i stąd te wyliczenia. Przy kupnie (przez notariusza) zapłaciłem podatek PCC, teraz byłem w US z aktem notarialnym (w nim PCC jest ujęty) oraz z decyzją z banku o udzielenie kredytu (i stanowienie 2 hipotek - zwykłej i kaucyjnej) i na tej podstawie zweryfikowano to pismo - które dostałem, i powiedziano, że wszystko jest w porządku. Muszę powiedzieę, że mnie nawet przeproszono. Ta więc sprawa została bezboleśnie rozwiązana - ale trochę się wystraszyłem. Jednym słowem szkoda mówić jak działa ten US - ginie sam w swoich papierach. Dziękuję bardzo za udzielone mi odpowiedzi oraz zaangażowania z Państwa strony.

Pozdrawiam
ODFIK Katowice / 83.22.213.* / 2008-04-14 09:58
Witam ponownie,
To cieszę się, że wszystko się wyjaśniło. Szkoda tylko, że tyle to kosztowało niepotrzebnych nerwów.
Pozdrawiam.

Najnowsze wpisy