Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Provident w 2015 roku udzielił pożyczek o wartości prawie 2 mld złotych

0
Podziel się:

Spółka wskazała, że nowe regulacje prawne w Polsce i na Słowacji znacząco wpłyną na jej rentowność w roku 2016 oraz w kolejnych latach.

Provident w 2015 roku udzielił pożyczek o wartości prawie 2 mld złotych
(Jacek Bereźnicki)

W 2015 roku zysk brutto Providenta w Polsce i na Litwie wyniósł 69 mln funtów, co oznacza spadek o 4,8 proc. To efekt m.in. dużej konkurencji na rynku polskim. W ubiegłym roku w naszym kraju firma udzieliła pożyczek o łącznej wartości 353,5 mln funtów (około 2 mld złotych).

Przychody Provident Polska wyniosły 267,4 mln funtów w 2015 roku wobec 308,8 mln funtów w 2014 roku, co oznacza spadek o 13,4 proc.

"W Polsce nadal obserwujemy zwiększoną aktywność konkurencyjnych firm pożyczkowych oferujących pożyczki online, a co za tym idzie ograniczone możliwości wzrostu dla naszej działalności. W konsekwencji liczba klientów zmniejszyła się o 2 proc. rok do roku do poziomu 832 000" - czytamy w komunikacie.

Nowe regulacje prawne

Spółka wskazała też, że nowe regulacje prawne w Polsce i na Słowacji znacząco wpłyną na jej rentowność w roku 2016 oraz w kolejnych latach. - Ponadto oczekujemy dalszych zawirowań regulacyjnych. Niemniej jednak, zobowiązujemy się do osiągania zrównoważonych zysków dla naszych akcjonariuszy, a realizacja tego zobowiązania będzie możliwa dzięki dostosowywaniu naszej strategii do zmieniającego się otoczenia rynkowego - powiedział dyrektor zarządzający Grupy IPF Gerard Ryan, cytowany w komunikacie.

Wartość pożyczek udzielonych na rynku polskim w ubiegłym roku wyniosła 353,5 mln funtów i była niższa o 5,1 proc. w skali roku. Liczba klientów przekroczyła 832 tys. i była niższa o 1,9 proc. w skali roku.

"Zanotowaliśmy poprawę w zakresie wyników zbiórkowych rok do roku i wraz z zyskiem na poziomie 9,3 mln funtów (2014: 5,5 mln funtów) uzyskanym ze sprzedaży wierzytelności w Polsce, osiągnęliśmy poprawę wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procenta przychodów o 4,4 pkt proc. do poziomu 22,9 proc. Jak podkreślaliśmy w trakcie podsumowania trzeciego kwartału 2015, w Polsce proces sprzedaży wierzytelności przebiega w formie ciągłej i miał już miejsce, w związku z czym oczekujemy, że w 2016 zysk ze sprzedaży wierzytelności będzie o ok. 5 mln funtów mniejszy. Nadal ściśle kontrolujemy koszty i osiągnęliśmy poprawę na poziomie 0,4 pkt proc., jednak spadek przychodów skutkował 1,9 proc. wzrostem wskaźnika kosztów do dochodów, który osiągnął poziom 34,2 proc." - podano także.

Nowy produkt

"Nowy produkt zostanie wprowadzony na początku marca. Jego struktura jest dostosowana do wymogów nowego ustawodawstwa wprowadzającego limit na wszelkie koszty pozaodsetkowe związane z udzieleniem kredytu konsumenckiego, wraz z pozostałymi ograniczeniami, które wejdzie w życie 11 marca 2016" - podano także.

Spółka zapowiedziała także, że nadal będzie prowadzić pilota oferty pożyczek dostępnych w kanale on-line. "W ramach naszej zmieniającej się strategii rozpoczęliśmy proces, który ma na celu redukcję kosztów strukturalnych, co chcemy osiągnąć dzięki nowej strukturze sprzedażowej i obsługi. Na Litwie skoncentrujemy się na tym, aby nasze działania były w pełni zgodne z najnowszą regulacją dotyczącą poziomu wskaźnika zadłużenia do dochodów dot. pożyczek konsumenckich oraz będziemy optymalizować współpracę między IPF Digital, a naszą działalnością opartą o tradycyjny model obsługi domowej" - podsumowała firma.

Provident Polska jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także - w ramach notowań równoległych - na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład IPF.

Przychody grupy IPF wyniosły 735,4 mln funtów w 2015 roku wobec 783,2 mln funtów w 2014 roku, zaś zysk brutto grupy spadł do 116,1 mln funtów w 2015 roku wobec 123,5 mln funtów.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)