Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Jak przenieść numer telefonu do innego operatora

Jak przenieść numer telefonu do innego operatora

Fot. PAP/EPA

Od 6 lipca usługa jest bezpłatna. Ma też zajmować znacznie mniej czasu. Money.pl radzi, jak zmienić operatora, ale nie zmienić numeru.

Dotychczasowy numer telefonu komórkowego przenieść możemy do każdej sieci, również do operatorów wirtualnych. Numer stacjonarny - do innych sieci stacjonarnych, a także do operatorów telefonii internetowej VoIP. Oczywiście pod warunkiem, ze nowy operator ma w ofercie usługę przeniesienia numeru od konkurencji.

Krok 1. Wybór nowego operatora

Jeśli zmieniamy operatora, bo przekonała nas do tego konkretna oferta konkurencji - ten krok mamy z głowy. Ale jeśli żegnamy się z dotychczasowym usługodawcą, ponieważ nie spełnia oczekiwań - warto poświęcić nieco czasu na znalezienie najlepszej oferty.

Można samodzielnie przeglądać cenniki i oferty promocyjne, można też skorzystać z którejś z wielu działających w internecie porównywarek.

Giełda na żywo

Kiedy już zdecydowaliśmy się, kto będzie nowym odbiorcą naszych rachunków za telefon i sprawdziliśmy, czy można do niego przenieść się z obecnym numerem, można przejść do kolejnego kroku.

Krok 2. Formalności

Można je załatwić albo w salonie czy biurze nowego operatora, albo - jeśli operator to umożliwia - przez internet.

Jeśli decydujemy się osobiście odwiedzić nowego operatora, trzeba zabrać ze sobą dowód osobisty. Warto też - jeśli przenosić będziemy numer abonamentowy - mieć przy sobie ostatnią fakturę od obecnego usługodawcy. Nie jest to co prawda w świetle nowych przepisów obowiązkowe, ale część operatorów wymagała jej do tej pory na pewno i nie zaszkodzi mieć taki dokument nadal.

Na miejscu wypełnić i podpisać będziemy musieli:

  • wniosek o przeniesienie numeru
  • umowę na świadczenie usług telekomunikacyjnych
  • pełnomocnictwo, które pozwoli nowemu operatorowi przeprowadzić dalszą część procedury w naszym imieniu

Dwa pierwsze dokumenty z reguły zawarte są w jednej umowie. Trzeci nie jest zaś obowiązkowy. Nadal mamy możliwość pożegnania się z obecnym operatorem osobiście. W takim jednak przypadku konieczna jest wizyta również u operatora, z którego usług rezygnujemy, aby:

  • złożyć wypowiedzenie dotychczasowej umowy
  • uzyskać zgodę na przeniesienie numeru do innego operatora

Jeśli nie ma zaległości w płatnościach, wydanie zgody to formalność. Na rozpatrzenie takiego wniosku dotychczasowy operator ma 6 godzin roboczych w przypadku sieci komórkowych oraz 7 dni roboczych w przypadku numerów stacjonarnych (w 2011 roku, kiedy UKE uruchomi centralną bazę numerów przeniesionych, termin zostanie skrócony  do 1 dnia roboczego). Z otrzymanymi potwierdzeniami trzeba raz jeszcze wybrać się do nowego operatora.

WAŻNE

Nowe przepisy pozwalają na natychmiastowe rozwiązanie umowy z dotychczasowym operatorem. Ma on wówczas prawo naliczyć opłatę w wysokości jednomiesięcznego abonamentu, jak dotąd w przypadku wypowiedzenia.

Za zerwanie umowy promocyjnej od 6 lipca operator może pobrać jedynie część zapisanej w umowie kary. Proporcjonalnie do tego, ile czasu zostało do końca promocji.

Nie można już natomiast bezkarnie rozwiązywać umowy w przypadku zmian w regulaminie spowodowanych usuwaniem zapisów uznanych za klauzule niedozwolone.
W przypadku internetu proces trwa dłużej, ponieważ - choć złożenie samego wniosku to kwestia wypełnienia odpowiedniego formularza na stronie www - to papierowe dokumenty, które niestety są wymagane, przesyłane są pocztą lub przesyłkami kurierskimi.

Krok 3. Procedura

Kiedy formalności są już dopięte, do pracy przystępują technicy w obu zaangażowanych firmach telekomunikacyjnych. W świetle nowych przepisów, w przypadku sieci komórkowych muszą uporać się ze wszystkim w ciągu 1 dnia roboczego. W przypadku stacjonarnych i internetowych czasu mają więcej - 7 dni roboczych. Mamy też możliwość wyznaczenia konkretnej daty przeniesienia, jeśli zależy nam na terminie późniejszym od minimów, wyznaczonych przez nowe zasady.

Trzeba niestety liczyć się z tym, że przez pewien czas przenoszony numer może nie działać. Co prawda taki stan trwać może zgodnie z prawem maksymalnie przez 24 godziny, jednak dotychczasowa praktyka pokazuje, że zwłaszcza w przypadku numerów stacjonarnych przerwa może być nawet kilkudniowa.

Dlatego warto zorientować się zawczasu, czy nowy operator stosuje dobrą praktykę przydzielania na czas operacji tak zwanego numeru tymczasowego, dzięki któremu nie będziemy całkowicie odcięci od świata.

Krok 4. Jeśli coś poszło nie tak

Jeśli operatorzy zaangażowani w proces przenoszenia numeru nie dotrzymają nowych, zarządzonych przez Ministerstwo Infrastruktury terminów, grożą im kary finansowe. Nawet do 3 procent rocznych przychodów firmy. Uwagi i skargi można w takich przypadkach składać do Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Departament Rynku Detalicznego Komunikacji Elektronicznej
Urząd Komunikacji Elektronicznej

ul. M. Kasprzaka 18/20
01-211 Warszawa

telefon: 022 53 49 493
faks: 022 53 49 195
www.uke.gov.pl

Raport Money.pl
Można już bezpłatnie przenieść numer. Szału nie będzie
Do wczoraj procedura była w Polsce za droga i trwała najdłużej w Europie. Od dziś z tym już koniec.

Czytaj w Money.pl
unia europejska, poradnik, komórka, przenoszenie numeru, numer telefonu, stacjonarny
Czytaj także
Polecane galerie
kermod
217.153.6.* 2012-09-21 15:56
a ja obecnie przenoszę numer z Play do Virgin mobile. Trwa to już ponad miesiąc ....
Michał PLAY
178.213.137.* 2012-02-23 15:33
Jestem doradcą biznesowym. Pracuję w firmie pośredniczącej pomiędzy PLAY a Klientem. Z chęcią przeniosę biznesowe numery do sieci PLAY.
Jeżeli wystąpi zainteresowanie jakiejś osoby w tej sprawie, to proszę o kontakt drogą mailową.
Pracuję w godzinach 8-16. Bez problemu pomogę w tej kwestii i przy wyborze najkorzystniejszego rozwiązania. Czekam na wiadomości na avacs66@wp.pl. Pozdrawiam, Michał PLAY.
Marcin.W
178.36.4.* 2012-02-05 00:53
Witam

Przenosiłem swoje firmowe numery z Orange do Play. Wszystkim zajęli się doradcy biznesowi dla firmy z tej strony http://www.play-dla-firmy.pl Poszło im bardzo sprawnie zajęło to jeden dzień. Przeniesienie numeru nastąpiło w nocy i następnego dnia numer na nowej karcie był już aktywny, można powiedzieć że obyło się bez problemu jaki czasami maja ludzie przy przeniesieniu numeru.
O całym procesie można poczytać tutaj http://www.play-dla-firmy.pl/jak_przeniesc_numer.html Wszystkim zajmuje się doradca biznesowy Play i nie musimy się o nic martwić, np o rozwiązanie umowy itp.
Zobacz więcej komentarzy (19)