Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rynek telekomunikacyjny w Polsce wzrośnie o 13 proc.

0
Podziel się:

Firma PMR, badająca rynek telekomunikacyjny prognozuje, że wartość tego rynku w Polsce w 2004 roku wzrośnie o 13 proc., głównie dzięki wzrostowi rynku telefonii komórkowej, transmisji danych i szerokopasmowego internetu. Spada natomiast rynek telefonii stacjonarnej.

"Na polskim rynku telekomunikacyjnym mamy do czynienia z ożywieniem. Rynek ten, po dwóch latach stagnacji, w 2003 r. powrócił do szybkiego tempa wzrostu, dynamika wyniosła - według różnych źródeł - 8-14 proc. w stosunku do roku 2002" - podano w komunikacie.

Z kolei w 2004 r. wartość rynku zwiększy się - według prognoz PMR - o 13,2 proc.

PMR uważa, że również przez następne lata branża telekomunikacyjna będzie się dynamicznie rozwijać, a przeciętna roczna stopa wzrostu w latach 2005-2007 ma wynieść 11,7 proc.

"W latach 2005-2007 wzrost będzie kontynuowany, przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi telefonii komórkowej oraz sektora transmisji danych i szerokopasmowego dostępu do internetu" - uważają specjaliści PMR.

PMR podaje, że na systematyczne poprawianie się koniunktury w branży wskazują także rosnące wartości obliczanego przez PMR Indeksu Koniunktury Telekomunikacyjnej.

Indeks jest tworzony na podstawie odpowiedzi udzielanych przez respondentów badania prowadzonego przez PMR w sierpniu każdego roku wśród kadry menedżerskiej największych polskich firm telekomunikacyjnych. Na potrzeby tegorocznego raportu przebadano 68 firm.

PMR ocenia, że głównymi motorami wzrostu rynku w najbliższych latach będą: telefonia komórkowa oraz sektor transmisji danych i szerokopasmowego internetu.

W opinii autorów raportu rynkiem mało perspektywicznym jest telefonia stacjonarna.

"Wartość tego segmentu będzie się zmniejszać, a liczba linii stacjonarnych będzie rosła w najbliższych latach w coraz słabszym tempie. Kurczenie się wartości sektora stacjonarnego nie oznacza jednak automatycznie, że wszystkie firmy na nim działające odczują spadek przychodów" – podano.

Według specjalistów PMR alternatywni operatorzy mają nawet możliwość znacznego zwiększenia sprzedaży poprzez odebranie klientów TP SA. W szczególności dotyczy to firm działających na rynku połączeń międzymiastowych, międzynarodowych i z telefonów stacjonarnych na komórki.

Do najważniejszych wydarzeń, które wpłynęły na sytuację na rynku telekomunikacyjnym w ciągu ostatniego roku, autorzy raportu zaliczają przede wszystkim zmianę strategii operatorów komórkowych i związane z tym pojawienie się na rynku nowej marki – Heyah. Marka ta należy do Polskiej Telefonii Cyfrowej.

Według PMR, wydarzenie to pociągnie za sobą wzrost konkurencji na rynku i kolejne obniżki cen połączeń komórkowych. Istotnym wydarzeniem było także wejście w życie nowego prawa telekomunikacyjnego, choć w opinii autorów raportu na praktyczną implementację niektórych jego zapisów przyjdzie poczekać nawet do 2006 roku.

"Dotyczy to np. prawa abonentów do zabrania ze sobą numeru telefonu przy zmianie operatora (...) oraz tzw. uwolnienia pętli abonenckiej, które da operatorom alternatywnym możliwość bezpośredniego świadczenia usług wszystkim klientom TP SA" - podano.

PMR jest firmą specjalizująca się w dostarczaniu informacji i usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka wydaje publikacje biznesowe oraz świadczy usługi konsultingowe i badania rynku.

telekomunikacja
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)