Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Miskiewicz
|

Polacy jedzą lody za ponad miliard złotych

0
Podziel się:

W tym roku wartość rynku lodów urosła o blisko 10 proc. i po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard złotych.

Polacy jedzą lody za ponad miliard złotych
(PAP/Andrzej Rybczyński)

Między kwietniem a październikiem - apogeum przypada oczywiście na miesiące letnie - rodzimi wytwórcy sprzedają aż 85 proc. produkcji. Tylko co ósmy lód jest sprzedawany w chłodniejszej połowie roku.

źródło: AC Nielsen
Lodowi potentaci stawiają sobie za główny cel zmianę naszych przyzwyczajeń, bo tylko wtedy rynek będzie miał szansę na jeszcze bardziej dynamiczny wzrost.

źródło: AC Nielsen

Jednak polskie firmy nie mają powodów do narzekań - w tym roku wartość rynku urosła o prawie 10 procent - i według AC Nielsen przekroczyła granicę 1 mld zł (badająca ten rynek firma MEMBR podaje wartość 785 mln zł). Na dodatek jemy coraz więcej tzw. lodów familijnych _ (patrz ramka niżej) _, czyli takich, które dominują wszędzie tam, gdzie sezonowość rynku nie występuje.

Ale niewykorzystany potencjał wciąż jest spory, bo Polacy jedzą średnio tylko 3,5 litra lodów rocznie. Do europejskiej czołówki - jaką są kraje skandynawskie ze średnim spożyciem w wysokości ok 10 litrów rocznie - wciąż sporo nam brakuje. Wyprzedzają nas też nasi sąsiedzi. W Niemczech i Czechach średnia to 5 litrów rocznie. Europa i tak pozostaje daleko w tyle za światowym liderem. W USA każdy obywatel zjada średnio 22 litry lodów rocznie.

| SEGMENTY RYNKU LODOWEGO |
| --- |
| lody familijne - lody w plastikowych i kartonowych pudełkach, torty, rolady *lody impulsowe *- lody na patyku, rożki, sandwiche, kostki |

Jemy więcej droższych lodów...

Co ciekawe, jak wynika z najnowszych badań firmy AC Nielsen, liczba lodów sprzedanych w Polsce między kwietniem 2007 a marcem 2008 roku była praktycznie taka sama, jak w ciągu wcześniejszych 12 miesięcy i nieznacznie przekroczyła 124 mln litrów. Pomimo tego wartość rynku rośnie. Oznacza to, że jemy coraz więcej lodów droższych. Nie bez znaczenie jest też wzrost cen żywności, który musiał przełożyć się też na ceny zimnych przysmaków.

Jednak nadal blisko 2/3 przychodów producentów pochodzi ze sprzedaży lodów impulsowych. Pewnym wytłumaczeniem może być tu fakt, że stosunek ceny do ilości jest bardziej korzystny przy zakupie tych o większej pojemności.

źródło: AC Nielsen

źródło: AC Nielsen

...ale najczęściej i tak sięgamy po te na patyku

Jak wynika z badania firmy MillwardBrown SMG/KRC najczęściej sięgamy właśnie po lody impulsowe. Prawie 2/3 Polaków deklaruje, że kupuje te na patyku i inne małe lody. Co czwarta osoba w tej grupie deklaruje, że spożywa je 2 lub 3 razy w miesiącu. 43,3 proc. konsumentów sięga po nie co najmniej raz w tygodniu.

LODY IMPULSOWE - CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOŻYWANIA
CZĘSTOTLIWOŚĆ *PROCENT (W GRUPIE OSÓB DEKLARUJĄCYCH SPOŻYWANIE LODÓW IMPULSOWYCH) *
CODZIENNIE 2,8
5-6 RAZY W TYGODNIU 3,5
3-4 RAZY W TYGODNIU 9
2 RAZY W TYGODNIU 15,8
RAZ W TYGODNIU 12,2
2-3 RAZY W MIESIĄCU 24,9
RAZ W MIESIĄCU LUB RZADZIEJ 31,9

źródło: badanie TGI, MillwardBrown SMG/KRC

Ci, którzy sięgają po rożki, sandwiche, kostki i inne małe lody zdecydowanie najczęściej wybierają produkty Algidy.

| LODY IMPULSOWE - NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE MARKI | |
| --- | --- |
| MARKA | PROC. (W GRUPIE OSÓB DEKLARUJĄCYCH SPOŻYWANIE LODÓW IMPULSOWYCH) |
| ALGIDA | 32,6 |
| BIG (MILK,TRIO, BAMBI)
* | 19,6 |
| *
KORAL
| 18,4 |
| ZIELONA BUDKA | 8,8 |
| MAGNUM | 7,8 |
| OSKAR | 6,9 |
| GRAND | 5,4 |

źródło: badanie TGI, MillwardBrown SMG/KRC

Ponad 40 proc. lodów impulsowych to te na patyku. Co piąty sprzedawany jest natomiast w kubku. Po kilkanaście procent udziałów w tym segmencie rynku mają rożki i sandwiche.

źródło: AC Nielsen

Familijne w plastiku

W 58,3 proc. polskich gospodarstw domowych konsumenci zapewniają, że jedzą lody familijne. W tym gronie najliczniejsza jest grupa osób jedzących je kilka razy w roku.

LODY FAMILIJNE - CZĘSTOTLIWOŚĆ SPOŻYWANIA
CZĘSTOTLIWOŚĆ PROC. (W GRUPIE POLSKICH GOSPODARSTW DEKLARUJĄCYCH SPOŻYWANIE LODÓW IMPULSOWYCH)
RAZ W TYGODNIU I CZĘŚCIEJ 12,1
2-3 RAZY W MIESIĄCU 21,4
RAZ W MIESIĄCU 28,4
KILKA RAZY DO ROKU 40,5
RAZ W ROKU 7,5

źródło: badanie TGI, MillwardBrown SMG/KRC

Podobnie jak w przypadku lodów na patyku, także wśród familijnych najczęściej wskazywaną marką jest Algida. Lody Koral wybrało 22,6 proc. gospodarstw. 13 proc. deklaruje, że jadło produkty Zielonej Budki.

LODY FAMILIJNE - NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE MARKI
MARKA PROC. (W GRUPIE POLSKICH GOSPODARSTW DEKLARUJĄCYCH SPOŻYWANIE LODÓW IMPULSOWYCH)
*ALGIDA * 27,2
KORAL 22,6
ZIELONA BUDKA (BEZ MARKI IMPRESJA) 13,4
ROLADA - CASSIE 8,3
CARTE D'OR 7,7
ROLADA - CASSIE 8,3
AUGUSTO 6,3
NORDIS 3,7
ICE MASTRY 3,6
VIENNETTA (ALGIDA) 3,6
*IMPRESJA * 3,4
GRYCAN 3,1

źródło: badanie TGI, MillwardBrown SMG/KRC

Wśród dużych lodów zdecydowanie najczęściej kupujemy te w plastikowych pudełkach - aż cztery na pięć z tego segmentu. Spośród innych opakowań liczą się jedynie rolady. Reszta to kilkuprocentowy margines.

źródło: AC Nielsen

A gdzie najczęściej kupujemy lody? W tradycyjnych sklepach spożywczych. Hipermarkety wywalczyły sobie zaledwie 6 proc. udział w rynku.

źródło: AC Nielsen

Kto podzielił między siebie lodowy tort?

Liderem polskiego rynku jest Algida, która według badań firmy MEMBR ma 36,1 proc. udziałów w tym biznesie. Jednak według AC Nielsen firma ma _ tylko _31,7 proc. udziałów. Na drugim miejscu jest pochodzący z Nowego Sącza, słynący z udziału największych gwiazd polskiej estrady i filmu w spotach reklamowych, Koral z 21 proc. udziałem w rynku. Najniższy stopień podium należy do Nestle, które ma 8 proc. udziałów.

Inni liczący się gracze to m.in.: Zielona Budka, Nordis, Ice Mastry i Grycan.

źródło: MEMBR

|

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)