Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Katarzyna Ogórek
|

Polska gospodarka jedzie na dieslu

0
Podziel się:

Sprzedaż oleju napędowego rośnie dużo szybciej niż sprzedaż benzyny i LPG.

Polska gospodarka jedzie na dieslu
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)
W zeszłym roku benzyna EU 95 zdrożała o 6 proc., a olej napędowy staniał o 1 procent. Nic więc dziwnego, że tak zwana dieselizacja gospodarki stała się faktem.

Co kupujemy?

To właśnie sprzedaż oleju napędowego wykazała w zeszłym roku największą dynamikę wzrostu. Przy nieznacznych zmianach w przypadku benzyny i LPG, ponad 18-procentowy wzrost sprzedaży i 22-procentowy wzrost konsumpcji krajowej ropy robi wrażenie

Jest to spowodowane dobrą kondycją gospodarczą kraju jak również zwiększeniem ekonomiki silników wysokoprężnych, a przez to wzrostem popularności tego rodzaju silników w specjalistycznych flotach.

**

**

źródło: POPiHN

Eksperci prognozują, że do 2010 roku konsumpcja oleju napędowego nadal będzie rosła najszybciej. Jak podaje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, może ona sięgnąć 14 mln 364 tys. metrów sześciennych. Będzie to wymagało znacznego zwiększenia importu.

Sprzedaż benzyny (w tys. ton)
_ 2005 _ _ 2006 _ _ 2007 _
Produkcja 4178 4226 3992
Import 616 602 749
Eksport 706 737 595
Zużycie krajowe 4088 4131 4146
_ Roczna zmiana _ _ -4,9% _ _ 1,05% _ _ 0,4% _

źródło: ARE SA

Sprzedaż oleju napędowego (w tys. ton)
_ 2005 _ _ 2006 _ _ 2007 _
Produkcja 5458 6735 7544
Import 1857 2497 *2943 *
Eksport 405 1176 *943 *
Zużycie krajowe 6910 8056 *9544 *
_ Roczna zmiana _ _ 6.6% _ _ 16,6% _ _ 18,5% _

źródło: ARE SA

Sprzedaż autogazu (w tys. ton)
_ 2005 _ _ 2006 _ _ 2007 _
Produkcja 213 217 *219 *
Import 1562 1503 *1609 *
Eksport - - *- *
Zużycie krajowe 1775 1810 *1828 *
_ Roczna zmiana _ _ 23% _ _ 2% _ _ 1% _

_ źródło: POGP _

W 2007 r. rynek odczuł też znaczny spadek popularności LPG. Rosnące koszty montażu i utrzymania instalacji skłoniły kierowców do zastanowienia się nad opłacalnością takiej inwestycji.

Eksperci uważają, że cena autogazu przekracza próg opłacalności w momencie, gdy stanowi średnio 60 proc. ceny benzyny PB95.

Gdzie kupujemy?

Z uwagi na stale rosnące ceny paliw, coraz więcej klientów zdobywają stacje paliw przy supermarketach. Ich udział w sprzedaży detalicznej benzyny i oleju napędowego wzrósł z 3 do 4 procent.

Co ciekawe, mimo że ich udział w rynku rośnie, wielkie sieci handlowe nie zdecydowały się w minionym roku na inwestycje. W 2007 powstało bowiem zaledwie 7 nowych, tzw. przysklepowych stacji, podczas gdy rok wcześniej aż 34.

Nadal na rynku dużą rolę odgrywają niezależni operatorzy. Mimo znacznego spadku marży utrzymują się na rynku, a nawet rozbudowują własne sieci. Łącznie na koniec minionego roku dysponowali 292 stacjami.

Największy gracz na rynku, PKN Orlen, po rebrandingu i modernizacji swojej sieci, zwiększył liczbę stacji do 1897. Liczba stacji Grupy Lotos na koniec 2007 roku sięgnęła 379.

Z sieci zagranicznych najwięcej nowych punktów otworzył Shell - 34 stacje, BP otworzyło 28 nowych, a Statoil i Neste po 17 stacji. Łukoil mógł się pochwalić siecią 105 stacji.

źródło: POPiHN

Za ile?

Co ciekawe, wzrost cen benzyny na stacjach i tak był niższy niż podwyżka w obrocie hurtowym o dwa punkty procentowe. Sprzedawcy w ten sposób chcieli osłabić pozycję konkurencyjnej ropy i autogazu.

Średnie ceny paliw na stacjach
_ Rodzaj paliwa _ _ 2006 _ _ 2007 _
EU95 3,98 zł/l 4,22 zł/l
ON 3,82 zł/l 3,76 zł/l

źródło: POPiHN

Najdroższe paliwa oferują stacje z tzw. segmentu Premium - PKN Orlen, BP, Shell i Statoil. Najtaniej z kolei można zatankować na stacjach przysklepowych.

Najdrożej - jak wynika z raportu POPiHN - tankowaliśmy w mazowieckim, zachodniopomorskim, lubuskim, podkarpackim i lubelskim. Co ciekawe, różnice cen na stacjach tych samych sieci, z uwagi na różną lokalizację, sięgały nawet 25 groszy na litrze. Najdroższym miastem jest wciąż Warszawa.

Ceny na stacjach kształtowały w podobnym stopniu wahania na rynku walutowym, jak i obciążenia podatkowe.

ZOBACZ TAKŻE:

57 proc. akcyzy w baku

W przypadku najpopularniejszej benzyny - EU95, 57 proc. ceny detalicznej stanowiły obciążenie podatkowe (akcyza, VAT i opłata paliwowa), rok wcześniej było to 53 proc.

Tankujący diesla zaś w 2006 roku 49 procent ceny za każdy litr przeznaczali na podatki, rok później - 51 procent.

Średnio na koniec 2007 roku podatki stanowiły 56,1 proc. ceny benzyny (EU 95) na stacjach. Przewyższyliśmy w ten sposób średnią europejską, która wynosi 55,8 procent. Rekordzistami są Niemcy, gdzie podatki stanowią aż 64,2 proc. ceny benzyny, najmniejszy udział podatków w cenie benzyny jest na Cyprze, bo stanowi on tam tylko 43 procent.

Analogiczna średnia w przypadku oleju napędowego wynosi w Polsce 47,1 proc, podczas, gdy w Europie ogółem - 46,9. Niemcy - znów jako liderzy - płacą 61,7 proc. podatku w cenie ropy, a mieszkańcy Cypru najmniej, bo 37,3 procent.

Tekst powstał w oparciu o wydawnictwo Polskiej Izby Paliw Płynnych - ,,Polski Rynek Paliw Płynnych - Raport 2007" oraz raport "Przemysł i Handel Naftowy 2007" Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)