Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Raport: Co Polacy kupują w internecie

Raport: Co Polacy kupują w internecie

Fot. EPA/PAP

W 2007 roku już 42 proc. internautów robiło zakupy w sklepach internetowych, a 21 proc. brało udział w aukcjach. W sieci najczęściej kupowaliśmy odzież i buty, a nie, jak dotychczas, książki - wynika z raportu Money.pl i eCard SA.

Więcej niż w roku poprzednim zamówiliśmy sprzętu AGD, artykułów wyposażenia domu, kosmetyków, biżuterii, akcesoriów sportowych i turystycznych, artykułów hobbystycznych.

E-klienci w Polsce - odsetek internautów
(źródło: NetTrack SMG/KRC, 2003-2007)

E-klienci w Polsce
* dane do listopada 2007 r.

 

Giełda na żywo

Prawie połowa polskich internautów nigdy nie kupowała w sieci. Odsetek ten spada - z 56 procent w roku 2006 do 51 procent w roku 2007. W 2005 roku było ich aż 73 procent. Jednak daleko nam do średniej światowej. Z badań firmy Nielsen wynika, że aż 86 procent internautów, to jest 875 milionów konsumentów z całego świata, przynajmniej raz kupiło coś przez internet.

Według Nielsena zakupy przez internet są najbardziej popularne w Europie (93 procent przynajmniej raz kupiło coś w sieci) i Ameryce Północnej (92 procent). W niektórych krajach niemal wszyscy internauci mają za sobą wirtualne zakupy. W Korei Południowej odsetek internautów, którzy kupili coś on-line, wynosi 99 procent, w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii - po 97 procent, a w USA - 94 procent. E-klienci są w tych krajach bardzo aktywni. W miesiącu poprzedzającym badanie e-zakupy zrobiło 79 procent internautów z Korei Południowej, 76 procent z Wielkiej Brytanii i 57 procent z USA.

ZOBACZ TAKŻE:

Wśród polskich e-klientów nadal przeważają mężczyźni. Stanowią 57 procent klientów sklepów internetowych i aż 65 procent uczestników aukcji. Zmienia się to z każdym rokiem, proporcje powoli zmierzają do zrównania się. W 2006 roku wśród kupujących w e-sklepach aż 61 procent stanowili mężczyźni, a wśród uczestników aukcji było ich aż 68 procent.

Profil polskich e-klientów - podział według płci
(źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

Profil polskich e-klientów - podział według płci (źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

 

Nadal w internecie kupuje najwięcej ludzi młodych, ale odsetek starszych e-klientów ciągle rośnie. W 2006 roku tylko 19 procent klientów sklepów internetowych stanowiły osoby w wieku 40-59 lat. Rok później było ich już 22 procent. Osoby w tym wieku w internecie robią zakupy przede wszystkim w e-sklepach, znaczenie rzadziej uczestniczą w aukcjach.

Profil polskich e-klientów - podział według wieku
(źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

 

Profil polskich e-klientów - podział według wieku (źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

Wśród e-klientów zdecydowanie dominują uczniowie i studenci, często kupują też dyrektorzy, przedsiębiorcy, pracownicy umysłowi i przedstawiciele wolnych zawodów. Ale i to się zmienia. W ciągu roku wśród internautów kupujących on-line wzrósł udział robotników i rolników - z 15 do 16 procent w przypadku sklepów i z 16 do 17 procent w przypadku aukcji, a także osób nieaktywnych zawodowo - z 8 do 9 procent w przypadku aukcji.

Wśród e-klientów sklepów internetowych nadal najwięcej jest tych, którzy deklarują że nie posiadają żadnych dochodów. Tacy internauci dominują szczególnie w serwisach aukcyjnych. W ciągu ostatniego roku zwiększył się także udział osób bardzo dobrze zarabiających - i to zarówno wśród klientów sklepów internetowych, jak i uczestników aukcji.

Profil polskich e-klientów - podział według statusu zawodowego
(źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

Profil polskich e-klientów - podział według statusu zawodowego (źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

Profil polskich e-klientów - podział według dochodów
(źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

 

Profil polskich e-klientów - podział według dochodów (źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

Na całym świecie w internecie kupuje się najwięcej książek i odzieży. Dużą popularnością cieszą się także sprzęt elektroniczny i kosmetyki. Na świecie internauci kupują też w sieci dużo muzyki i filmów. W Polsce te kategorie cieszą się stosunkowo mniejszą popularnością, bardziej popularne są za to telefony komórkowe i akcesoria.

Na świecie do najpopularniejszych usług kupowanych w internecie należą usługi turystyczne. Według danych firmy Nielsen, aż 24 procent internautów z całego świata kupiło lub rezerwowało on-line bilety lotnicze, a 16 procent rezerwowało hotele i kupowało wycieczki. W Polsce tego typu usługi są ciągle mniej popularne. Według SMG/KRC bilety kolejowe lub lotnicze kupowało w sieci 6 procent internautów, a wycieczki tylko niespełna 4 procent.

Popularność produktów kupowanych on-line na świecie.

Odsetek internautów, którzy w ciągu trzech miesięcy poprzedzających badanie kupili w sieci produkt z danej kategorii (źródło: Nielsen, październik-listopad 2007).

Popularność produktów kupowanych on-line na świecie.

 

W polskim internecie w 2007 roku wzrosła sprzedaż on-line wszystkich rodzajów produktów z wyjątkiem oprogramowania komputerowego. Na czołówkę rankingu produktów najczęściej kupowanych on-line wysunęła się odzież i obuwie. W sieci kupuje je niespełna 18 procent internautów, podczas gdy rok wcześniej było ich niecałe 14 procent. Sprzedaż książek, choć spadła na drugą pozycję, również zyskała na popularności. W 2006 roku książki kupowało on-line 15,3 procent użytkowników sieci, a w 2007 roku - 16,6 procent.

Większe wzrosty odnotowały także kosmetyki oraz sprzęt sportowy i turystyczny. W 2007 roku kosmetyki kupowało on-line 9,5 procent internautów, a rok wcześniej - 8,3 procent. Natomiast popularność sprzętu sportowego i turystycznego wzrosła do 6 procent z poziomu 4,9 procent.

W 2007 roku wzrósł też odsetek internautów kupujących produkty, które w poprzednich latach były mniej popularne i w badaniach NetTrack ujmowane w kategorii inne (dlatego trudno powiedzieć, jak duże są to wzrosty). Te produkty to akcesoria odzieżowe i biżuteria, artykuły wyposażenia domu, sprzęt AGD, artykuły hobbystyczne, artykuły ogrodowe i rośliny, instrumenty muzyczne.

Rośnie zainteresowanie internautów produktami niszowymi. W 2007 roku 2,75 procent użytkowników sieci deklarowało, że kupuje on-line artykuły kolekcjonerskie lub hobbystyczne, a 1,4 procent - instrumenty muzyczne. Internet, w którym nie ma barier geograficznych, jest idealną przestrzenią do sprzedaży produktów, które interesują wąską grupę konsumentów.

Popularność produktów kupowanych on-line w Polsce.

Odsetek internautów, którzy deklarują, że kupili w sieci produkt z danej kategorii (źródło: NetTrack SMG/KRC, styczeń-listopad 2007).

Popularność produktów kupowanych on-line w Polsce

Raport Money.pl: Co Polacy kupują w internecie
pobierz cały raport w formacie pdf - 1MB
internet, raport, zakupy, sklep internetowy, zakupy w sieci
Czytaj także
Polecane galerie
lisiczka
79.191.179.* 2013-03-11 20:08
Ja ostatnio kupiłam agd do zabudowy, który najpierw obejrzałam w sklepie. Muszę powiedzieć, że zaoszczędziłam kilka stówek na zakupach przez internet, a w dodatku dostawa gratis. Kupuję również kupony na zakupach grupowych na wejściówki na spektakle teatralne. Bez ich zniżki pewnie nigdy bym się nie wybrała.
goryna
79.162.249.* 2013-03-09 15:55
Kupiłam ostatnio rodzicom zestaw sztućców ze stali nierdzewnej, 72 elementy w eleganckiej walizeczce, na rocznicę ślubu. Oczywiście na zakupach grupowych bo było taniej.
Roksana82
93.105.198.* 2010-09-27 19:33
też przeważnie kupuje dodatki - biżuterię, paski, torebki.
Zobacz więcej komentarzy (26)