Najwięcej pieniędzy na reklamę w telewizji już teraz wydają producenci artykułów spożywczych - aż 60 mln zł tygodniowo. Za 47 mln promują się producenci kosmetyków, a branża telekomunikacyjna dokłada 44 mln zł.
Jednak jak sprawdził Money.pl, Boże Narodzenie wcale nie jest rekordowe. Najwięcej stacje telewizyjne zarabiają w Wielkanoc - nawet o 70 procent więcej niż w czasie zimowych świąt.
-_ Święta Wielkanocne przypadają w pierwszej połowie roku, czyli w najdroższych miesiącach, dlatego to właśnie w te święta są najwyższe ceny reklam - _tłumaczy Zbigniew Badziak, dyrektor biura reklamy Telewizji Polskiej.
Jako przykład Badziak podaje ceny najdroższych spotów. Reklama, która będzie nadana 25 grudnia między _ Wiadomościami _ a _ Sportem _, kosztuje 57 tys. zł. W pierwszy dzień świąt Wielkiej Nocy cena spotu przed _ Prognozą Pogody _ wyniosła 64,4 tys. zł.
Źródło: AGB Nielsen Media Research
*W czasie ubiegłorocznych świąt *telewizję oglądaliśmy średnio przez 4 godziny 55 minut dziennie. W _ zwykłym czasie _ poświęcamy jej 3 godziny 49 minut. Analogicznie, również o 30 procent wzrosła także widownia bloków reklamowych.
Święta są niezwykle atrakcyjne dla reklamodawców, bo rośnie oglądalność._ - W ubiegłym roku w Boże Narodzenie Polacy spędzili przed telewizorami 30 procent więcej czasu niż średnio w pozostałe dni grudnia _ - dowiadujemy się od Zbigniewa Badziaka.
Jak podaje AGB Nielsen Media Research, koszt 30-sekundowego spotu reklamowego emitowanego w zeszłoroczne święta wyniósł średnio około 1990 złotych. To ponad 8 procent więcej, niż przed świętami.
Najdrożej po 20.
Kiedy najbardziej opłaca się reklamować w telewizji? Jak wynika z badań oglądalności, Polacy najliczniej zasiadają przed telewizorami między godziną 20 a 21. W tym czasie reklamy kosztują najwięcej, dając telewizjom najwyższe w ciągu dnia zyski.
Źródło: AGB Nielsen Media Research
Telekomy nie do pobicia
W okresie przedświątecznym na reklamę najwięcej wydali operatorzy sieci komórkowych. W tym czasie telefonie reklamują się intensywniej, oferują świąteczne promocje i oferty specjalne, licząc na zwiększenie zainteresowania wśród klientów.
Źródło: AGB Nielsen Media Research
Wśród pięciu największych reklamodawców tuż przed świętami znaleźli się wszyscy czterej najwięksi operatorzy komórkowi. Jednak to branża spożywcza zostawia w telewizyjnych biurach reklamy największe pieniądze. Tu konkurencja jest większa niż na rynku komórkowym.
Ile firmy zapłacą za telewizyjne spoty w tegoroczne święta i Sylwestra? To będzie wiadomo dopiero na początku stycznia. Jeśli jednak utrzymany zostanie wzrost notowany w tegoroczną Wielkanoc, szacować można kwoty odpowiednio: *139 milionów złotych *w tygodniu świątecznym i *95 milionów *w okresie Nowego Roku.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
*Reklama daje zarobić w Wielkanoc * Wielkanoc wygrywa również pod względem wydatków na reklamę w telewizji z Bożym Narodzeniem. | |
*Operatorzy wydali na reklamy najwięcej - 850 mln zł * Ponad połowę, bo 473 mln złotych wydały telekomy z pierwszej dziesiątki rankingu największych budżetów reklamowych. |