Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Andrzej Zwoliński
|

Szał na lotniskach. Nowe porty, połączenia i praca

0
Podziel się:

Na rozbudowę portów lotniczych przez najbliższe 4 lata wydamy 5 mld zł.

Szał na lotniskach. Nowe porty, połączenia i praca
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Aż pięć miliardów złotych zostanie wydanych na rozbudowę 10 lotnisk i budowę dwóch nowych. Inwestycje będą realizowane do 2015 roku. W tym czasie ruch w polskich portach lotniczych ma wzrosnąć o blisko jedną trzecią. Wydatek 700 zł na jednego pozyskane pasażera zwróci się z nawiązką. W skutek rozwoju transportu lotniczego, w całej Polsce przybędzie około 130 tys. nowych miejsc pracy.

Polskie lotniska w tym roku obsłużą ponad 21 mln pasażerów, czyli o ponad 1 mln więcej niż w ubiegłym. W roku 2012 będzie znacznie lepiej, jak prognozuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, przez krajowe lotniska przewinie się 23 mln pasażerów.

Ten skok będziemy zawdzięczać Mistrzostwom Europy w piłce nożnej - Euro 2012. Szacuje się, że na naszych lotniskach odprawionych zostanie przynajmniej pół miliona kibiców.

Z wykonanej przez ULC prognozy wynika, że ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio w tempie około 5,5 proc. rocznie, z tym że oczywiście w zależności od ogólnej koniunktury w poszczególnych latach na różnych poziomach.

źródło: ULC, *prognoza

W ciągu najbliższych kilku lat wciąż najbardziej dynamicznie rozwijać się będą porty regionalne, jednak spodziewane jest też utrzymanie wyraźnego ożywienia także w Warszawie, oraz na planowanym lotnisku w Modlinie. By jednak uzyskać tak dynamiczny przyrost pasażerów, konieczne są inwestycje w rozbudowę portów lotniczych.

_ _

SZUKAJ POŁĄCZEŃ W MONEY.PL

Teraz rozbudowa trwa w 10 portach lotniczych. Poza tym planowana jest budowa dwóch nowych lotnisk - w Modlinie oraz w Świdniku. Wartość inwestycji do 2015 r. wyniesie blisko 5 mld zł. Z tego od Unii dostaniemy blisko 1.3 mld zł.

Jeżeli spełnią się prognozy ULC odnośnie wzrostu liczby pasażerów, oznacza to, że na każdego nowego podróżnego, który w przyszłości przewinie się przez zmodernizowane lub rozbudowane lotnisko wydamy blisko 700 zł.

| Inwestycje na polskich lotniskach do 2015 roku |
| --- |
| źródło: Ministerstwo Infrastruktury, * - lotniska planowane |
| Port Lotniczy im. F.Chopina Warszawa |
| Wartość inwestycji to 1 mld 236 mln zł. W tym ze środków UE około 148 mln zł. *Za te pieniądze zaplanowano dokończenie budowy Terminalu 2 wraz infrastrukturą techniczną. Następnie: modernizację Terminalu 1 wraz z integracją z Terminalem 2, modernizację nawierzchni lotniskowych (dróg startowych, przyległych dróg kołowania, dróg pożarowych i drogi patrolowej). Powstanie też hotel, dokończone zostaną budowy: stacji kolejowej w terminalu i systemu paliwowego. |
| Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice |
| *
Zaplanowano inwestycje za 988 mln zł, w tym finansowanie z UE wyniesie 248 mln zł.
Najważniejsze inwestycje to budowa drogi kołowania wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Do tego: rozbudowa miejsc postojowych dla samolotów, przebudowa dróg kołowania, budowa hotelu oraz rozbudowa terminalu pasażerskiego. |
| Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze Katowice SA |
| Wartość inwestycji sięgnie ponad 700 mln zł, z czego 167 mln zł da UE. Budowa nowej drogi startowej, przebudowa istniejącej drogi startowej na drogę kołowania oraz rozbudowa miejsc postojowych samolotów wraz z przebudową dróg kołowania. |
| Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka |
| Inwestycje sięgną 480 mln zł, z tego środki unijne 182 mln zł. Za te pieniądze powstanie nowy terminal pasażerski oraz rozbudowana zostanie infrastruktura lotniskowa (płyta postojowa i droga kołowania). |
| Port Lotniczy Wrocław SA |
| Wartość inwestycji - 457 mln zł, z tego środki UE to 147 mln zł. Najważniejsze inwestycje to budowa nowego terminalu pasażerskiego, budowa nowej płyty postojowej, budowa dróg szybkiego zejścia, modernizacja miejsc postojowych dla samolotów oraz modernizacja drogi kołowania. |
| Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o. |
| Inwestycji sięgną 396 mln zł, w tym finansowanie z funduszy UE to 183 mln zł. Budowa drugiego terminalu pasażerskiego wraz z płytą postojową, budowa drogi kołowania do drogi startowej, płyta do odladzania samolotów oraz system odprowadzania deszczówki. |
| Port lotniczy w Świdniku* |
| Inwestycje wyniosą 350 mln zł. Za te pieniądze powstanie terminal, droga startowa, wieża, płyta postojwa samolotów, wyposażenie nawigacyjne oraz parking. |
| Port Lotniczy w Łodzi im. W. Reymonta sp. z o.o |
| Koszty inwestycji wyniosą 339 mln zł. Najważniejsze inwestycje to budowa terminala 3 wraz z wyposażeniem w systemy odpraw pasażerów oraz kontroli i transportu bagażu, modernizacja i przebudowa odcinka głównej drogi startowej oraz budowa drogi kołowania samolotów. |
| Port Lotniczy Poznań Ławica sp. z o.o. |
| Inwestycje sięgną 326 mln zł, z czego 143 mln zł ma pochodzić z funduszy UE. Przebudowa drogi startowej, budowa drogi kołowania, rozbudowa płyty postojowej samolotów wraz ze stanowiskiem do odladzania oraz rozbudowa terminalu wraz z infrastrukturą. |
| Port lotniczy w Modlinie* |
| Inwestycje wyniosą 305 mln zł. Zaplanowano budowę terminala, drogi startowej, dróg dojazdowych i parkingów, nowej strażnicy dla straży pożarnej, remont istniejących budynków na potrzeby biurowe, budowę stacji paliw oraz hotelu. |
| Port Lotniczy w Bydgoszczy |
| Inwestycje wyniosą 157 mln zł. Najważniejsze do wykonania to przebudowa terminala i płyt postojowych, budowa nowej płyty postojowej, budowa płyty do odladzania samolotów, przebudowa drogi startowej oraz dróg kołowania. |
| Port Lotniczy Szczecin-Goleniów |
| Koszt inwestycji - 143 mln zł, w tym 56 mln zł z UE. Zaplanowano budowę drogi kołowania, remont i rozbudowę płyty postojowej, budowę nowych dróg kołowania, linii energetycznej oraz remont i modernizację drogi startowej. |

Jeżeli chodzi o podróże samolotem to wciąż wypadamy bardzo słabo. Współczynnik mobilności sytuuje Polaków w ogonie europejskich krajów. Sąsiedzi latają statystycznie dwa razy częściej niż my. W naszym kraju wynosi on 0,5, w Czechach - 1, średnia europejska to blisko 2 proc., a w Irlandii wynosi 5. Zakłada się, że w miarę rozwoju gospodarczego tak zwany współczynnik mobilności Polaków przekroczy wartość 2. To tak, jakby co roku każdy dwa razy leciał samolotem.

Przyjmuje się, że na każdy milion korzystających z lotniska pasażerów przypada około tysiąc osób zatrudnionych bezpośrednio na lotnisku, 3 tys. osób wokół niego (w usługach, handlu, transporcie) oraz 15 tys. w całym regionie, obsługiwanym przez port lotniczy.

Za wzrostem ruchu musi więc iść wzrost liczby miejsc pracy. Szacuje się, że w najbliższych latach na polskich lotniskach oraz wokół nich może się pojawić nawet 133 tys. nowych etatów.

Ruch na naszych lotniskach obsługuje blisko 60 linii lotniczych. Liczba pasażerów rośnie głównie dzięki przewoźnikom niskokosztowym, których udział w rynku - szczególnie w portach regionalnych - jest bardzo wysoki.

Wartym odnotowania jest fakt, iż wśród trzech największych pod względem liczby obsłużonych pasażerów, przewoźników znalazło się dwóch niskokosztowych. To Wizzair oraz Ryanair. Udział tanich przewoźników pozostawał jak w latach poprzednich na poziomie przekraczającym połowę naszego rynku.

Bardzo znaczący jest udział przewoźników zagranicznych, szczególnie jeżeli chodzi o regularne połączenia. Jak szacuje ULC do końca tego roku liczba lotów do i z Polski przekroczy 245 tys.

źródło: ULC

Wraz z przejściem z czasu letniego na zimowy zmieniły się rozkłady lotów na polskich lotniskach. Również w ofercie przewoźników wprowadzono wiele zmian. Z rozkładów zniknęło aż 31 rejsów (głównie sezonowych), pojawiły się też nowe, w tym wiele krajowych. Portal Tanie-Loty.com.pl opublikował raport o połączeniach lotniczych z polskich lotnisk w sezonie zimowym.

| Najważniejsze zmiany w rozkładach lotów na polskich lotniskach |
| --- |
| żródło: Tanie-loty.com |
| Port Lotniczy im. F.Chopina Warszawa |
| Warszawskie lotnisko straciło w sezonie zimowym aż 6 połączeń. Wizz Air zawiesił sezonowe połączenia do Burgas i Madrytu, a LOT zrezygnował z lotów do Bejrutu, Belgradu i Damaszku. Z rozkładu zniknęło także połączenie Royal Air Maroc do Casablanki. Niestety w ich miejsce nie pojawiło się wiele nowych połączeń. OLT Jetair oferuje dodatkowe połączenia krajowe, na których już latają samoloty PLL LOT. Warszawiaków ucieszy natomiast nowe połączenie Eurolotu. Już na początku grudnia zainaugurowane zostaną loty do Popradu na Słowacji. |
| Port Lotniczy Gdańsk |
| Nowy sezon zimowy przyniósł kilka zmian. Z rozkładu zniknęło 5 połączeń, ale pojawiło się wiele nowych tras. Ryanair zawiesił sezonowe loty do Alicante. Wizz Air zlikwidował połączenie do Aarhus, Tampere i Turku. Z kolei AirBaltic zawiesił na zimę loty do Rygi. Ryanair zdecydował się na zainaugurowanie nowego połączenia z Gdańska do Holandii. Loty do Eindhoven zaczęły się 1 listopada. Do Gdańska wraca też linia Jetair, ktora zmieniła ostatnio nazwę na OLT Jetair. Linia zaproponowała podróżnym wiele nowych połączeń zarówno krajowych jak i zagranicznych. W rozkładzie przewoźnika pojawiły się loty do Hamburga, Pragi, Warszawy, Katowic, Berlina i Brukseli (z międzylądowaniem w Bremen). Także Eurolot zainaugurował nowe połączenia. Jeszcze latem uruchomiono połączenia z Gdańska do Krakowa i Wrocławia. Natomiast już w grudniu zainaugurowane zostanie połączenie na Słowację - do Popradu. |
| GTL Katowice (Pyrzowice) |
| Katowickie lotnisko straciło w sezonie zimowym tylko sezonowe połączenie do Burgas. Podróżni zyskali cztery nowe połączenia. Linia Ryanair uruchomi dwa nowe połączenia z Katowic. Już od 1 listopada będziemy mogli polecieć bezpośrednio do Bristolu w południowej Anglii oraz do Manchesteru. Loty odbywać się będą dwa razy w tygodniu. Na lotnisku pojawi się także nowy przewoźnik: OLT Jetair, który zainauguruje loty do Rzeszowa i Gdańska. |
| Port Lotniczy Rzeszów- Jasionka |
| Lotnisko w Rzeszowie straciło w sezonie zimowym jedno połączenie. Ryanair zawiesił loty do Barcelony Girony. Podróżni korzystający z lotniska Jasionka zyskali jednak aż pięć nowych połączeń - cztery krajowe (do Warszawy, Katowic, Gdańska - przez Katowice oraz do Szczecina) i jedno zagraniczne (do Manchesteru). Pasażerowie mogą korzystać z usług dwóch nowych przewoźników: Eurolot i OLT Jetair, którzy rozbudowują swoje siatki połączeń (głównie krajowych). |
| Port Lotniczy Wrocław SA |
| Tegoroczny sezon zimowy jest łaskawszy dla wrocławskiego lotniska. Z rozkładu zniknęły tylko 4 połączenia sezonowe: do Alicante, Barcelony Girony, Forli i Malagi. Z Wrocławia można polecieć do Berlina. Połączenie z końcem października otworzył OLT Jetair. Przewoźnik uruchomił także połączenie do Gdańska z międzylądowaniem w Warszawie. Na lotnisku pojawił się też inny przewoźnik, oferujący loty krajowe - Eurolot, który zainaugurował bezpośrednie loty do Gdańska. |
| Port Lotniczy w Łodzi im. W. Reymonta |
| Łódzkie lotnisko nie zyskało nowych połączeń. Zmiany w stosunku do rozkładu letniego dotyczą wyłącznie dni oraz godzin odlotów i przylotów. Częściej można polecieć do Liverpoolu - pojawił się dodatkowy lot we wtorki. Niestety zredukowana została liczba lotów do Londynu - z siedmiu do pięciu połączeń tygodniowo. |
| Port Lotniczy Poznań-Ławica |
| Poznańskie lotnisko straciło w sezonie zimowym trzy połączenia. Ryanair zlikwidował dwie sezonowe trasy do Hiszpanii - do Alicante i Barcelony Girony. Połączenie do Girony zostało zastąpione lotami na lotnisko Barcelona El Prat (gdzie lata już Wizz Air). Z kolei Wizz Air zawiesił sezonowe loty do Burgas. Ryanair oprócz lotów do Barcelony uruchomił jeszcze dwa nowe połączenia, które zainaugurowano 1 listopada: do Oslo Rygge oraz do Rzymu Ciampino. Od listopada do Oslo można też polecieć z linią Norwegian (na lotnisko Gardermoen). Poznański port zyskał poza tym nowe połączenia krajowe. Eurolot rozpoczął loty do Krakowa i Szczecina. |
| Port Lotniczy w Bydgoszczy |
| Bydgoskie lotnisko oferuje swoim podróżnym niewiele połączeń. Jedynym przewoźnikiem, który obsługuje regularne zagraniczne połączenia jest Ryanair. Regularne połączenia do Warszawy oferują zaś Polskie Linie Lotnicze LOT. Niestety nowy sezon zimowy nie przyniósł żadnych nowych połączeń, zmiany dotyczą wyłącznie godzin odlotów i przylotów na trasie do Warszawy. |
| Port Lotniczy Szczecin-Goleniów |
| W tym roku Szczecin nie stracił żadnego połączenia. Siatka połączeń powiększyła się aż o trzy nowe kierunki - są to loty krajowe. Eurolot uruchomił loty do Krakowa, Poznania i Rzeszowa. |
| Port Lotniczy Zielona Góra |
| Lotnisko w Zielonej Górze oferuje tylko jedno regularne połączenie. Są to loty do Warszawy.Połączenie obsługiwane jest codziennie oprócz sobót przez linię Sprint Air. |

Teraz w Polsce latać można z 11 lotnisk cywilnych. Do 2015 roku ta lista ma się powiększyć o dwa kolejne porty - w Modlinie i w Świdniku. Jak szacują eksperci z ULC liczba pasażerów wzrośnie w 2030 roku nawet do 58 mln.

Podróże planuj razem z Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/164/t148900.jpg ) ] (http://wczasy.money.pl/wiadomosci/artykul/wizy;na;wakacje;sprawdz;gdzie;sa;potrzebne;i;ile;kosztuja,133,0,864389.html) Jak wyrobić i ile kosztują wizy na wakacje? Zobacz, jakie warunki trzeba spełnić, by spędzić wakacje w Ameryce, Azji albo Afryce.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/255/t92927.jpg ) ] (http://wczasy.money.pl/wiadomosci/artykul/poradnik;money;pl;za;2;tys;miesiac;jezdzenia;po;europie,178,0,852914.html) Za 2 tys. miesiąc jeżdżenia po Europie Im wcześniej zaplanujemy wakacje, tym mniej zapłacimy. Jak?
[ ( http://static1.money.pl/i/h/80/t94288.jpg ) ] (http://wczasy.money.pl/wiadomosci/artykul/odwolali;twoj;lot;o;tym;warto;pamietac,123,0,849275.html) Odwołali twój lot? O tym warto pamiętać Podróżny ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu czy zapewnienia przez linie lotniczą posiłku, napoju czy noclegu.
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)