Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Emisja CO2. Chce zawieszenia na rok opłat od przewoźników spoza Unii

0
Podziel się:

By poprawić atmosferę negocjacji ws. emisji CO2 w międzynarodowym lotnictwie, komisarz UE ds. klimatu Connie Hedegaard zaproponowała, by zatrzymać zegar i zwolnić na rok przewoźników lądujących w UE lub startujących z UE z płacenia za unijne pozwolenia na emisję CO2.

Emisja CO2. Chce zawieszenia na rok opłat od przewoźników spoza Unii
(Wikimedia Commons/cc)

By poprawić atmosferę negocjacji ws. emisji CO2 w międzynarodowym lotnictwie, komisarz UE ds. klimatu Connie Hedegaard (na zdjęciu) zaproponowała, by _ zatrzymać zegar _ i zwolnić na rok przewoźników lądujących w UE lub startujących z UE z płacenia za unijne pozwolenia na emisję CO2.

To reakcja Komisji Europejskiej na efekty zakończonej w piątek rady Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przy ONZ. We wnioskach z tego spotkania zapowiedziano m.in. ustanowienie grupy wysokiego szczebla w celu utorowania drogi do międzynarodowego porozumienia ws. obniżania emisji CO2 w lotnictwie. Niewykluczone, że będzie ono oparte o mechanizm rynkowy (MMB). Na takiej zasadzie funkcjonuje unijny rynek handlu emisjami (ETS), do którego - wskutek braku globalnego porozumienia na forum ICAO - UE od początku tego roku włączyła międzynarodowe lotnictwo.

_ - Nikt nie chce bardziej niż UE międzynarodowych ram w lotnictwie. Nasza legislacja nie stoi temu na drodze, wręcz przeciwnie. Nasze prawo zostało przyjęte po wieloletnim oczekiwaniu na postępy w ICAO. Pewne kraje nie lubią naszych przepisów, teraz wydaje się, że wiele z nich jest gotowych na postęp w ICAO, nawet na ruch w kierunku rynkowego mechanizmu (obniżania emisji) w skali globalnej _ - mówiła w poniedziałek Hedegaard. _ Po raz pierwszy od lat wydaje się, że globalne porozumienie jest w zasięgu ręku _ - podkreślała komisarz.

Poinformowała, że aby stworzyć dobrą atmosferę wokół negocjacji zarekomendowała krajom UE, by UE _ zatrzymała zegar _, jeśli chodzi o egzekwowanie włączenia lotnictwa spoza UE do ETS na czas _ po następnym zgromadzeniu generalnym ICAO jesienią przyszłego roku _. Jednak, by tak się stało, KE musi jeszcze przygotować projekt odpowiednich przepisów, które będą musiały zaakceptować rządy i Parlament Europejski.

Hedegaard zastrzegła, że jeśli szansa na globalne porozumienie w lotnictwie nie będzie wykorzystana, to sytuacja, jeśli chodzi o włączenie lotnictwa do ETS, wraca _ automatycznie _ do stanu obecnego.

Komisarz wyjaśniła, że _ zatrzymanie zegara _ oznacza, iż w kwietniu 2013 r. przewoźnicy startujący i lądujący w UE nie będą musieli rozliczać się z unijnych pozwoleń na emisję CO2 za 2012 rok, ale że zwolnienie to nie dotyczy lotów wewnątrz UE.

Od tego roku przewoźnicy korzystający z lotnisk UE zostali włączeni do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). W br. muszą kupić ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2, procent ten rósłby w kolejnych latach. Za brak pozwoleń grożą im kary finansowe, a nawet zakaz lotów.

Wiele krajów m.in. USA, Rosja, Brazylia, Chiny i Indie nie chce płacić za unijne pozwolenia na emisję CO2, niektóre z nich zagroziły nawet Europie środkami odwetowymi za przymus płacenia.

Czytaj więcej w Money.pl
PiS chce zmieniać zapisy w unijnym pakiecie PiS uważa, że pakiet klimatyczno-energetyczny UE w obecnym kształcie zagraża rozwojowi niektórych państw, w tym Polski.
W tej sprawie Niemcy są po naszej stronie Berlin sprzeciwia się planom Brukseli i windowani cen uprawnień do emisji.
Rząd za zmianą zasad w handlu emisjami CO2 Zmiany będą miały wpływ na funkcjonowanie ponad tysiąca firm w Polsce.
Węglowa spółka zbija kokosy na emisji CO2 Japończycy w ciągu czterech lat zapłacili za prawa do emisji około milion euro.
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)