Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Niemcy nie zmodernizują torów do Polski

0
Podziel się:

Minister transportu studzi rozbudzone wcześniej nadzieje.

Niemcy nie zmodernizują torów do Polski
(Matthew Black/CC/Flickr)

Niemiecki minister transportu Peter Ramsauer studzi nadzieje na rychłą modernizację tras kolejowych do Szczecina i Wrocławia. - _ Mamy poważne problemy z finansowaniem i kierujemy się listą priorytetów _ - powiedział w piątek dziennikarzom.

_ - Nie chciałbym wyznaczać dat, bo już zbyt wiele terminów odwoływano. (...) Musimy założyć realistyczne terminy _ - oświadczył Ramsauer, pytany, kiedy Niemcy zmodernizują odcinki torów na trasach z Berlina do Szczecina i Wrocławia. Dodał, że pierwszym krokiem w tym kierunku będzie planowane podpisanie za kilka tygodni umowy międzyrządowej o współpracy w transporcie kolejowym.

_ - Mamy poważne problemy z finansowaniem trasy kolejowej Berlin-Szczecin i kierujemy się ściśle listą priorytetów. W Niemczech mamy nie jeden, lecz bardzo wiele takich projektów związanych z infrastrukturą szynową _ - zaznaczył minister.

Zauważył, że Polsce udało się zmodernizować trasy z Wrocławia i Szczecina w kierunku granicy z Niemcami głównie dzięki środkom unijnym, do których dokładają się również Niemcy.

_ - Wszystko, co zbudowano po polskiej stronie w infrastrukturze kolejowej, zostało sfinansowane w ponad 50 proc. ze środków europejskich. A z tych ponad 50 proc. około 30 proc. finansują niemieccy podatnicy. Gdybym miał te pieniądze, które idą przez Brukselę na infrastrukturę w innych krajach, to już dawno moglibyśmy zbudować połączenia kolejowe w kierunku Polski. Prawdopodobnie polska strona nie byłaby wtedy gotowa. Tak to wygląda _ - powiedział Ramsauer.

_ - Mamy dramatyczne kłopoty z finansowaniem. I jest mi niemal wstyd, gdy słyszymy oferty, że polska strona udzieli kredytu, abyśmy mogli zamknąć lukę między Berlinem a Szczecinem _ - przyznał.

Modernizacja połączeń kolejowych między Polską a Niemcami będzie zapewne jednym z tematów planowanych na 14 listopada tego roku polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych w Berlinie. To zresztą jedno z zadań wyznaczonych przez oba kraje w programie współpracy ogłoszonym w zeszłym roku z przy okazji 20. rocznicy podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

Już kilka lat temu Polska wyremontowała trasę kolejową z Wrocławia do Zgorzelca i Horki na zachodniej granicy, ale nie może być ona wykorzystywana, bo po niemieckiej stronie nie zelektryfikowano i nie rozbudowano trasy na odcinku z Horki do Hoyerswerdy.

W konsekwencji podróż pociągiem z Wrocławia do Berlina trwa ponad pięć godzin, czyli dłużej niż przed wojną. Dwukrotnie na 300-kilometrowej trasie trzeba wymieniać lokomotywę - z elektrycznej na spalinową i odwrotnie.

Prace modernizacyjne na odcinku Horka-Hoyerswerda rozpoczęły się wreszcie kilka tygodni temu i - według obecnych planów - mają zostać zakończone w 2016 r.

Na 2020 r. odsunięto z kolei elektryfikację 33-kilometrowego odcinka po stronie niemieckiej na ponad 130-kilometrowej trasie Berlin-Szczecin. Koszt inwestycji szacuje się na 104 mln euro.

Według polskich źródeł dyplomatycznych 14 listopada podczas konsultacji międzyrządowych prawdopodobnie zostanie podpisana umowa ramowa o współpracy w dziedzinie transportu kolejowego między Polską a Niemcami; podpisanie umowy przesuwano już kilkakrotnie.

Czytaj więcej w Money.pl
Oto wizerunek Polaka w oczach Niemców Program współpracy obliczony jest na wiele lat, a obecnie można mówić jedynie o jego starcie.
Oto pomysły Berlina i Warszawy na kryzys Szefowie MSZ Niemiec i Polski mówią o _ nowej wizji Europy _.
Rośnie liczba Polaków migrujących do Niemiec Liczba migrantów z Polski do Niemiec wzrosła w drugim kwartale 2012 r. do 13.536 wobec 12.945 w I kwartale.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)