We Wrocławiu trwa rozbudowa i modernizacja fragmentu linii kolejowej E 59 relacji Wrocław - Poznań, która ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut.
Jak powiedział podczas konferencji prasowej rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe SA Mirosław Siemieniec, z zaplanowanych wydatków w kwocie około 1,2 mld zł ponad 70 procent pozyskano z funduszy europejskich.
Trwający już II etap tej inwestycji obejmuje 58-kilometrowy odcinek od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego, znajduje się na nim ponad sto obiektów inżynieryjnych m.in. wiaduktów, kładek, przejść podziemnych.
Linia o statusie trasy międzynarodowej będzie w całości zelektryfikowana, wyposażona w najnowszy system sterowania ruchem oraz łączności.
Prace w II etapie rozpoczęto od modernizacji zabytkowego wiaduktu na Odrze we Wrocławiu, co ma kosztować ponad 41 mln zł. Zasadnicza część robót zlokalizowanych w stolicy Dolnego Śląska rozpocznie się w styczniu 2014 r. i potrwa przez rok.
Przybędzie zupełnie nowy przystanek kolejowy Wrocław Osobowice, umiejscowiony w pobliżu największego wrocławskiego cmentarza, i ta stacja ma być gotowa przed 1 listopada przyszłego roku.
Jak zaznaczył wicedyrektor projektu z ramienia PKP PLK Józef Gąsior, większość trasy poza granicami Wrocławia została już przebudowana, ale właśnie w mieście wykonawców czeka największe wyzwanie, ponieważ część infrastruktury jest jeszcze poniemiecka i na wiele prac wymagana jest zgoda konserwatora zabytków.
Tak stało się m.in. podczas modernizacji wiaduktu na Odrze, gdy po odsłonięciu części gruntowej na budowę musieli wkroczyć archeolodzy.
_ - Ten wiadukt nie jest taki stary, ale podobno bardzo unikalny, dlatego konserwator objął go swą ochroną. Projektanci dostali zalecenia, by zmienić fragmenty projektu, co powoduje zwłokę w pracach. Przypuszczamy, że w środku miasta będzie więcej takich zaleceń, jednak nie powinno to doprowadzić do znaczących opóźnień. Braliśmy to pod uwagę _ - powiedział przedstawiciel wykonawcy inwestycji, firmy PRKiI, dyrektor projektu Sławomir Raczyński.
Kierownik kontraktu z ramienia PKP PLK Jarosław Szczepaniak poinformował, że najwięcej prac zaplanowanych w latach 2014 - 2015 wiąże się z przebudową węzła wrocławskiego i remontem kolejnego historycznego wiaduktu Grabiszyn w centrum Wrocławia tuż przed dworcem głównym.
_ - Będą zmiany i korekty w rozkładach jazdy pociągów, m.in. w pobliżu ul. Grabiszyńskiej powstanie tymczasowy przystanek dla pociągów z Jeleniej Góry, które przez jakiś czas nie będą mogły dojeżdżać do dworca głównego we Wrocławiu _ - dodał Szczepaniak.
Projekt, który przewiduje także przebudowy mniejszych wrocławskich dworców i przystanków, takich jak m.in. Popowice, Gądów, Mikołajów, Świniary, jest współfinansowany przez Unię Europejską z funduszu spójności w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
Wstępnie przeznaczono na ten cel 1,5 mld zł, ale w efekcie przetargów inwestor wyda blisko 300 mln zł mniej.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Po remoncie pociągi pojadą 120 km/h Pesa Bydgoszcz SA zmodernizuje 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście za ok. 124 mln zł. | |
Nowy dworzec PKP w Krakowie na przełomie roku Obiekt będzie zlokalizowany pod peronami na trzech poziomach. W holu głównym znajdą się m. in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki i kioski prasowe. |