Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Analitycy: W lutym sprzedaż detaliczna wzrosła o 19 proc.

0
Podziel się:

Wzrost napędza koniunktura w gospodarce i rosnące pensje.

Analitycy: W lutym sprzedaż detaliczna wzrosła o 19 proc.
(PAP/Bartłomiej Zborowski)

Mimo lekkiego spadku dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej do 19% rok do roku w lutym z 20,9% odnotowanych w styczniu, dobra koniunktura w polskiej gospodarce nadal trwa. Zdaniem ekonomistów, to właśnie ona oraz poprawiającą się - w wyniku wysokiej dynamiki wynagrodzeń i kolejnej obniżce składki rentowej - sytuacja finansowa Polaków utrzymuje blisko 20-proc. dynamikę tego wskaźnika.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym średnio o 19,0%. Ich oczekiwania wahają się od 17,0% do 20,5%. Najważniejszym czynnikiem, który decyduje o nieco niższej niż miesiąc wcześniej, ale nadal bardzo wysokiej dynamice jest coraz lepsza sytuacja finansowa Polaków.

- _ Lutowe dane, które poznaliśmy do tej pory, pokazały, że gospodarka ani myśli wyhamowywać. Do podobnych wniosków powinna prowadzić publikacja danych o sprzedaży detalicznej, która wzrosła według nas o solidne 18% rok do roku, pokazując, że w obliczu rosnących wynagrodzeń gospodarstwa domowe łatwo jest skłonić do zwiększonych zakupów _ - uważa ekonomistka Raiffeisen Bank Polska Marta Petka.

Również pozostali analitycy są zgodni, że utrzymująca się na wysokim poziomie dynamika sprzedaży potwierdza coraz lepszą sytuację finansową polskich firm i konsumentów. Dodają jednak także kilka innych czynników, które dodatkowo wspierają sprzedaż.

- _ Utrzymanie się tempa wzrostu sprzedaży na wysokim poziomie jest związane przede wszystkim z szybkim wzrostem wynagrodzeń oraz aprecjacją złotego sprzyjającą zakupom towarów importowanych, w tym samochodów osobowych oraz odzieży i obuwia. W kolejnych miesiącach bardzo prawdopodobne jest utrzymanie dynamiki sprzedaży detalicznej na poziomie ok. 20% rok do roku ze względu na dalszy wzrost popytu związany z wysokim tempem wzrostu płac realnych _ - tłumaczy główny ekonomista Invest Banku Jakub Borowski.

- _ W lutym na dynamikę sprzedaży detalicznej będzie miał wpływ, podobnie jak w styczniu, efekt wyprzedaży, obejmujący nie tylko odzież i obuwie, ale także sprzęt RTV-AGD i samochody, choć w mniejszym stopniu niż w poprzednim miesiącu. Wsparciem dla sprzedaży detalicznej, podobnie jak przed miesiącem, pozostaje wprowadzona w styczniu obniżka składki rentowej _ - dodaje analityczka Banku BPH Maja Goettig.

Także eksperci z Banku Handlowego, którzy przedstawili najbardziej optymistyczną prognozę sprzedaży detalicznej uważają, że w najbliższym czasie o ten wskaźnik nie powinniśmy się martwić.

- _ Według naszych prognoz, sprzedaż detaliczna wzrosła o 20,5% w skali roku, a więc utrzymała wysoką dynamikę odnotowaną już w styczniu. Wynik ten byłby zapowiedzią silnego wzrostu konsumpcji indywidualnej w całym pierwszym kwartale, po spowolnieniu odnotowanym pod koniec minionego roku. Za wysoką dynamiką konsumpcji i sprzedaży detalicznej przemawia między innymi postępująca poprawa sytuacji na rynku pracy oraz obowiązująca od stycznia obniżka klina podatkowego _ - uważa ekonomista banku Piotr Kalisz.

Główny Urząd Statystyczny poda dane o lutowej sprzedaży detalicznej w środę, 26 marca, o godzinie 10:00.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)