Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Cyfrowy Polsat: tendencja spadkowa odwrócona. Klienci płacą więcej

Cyfrowy Polsat: tendencja spadkowa odwrócona. Klienci płacą więcej

Fot. Grupa Polsat
Intensywna kampania reklamowa usług Cyfrowego Polsatu zaczyna się zwracać. Po jedenastu kwartałach spadkach liczby klientów kontraktowych Cyfrowego Polsatu trend się odwrócił. W czwartym kwartale przybyło ich prawie 22 tysiące. Za tym poszły i zyski, bo klienci płacą więcej.

Cyfrowy Polsat odnotował 341,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w czwartym kwartale 2016 r. wobec 185,6 mln zł zysku rok wcześniej. To duża poprawa i odwrócenie długiego już spadkowego trendu.

Gdy przyjrzeć się na źródło dobrego wyniku, można je określić krótko - klienci płacą więcej. Klient kontraktowy w czwartym kwartale płacił średnio 90,7 zł miesięcznie i tak dobrego wyniku Cyfrowy Polsat nie miał od 2012 roku. Wzrosły też opłaty od klientów usług pre-paid do 19,2 zł miesięcznie i tu tak wysokiego wyniku nie było od drugiego kwartału 2013 r.

Spółka chwali się przy tym, że to zasługa m.in. powodzenia oferty SmartDom. Liczba sprzedanych usług płatnej telewizji wzrosła o 87,3 tys., w tym Multiroom o 39,7 tys. Przeciętny klient wykupuje coraz więcej usług - średnio 2,25 usługi w porównaniu z 2,13 rok wcześniej.

Poprawa dochodów z jednego klienta to też efekt przechodzenia z telefonów na kartę na abonament. Teoretycznie Cyfrowy Polsat tu stracił, bo choć liczba usług kontraktowych wzrosła o 113,8 tys., to o 250,8 tys. mniej było klientów telefonów na kartę.

Generalnie widać poprawę w danych o liczbie obsługiwanych klientów kontraktowych. Po serii 11 kolejnych spadkowych kwartałów, w czwartym kwartale 2016 roku przybyło ich 21,9 tysięcy.

Wynika to jednak nie tyle z faktycznego przyrostu liczby klientów, ile z przechodzenia użytkowników telefonii pre-paid na umowy. To jednak jest zgodne z interesem spółki, bo zyski czwartego kwartału są dużo lepsze od tych osiągniętych rok wcześniej. I to dużo lepsze od prognoz analityków, którzy w ankiecie PAP szacowali wynik o 35 proc. niższy (226,7 mln zł).

Mimo dobrego kwartału w całym 2016 roku zysk netto spadł o 12,2 proc. do 1021 mln zł.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Cyfrowego Polsatu (mln zł)
mln zł4 kw. 20164 kw. 2015Zmiana %20162015Zmiana %
Przychody ze sprzedaży 2535 2610 -2,9 9730 9823 -0,9
EBIT 390 444 -12,3 1669 1986 -15,9
EBITDA 902 881 2,4 3641 3685 -1,2
Zysk netto 342 186 84,2 1021 1163 -12,2
Przepływy operacyjne 794 812 -2,2 3152 2985 5,6
Przepływy inwestycyjne 135 -150 190,1 -1003 -727 -38,1
Przepływy finansowe -657 -176 -273,7 -2071 -2387 13,2
Marża EBITDA 35,59 33,76 1,83 37,42 37,52 -0,10
Marża netto 13,48 7,11 6,37 10,49 11,84 -1,35
Źródło: Cyfrowy Polsat

 

"W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym na dzień 31 grudnia 2016 roku łączna liczba usług, świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym jak i przedpłaconym, wyniosła 16 524 936, co stanowi wzrost o 55 240 usług w porównaniu do 16 469 696 usług na dzień 31 grudnia 2015 roku" - podaje spółka w raporcie rocznym.

Na koniec 2016 roku odnotowano przy tym wzrost rok do roku liczby wszystkich podstawowych usług świadczonych w modelu kontraktowym, tj. płatnej telewizji, telefonii komórkowej oraz szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Wzrost ten został częściowo zniwelowany silnym spadkiem liczby usług telefonii komórkowej świadczonych w modelu przedpłaconym w analizowanym okresie, co związane było z obowiązkiem rejestracji przedpłaconych kart SIM.

"Na dzień 31 grudnia 2016 roku usługi kontraktowe stanowiły 80,2 proc. łącznej liczby świadczonych przez nas usług. Wskaźnik ten wzrósł z poziomu 76,6 proc. osiągniętego na dzień 31 grudnia 2015 roku" - czytamy w raporcie.

Telewizja na plusie

Firma wykorzystuje przy tym kłopoty wizerunkowe i utratę rynku jednego z głównych konkurentów na rynku kanałów telewizyjnych, czyli państwowej TVP. Polsat i inne kanały oferowane przez firmę zwiększyły w 2016 r. swój udział w oglądalności do 24,9 proc. z 24,6 proc. rok wcześniej. Dużo szybciej jednak rosły przychody z reklam - do 26,9 proc. z 25,8 proc.

"W całym 2016 roku zaobserwowaliśmy wzrost oglądalności całej Grupy, jak również kanałów tematycznych z naszego portfolio w porównaniu z analogicznymi okresami w ubiegłym roku. Głównym motorem wzrostu były rosnące udziały w oglądalności kanału TV6, co było wynikiem atrakcyjnej oferty programowej połączonej z dostępnością w systemie DTT" - podaje spółka w raporcie.

Spółka informuje przy tym, że w ciągu roku rósł zasięg techniczny jej kanałów, w tym najbardziej Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature i Polsat Viasat History.

media, telekomunikacja, polsat, cyfrowy polsat, cps
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Rafał
2017-03-23 13:33
No i o to chodziło, żeby reklamą przyciągnąć Klientów - na tym polega reklama.
CP nie dość, że ma dobrą reklamę to ma dodatkowo dobrą ofertę, z której tak naprawdę skorzystałem. Nie wiem czemu tyle złego jest pisane na temat CP, każdy wybiera to co lubi - dla mnie oferta jest najlepsza i dlatego ją wybrałem.
Gucio
2017-03-22 14:12
Czy ja wiem? Cyfrowy Polsat to przecież spółka giełdowa. Wyniki są jasne i przejrzyste. Spółka zarabia. Są dobre usługi, to są też klienci. A podważanie rocznych raportów to jest właśnie propaganda.
Leon
2017-03-22 13:07
Mnie się osobiście podoba to co robi CP ostatnio - ich smartdom jest teraz najlepszą multi ofertą do tego stale rozszerzaną o nowe usługi. Jak się to pozbiera wszystko do kupy to można sporo przyoszczędzić.
Pokaż wszystkie komentarze (151)