Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Europa Wschodnia nie kupuje aut. Polska wyjątkiem

0
Podziel się:

Sprzedaż nowych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej w I półroczu 2009 spadła aż o 28 proc.

Europa Wschodnia nie kupuje aut. Polska wyjątkiem
(stephenhanafin/CC/Flickr)

Sprzedaż nowych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej w I półroczu 2009 spadła aż o 28 proc. Z tego trendu wyłamały się jedynie Polska i Słowacja.

W pierwszych sześciu miesiącach 2009 roku w Środkowo-Wschodniej Europie sprzedano 504,6 tysięcy nowych samochodów, o niemal 200 tys. mniej niż w tym samym okresie poprzedniego roku, kiedy nabywców znalazło 701 tys. nowych samochodów - wynika z raportu firmy badawczej JATO Consult.

Polska opiera się spadkom na rynku aut

Nasz kraj pozostał największym rynkiem w regionie, ze sprzedażą 168,88 tys. pojazdów w tym okresie. Oznacza to wzrost o 0,1 procent w porównaniu z I półroczem 2008. Jednocześnie Polska zdecydowanie zdystansowała inne kraje regionu pod względem sprzedaży samochodów. Drugie w rankingu Czechy zanotowały niemal dwa razy mniejszą sprzedaż niż Polska.

Obok naszego kraju wzrost sprzedaży zanotowała Słowacja (3,6 proc.). Zakupiono tu 45,73 tys. nowych samochodów. Wszystkie pozostałe rynki odnotowały spadki, najbardziej odczuły je państwa nadbałtyckie Łotwa (-73,7 proc.), Litwa (-67,9 proc.), Estonia (-62,4 proc.), ale również Chorwacja (-48,6 proc.).

- _ Rynki państw Europy Środkowej i Wschodniej wyraźnie zahamowały, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów. Niedawny wzrost, jakim mogły cieszyć się rynki z tego regionu, zbliżył je do poziomu Europy Zachodniej, jednak teraz wzrost został zatrzymany głównie przez recesję _ - zaznacza David Di Girolamo, szef JATO Consult.

| Sprzedaż nowych samochodów w I półroczu 2009 w Europie Środkowo-Wschodniej |
| --- |

Kraj I półrocze 2009 I półrocze 2008 Różnica % Zmiana
Polska 168,888 168,645 243 +0.1
Czechy 85,608 93,765 -8,157 -8.7
Rumunia 70,612 144,988 -74,376 -51.3
Słowacja 45,728 44,118 1,610 +3.6
Węgry 39,613 82,003 -42,390 -51.7
Słowenia 29,446 39,070 -9,624 -24.6
Chorwacja 25,302 49,242 -23,940 -48.6
Serbia 17,819 26,918 -9,099 -33.8
Cypr 8,478 11,801 -3,323 -28.2
Estonia 5,725 15,206 -9,481 -62.4
Litwa 4,312 13,416 -9,104 -67.9
Łotwa 3,110 11,847 -8,737 -73.7
Suma całkowita 504,641 701,019 -196,378 -28.0

źródło: JATO Consult

Perspektywy sprzedaży

W ocenie firmy badawczej Samar istotny wpływ na odnotowany przez polskich dealerów wynik, mieli klienci spoza Polski, przede wszystkim z Niemiec i Słowacji. Szacuje się, że około 20 procent sprzedanych w Polsce samochodów stanowił reeksport.

- _ Jedną z przyczyn sytuacji na rynku pozostaje niezmiennie słaba kondycja finansowa wielu firm, zmuszająca do realizacji programów oszczędnościowych. Nie zostały wprowadzone żadne rządowe programy wspomagające rynek samochodowy, a zapowiedzi podwyższenia podatków wpływają na raczej ostrożne zachowanie klientów _ - zaznacza Wojciech Drzewiecki, szef Samar.

Druga połowa roku, w jego ocenie, przyniesie osłabienie zainteresowania klientów zagranicznych zakupami w Polsce. Przyczyn należy szukać w wyczerpywaniem się puli dopłat w Europie, umacniającą się złotówką oraz nowymi promocjami w salonach w Europie Zachodniej.

Zachodnie promocje raczej nie skuszą polskich klientów, którzy w ocenie Samaru będą głównie dbać o oszczędności. Za to możliwe zlikwidowanie odliczeń od aut _ z kratką może _spowodować, że duże firmy zdecydują się na większe zakupy flot pojazdów jeszcze do końca tego roku.

Najpopularniejsza czołówka

Najczęściej kupowaną marką w pierwszej połowie 2009 roku była w naszym regionie Skoda. Wyprzedziła Volkswagena i Forda. Jednakże niemal wszystkie marki z czołowej dziesiątki odnotowały istotne straty pod względem sprzedaży.

Szczególnie mocny spadek odczuł Opel. Marka pogrążonego w kłopotach General Motors zanotowała poziom jedynie 56 proc. ubiegłorocznej sprzedaży na rynkach regionu środkowowschodniej Europy.

| Sprzedaż nowych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej według marek |
| --- |

Marka I półrocze 2009 I półrocze 2008
SKODA 62,123 84,714
VOLKSWAGEN 39,019 51,762
FORD 38,768 49,837
RENAULT 35,323 46,852
FIAT 33,028 33,671
OPEL 31,449 55,491
TOYOTA 29,672 43,546
DACIA 27,160 46,050
HYUNDAI 23,815 24,319
KIA 23,691 22,883

źródło: JATO Consult

Wyjątkiem za to była Kia. Koreańska marka jako jedyna wśród czołowych dziesięciu producentów samochodów może cieszyć się wynikiem dodatnim. Firma zanotowała wzrost sprzedaży o 3,5 proc. do 23,69 tys. sprzedanych pojazdów w badanym okresie.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)