2009-10-15 18:39
Gliwicki Opel będzie produkował astrę IV
Fot. media.gm.com
Produkcja ruszy w drugiej połowie listopada. Na polskim rynku samochód będzie dostępny w styczniu - zapowiada General Motors Poland.
Z ośmiu rodzajów silników, jakie będą montowane w nowym samochodzie z Gliwic, dwa są wytwarzane w Polsce, w fabryce Ispol w Tychach (wspólne przedsięwzięcie GM i Isuzu) i Powertrain w Bielsku-Białej (spółka GM i Fiata).
Przedstawiciele General Motors wiążą duże nadzieje z nowa astrą. Jej poprzednie wersje stanowiły nawet trzecią część sprzedaży Opla, rzędu 500 tys. egzemplarzy rocznie.
Wprowadzenie nowego modelu ma być impulsem prowadzącym do wzrostu produkcji w gliwickiej fabryce, która w tym roku, w związku z kryzysem na europejskim rynku, zmniejszyła produkcję o ponad połowę. Od początku roku do końca września z linii produkcyjnych w zakładzie zjechało 66 tys. 955 aut wobec 151 tys. 779 w tym samym czasie zeszłego roku.
Oprócz astry IV w Gliwicach nadal będą wytwarzane modele astra III sedan i zafira. W sierpniu, po niespełna sześciu latach od uruchomienia produkcji, zakład zakończył wytwarzanie astry classic II. W Gliwicach powstało niespełna 244 tys. tych aut.
Według danych GM, w 2008 roku z taśm gliwickiego zakładu zjechało ponad 171,6 tysięcy samochodów wobec niespełna 187,3 tysięcy rok wcześniej. Fabryka zatrudnia około 2,5 tysiąca pracowników, czyli około 500 osób mniej niż przed rokiem.
GM nie ujawnia, ile kosztowało wdrożenie produkcji nowego modelu. Całość wielomilionowych nakładów pokryły środki własne koncernu. Inwestycje w Gliwicach objęły m.in. wydział tłoczni, który powiększono o 4 tys. m kw. Zainstalowano nową, w pełni zrobotyzowaną linię pras. Rozbudowano też linię produkcyjną wydziału spawalni, powiększając ten wydział o 6 tys. m kw. Zamontowano tam 90 robotów.
Przedstawiciele GM Poland nie komentują toczących się negocjacji dotyczących sprzedaży Opla konsorcjum spółki Magna i rosyjskiego Sbierbanku, tłumacząc, że polskie struktury GM nie uczestniczą w tych rozmowach i nie mają bieżących informacji o ich przebiegu. Priorytetem ostatnich miesięcy dla GM w Polsce było przygotowanie i wdrożenie produkcji nowej astry.
Tagi:
kryzys, gliwice, opel
Zobacz więcej:
Sprzedaż Opla
Re: Gliwicki Opel będzie produkował astrę IV