Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kluzik-Rostkowska: oświata niezależna pełnoprawną częścią edukacji polskiej

0
Podziel się:

Minister edukacji wręczyła 23 najwyższe odznaczenia resortowe - Medale Komisji Edukacji Narodowej.

Kluzik-Rostkowska: oświata niezależna pełnoprawną częścią edukacji polskiej
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Nie dam sobie wmówić, że oświata niezależna jest dodatkiem do oświaty publicznej, jest pełnoprawną częścią edukacji polskiej - podkreśliła minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska dziś podczas konferencji Awangarda edukacji - 25 lat oświaty niepublicznej.

_ Bardzo wam wszystkim serdecznie dziękuję za dobre początki, które doprowadziły do tego, że po 25 latach jest państwa tak dużo _ - tymi słowami Kluzik-Rostkowska zwróciła się do uczestników konferencji.

_ Sama mam troje dzieci, w szkole publicznej i w szkole niepublicznej, co czasem spotyka się z zarzutem wobec mnie, ponieważ gdzieś tam jest głębokie przekonanie, że szkoły dzielą się na publiczne - oczywiste i niepubliczne - hmmm... niewiadomo _ - mówiła minister. _ Zawsze wtedy mówię, że po pierwsze: szkoły dzielą się na dobre i złe. Zawsze mam w zanadrzu argument, że to Solidarność walczyła o niepubliczne szkoły, o oświatę niezależną _ - zaznaczyła minister edukacji.

Podziękowała nauczycielom szkół niepublicznych za to, że w ich szkołach osobą najważniejszą jest uczeń. _ Oby tak było zawsze _ - powiedziała.

_ Jeżeli będę mogła wam pomóc bardziej niż do tej pory, to naprawdę robię to z wielką przyjemnością. Możecie być pewni, że nie dam sobie wmówić, że oświata niezależna jest dodatkiem do oświaty publicznej, jest pełnoprawną częścią edukacji polskiej w ogóle _ - podkreśliła Kluzik-Rostkowska.

Podczas odbywającej się w gmachu Sejmu konferencji minister w Kancelarii Prezydenta prof. Irena Wóycicka w imieniu prezydenta Bronisława Komorowskiego wręczyła odznaczenia państwowe osobom zasłużonym dla oświaty niepublicznej w Polsce.

_ Rozwój oświaty niepublicznej, który umożliwiła zmiana naszego ustroju to nie tylko znaczne zwiększenie oferty edukacyjnej, ale również identyfikowanie często trudnych do zauważenia, zwłaszcza z perspektywy urzędów, problemów, poszukiwanie rozwiązań i innowacji, i - że tak powiem - wielu pomysłów. Dzięki nim nasza polska edukacja, nie tylko niepubliczna, ale też publiczna, staje się lepsza, ciekawsza dla uczniów, bardziej adekwatna do ich potrzeb _ - powiedziała Wóycicka.

Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oznaczeni zostali: Anna Florek, Andrzej Grzybowski, Małgorzata Iwańska, Alina Kozińska-Bałdyga i Renata Rosowska. Przyznano też 14 Złotych Krzyży Zasługi i cztery Srebrne Krzyże Zasługi.

Minister edukacji wręczyła 23 najwyższe odznaczenia resortowe - Medale Komisji Edukacji Narodowej.

Idea stworzenia nowego typu szkoły - niezależnej od Ministerstwa Oświaty i Wychowania - pojawiła się w czasach pierwszej Solidarności. Odżyła pod koniec lat 80., m.in. w środowisku rodziców i nauczycieli. Wtedy rozpoczęto próby rejestracji takich placówek.

W lutym 1989 r. - wkrótce po rozpoczęciu obrad Okrągłego Stołu jedna z działaczek ruchu na rzecz szkolnictwa niepublicznego ze Społecznego Towarzystwa Oświatowego wygrała w Naczelnym Sądzie Administracyjnym proces z ministrem edukacji o pozwolenie na założenie szkoły. Decyzja ta położyła podwaliny pod ważny przełom w polskim systemie edukacji.

Obecnie funkcjonuje ponad 3 tys. szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży, stanowią one około 10 proc. wszystkich. Uczy się w nich blisko 180 tys. uczniów, czyli niecałe 4 proc. Większość szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży to szkoły podstawowe i gimnazja.

Wśród szkół niepublicznych panuje ogromna różnorodność. Są to m.in. szkoły społeczne, których organem założycielskim są stowarzyszenia, w tym organizacje zrzeszające rodziców, szkoły prywatne i szkoły, których organem prowadzącym są związki wyznaniowe. W części z nich obowiązuje wpisowe i czesne. Podobnie jak szkoły publiczne otrzymują środki z budżetu państwa z subwencji oświatowej.

Szkoły niepubliczne przetarły drogę do innych zmian, jakie później wprowadzono do systemu szkolnictwa publicznego, takich jak prawo wyboru przez nauczycieli programów nauczania, a także tworzenia własnych. Inne rozwiązania, jakie do szkół publicznych trafiły z oświaty niepublicznej, to np. rozszerzenia przedmiotowe, nauczanie blokowe czy projekty edukacyjne.

Czytaj więcej w Money.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)