Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Pociągi w Polsce przyśpieszą? Już za dwa lata tę trasę pokonasz szybciej

1
Podziel się:

Dzięki modernizacji przejazd skrócić się ma o około 40 minut.

Pociągi w Polsce przyśpieszą? Już za dwa lata tę trasę pokonasz szybciej
(Piotr Mecik/ EastNews)

Szybciej i bardziej komfortowo podróżować mają od końca 2019 roku pasażerowie pociągów między Poznaniem a Piłą. W Poznaniu podpisano umowę o unijne dofinansowanie wartego blisko 615 mln zł projektu związanego z modernizacją tej linii.

Obecnie podróż między miastami trasą o długości blisko 93 km trwa nawet dwie godziny. Dzięki modernizacji przejazd skrócić się ma o około 40 minut. PKP PLK zapowiada, że prace budowlane mają się zakończyć jeszcze w 2019 roku. Termin zakończenia projektu to koniec maja 2020 roku.

Umowę o dofinansowanie przedsięwzięcia podpisał w piątek z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. w imieniu instytucji zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020 (WRPO 2014+) marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak. Kwota dofinansowania to blisko 423 mln zł.

Marek Woźniak podkreślił, że jest to największa umowa dotacyjna w ramach obecnego WRPO. - To z naszej strony świadoma decyzja o finansowaniu infrastruktury i beneficjenta, który nie jest w naszym zakresie kompetencji. Zależało nam na tym, żeby ta ważna linia kolejowa, która nie miała szans na finansowanie krajowe została zmodernizowana. Część z tej linii, na odcinku do Obornik, będzie elementem aglomeracyjnego systemu komunikacji kolejowej - powiedział.

Modernizacja linii Poznań - Piła pozwoli na skrócenie czasu podróży, poprawę przepustowości linii, zwiększenie dostępności transportu kolejowego, poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego i podróżnych, oraz poprawę dostępności dla osób niepełnosprawnych.

Wicemarszałek Wojciech Jankowiak przyznał w piątek, że obecny, bardzo zły stan linii, na której na pewnych odcinkach pociągi jadą z prędkością ok. 30 km/h, nie zachęca dużej liczby pasażerów do korzystania z pociągów. Według wyliczeń, w ciągu doby, poza sezonem, jest to ok. 1 tys. osób.

- Jako organizator przewozów obecnie uruchamiamy tam tylko 10 par pociągów. Po zmodernizowaniu składy osobowe będą się tam poruszały z prędkością do 120 km/h. Czas podróży między Poznaniem a Piłą wydatnie się skróci. Jestem przekonany, że z powodzeniem będzie tam można uruchomić przynajmniej 20 par pociągów - powiedział.

Linia Poznań - Piła jest na długości 59 km linią jednotorową i taki układ zostanie, mimo modernizacji, zachowany. Według PKP PLK i władz regionu, nie będzie on utrudniał rozwoju siatki połączeń w perspektywie najbliższych lat. Marszałek Marek Woźniak przyznał, że ewentualna przebudowa trasy w ten sposób, by linia była dwutorowa na całej swojej długości, przekracza możliwości finansowe.

Arnold Bresch z zarządu PKP PLK poinformował, że w poniedziałek podpisana zostanie umowa z wykonawcą projektu i realizatorem prac budowlanych. Te mają potrwać ok. dwóch lat. Wykonawcą będzie konsorcjum firm PORR Polska Construction i PORR Bau.

- Jako PKP PLK realizujemy rządowy projekt, który do 2023 roku przewiduje wydanie na infrastrukturę kolejową 67 mld zł. Ten program realizujemy z różnych źródeł finansowania: to pieniądze budżetowe i środki z funduszy unijnych w tym z RPO województw. W sumie realizujemy 51 projektów RPO o wartości łącznej 4,7 mld zł, projekt, który dziś inicjujemy to rekordzista w skali kraju - powiedział.

Linia nr 354 Poznań Główny - Piła Główna o długości blisko 93 km przebiega przez obszar pięciu powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego oraz miasta Poznań. Jest zelektryfikowana, w jej przebiegu znajduje się 8 stacji i 12 przystanków osobowych. W ramach projektu przewiduje się m.in. budowę nowych przystanków osobowych: Poznań Podolany, Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
Sns
7 lat temu
Ha ha ha... ile lat zyje a jest to juz ponad 40 slysze ze kolej ma przyspieszyć w Polsce... do tej pory chyba zwolnila na niektórych polaczeniach w stosunkuu do tego co bylo przed 2 wojna światowa. Na pewno podrożała, praktycznie Warszawa Poznan dla 5 os rodziny sredniej klasy autem na benzyne jest polowe taniej.. Smiech na.saly..