Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kolej dużych prędkości? Są inne priorytety

0
Podziel się:

Pomysł budowy w Polsce kolei dużych prędkości minister Nowak uważa za kosztowne marzenia.

Kolej dużych prędkości? Są inne priorytety
(PAP/Tomasz Gzell)

Linia kolejowa dużej prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia nie powstanie przed 2030 rokiem - zapowiedział minister transportu Sławomir Nowak. Według wcześniejszych zapowiedzi rządowych, linia miała być gotowa około 2020 roku.

Nowak wyjaśnił na wczorajszej konferencji, że w najbliższych latach czeka nas głównie modernizacja i rewitalizacja istniejących linii. Pomysł budowy w Polsce kolei dużych prędkości określił jako _ kosztowne marzenia _.

Nowak zaznaczył, że pomysł nie jest definitywnie skreślony, ale jego realizacja będzie na razie przesunięta na nieokreśloną przyszłość. Jak wyjaśnił szef resortu transportu, rząd będzie na ten temat rozmawiał na najbliższym posiedzeniu.

W ostatnich latach - po tym jak w 2007 roku Platforma Obywatelska wygrała wybory parlamentarne - prace nad realizacją w Polsce szybkiej kolei przyspieszyły. Obietnica realizacji programu budowy kolei dużych prędkości pojawiła się w np. w pierwszym expose premiera Donalda Tuska. W tym roku zakończyły się prace nad studium wykonalności inwestycji, w październiku nadzorująca realizację projektu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała wstępny przebieg tej trasy.

Tzw. linia _ Y _ (nazwa przyjęta ze względu na przypominający tę literę kształt planowanej trasy kolei dużych prędkości) miała mieć długość około 470 kilometrów. Pociągi miały rozwijać na niej prędkość do 350 km/godz. i jechać z Warszawy do Łodzi, a później do Wrocławia lub Poznania - linia miała się rozgałęziać w okolicach miejscowości Nowe Skalmierzyce.

Kolejarze szacowali, że czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się dzięki szybkiej kolei do 35 minut, między Warszawą a Poznaniem do godziny 35 minut, zaś między Warszawą a Wrocławiem do godziny 40 minut. Według planów, budowa linii miała się zacząć w 2014 roku, a pierwsze pociągi miały nią pojechać w 2020 roku.

Koszt budowy szacowano na co najmniej 20 mld zł. Kolejarze przyznawali, że linia prawdopodobnie nie będzie budowana z publicznych pieniędzy i planowali wybrać w przetargu doradcę, który pomógłby znaleźć finansowanie tej inwestycji.

Czytaj więcej o kolei w Polsce w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/nieruchomosci/o/artykuly/229/tn_1889.JPG ) ] (http://dom.money.pl/wiadomosci/inwestycje/artykul/budowa;szybkiej;kolei;bedzie;kosztowac;18;mld;zl,231,0,872679.html) Budowa szybkiej kolei będzie kosztować 18 mld zł Na ok. 18 miliardów złotych oszacowano budowę szybkiej kolei na trasie: Warszawa - Łódź - Poznań -...
[ ( http://static1.money.pl/i/h/211/t86739.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/pkp;intercity;uniewaznilo;przetarg;na;naprawe;748;wagonow,42,0,979498.html) Nikt nie chce naprawiać wagonów PKP Jak powiedział prezes spółki Janusz Malinowski, wpłynęła tylko jedna oferta, której wartość przekroczyła kosztorys o ponad 20 proc.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/51/t190771.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/nowak;nie;obawia;sie;paralizu;na;kolei;ale;na;zime;nie;ma;mocnych,214,0,977622.html) Nowak nie boi się paraliżu na kolei, ale... Minister transportu Sławomir Nowak jest przekonany, że nowy rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie 11 grudnia, będzie funkcjonował dobrze.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)