Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Komercjalizacja przedsiębiorstw. Co dalej z warszawskim Okęciem?

0
Podziel się:

Przedsiębiorstwo Państwowe ma stać się spółką akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem

Komercjalizacja przedsiębiorstw. Co dalej z warszawskim Okęciem?
(Wistula/CC BY-SA 3.0/wikimedia commons)

. Zakłada to projekt ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstwa. Dokument trafił do uzgodnień międzyresortowych.

Przedsiębiorstwo Państwowe _ Porty Lotnicze _ (PPL) zarządza m.in. warszawskim Lotniskiem Chopina.

W maju wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska powiedziała , że PPL jest przedsiębiorstwem państwowym i funkcjonuje na takich zasadach. _ Uważam, że każde przedsiębiorstwo powinno funkcjonować na zasadach rynkowych i dlatego podejmujemy rozmowy i prace wspólnie z zarządem PPL związane ze zmianą statutu przedsiębiorstwa, czyli z komercjalizacją spółki _ - mówiła wówczas Bieńkowska.

Projekt ustawy o komercjalizacji PPL przygotowuje resort infrastruktury, a osobą odpowiedzialną za jego opracowanie jest wiceminister MIR Zbigniew Rynasiewicz.

Biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poinformowało PAP, że _ projekt ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego _Porty Lotnicze" został przekazany do uzgodnień międzyresortowych". Projekt został umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zgodnie z informacjami o projekcie zamieszczonymi na stronie BIP KPRM można przeczytać, że komercjalizacja Portów Lotniczych wynika z przyjętego przez Radę Ministrów 27 marca 2012 r. Planu prywatyzacji na lata 2012-2013. Przedsiębiorstwo zostało umieszczone, jako _ jedno z czynnych przedsiębiorstw państwowych przeznaczonych do komercjalizacji, prywatyzacji lub likwidacji _.

_ Celem komercjalizacji PPL jest umożliwienie zarządzającemu portem lotniczym funkcjonowania na rynku usług lotniczych w takiej samej formie, w jakiej działają inni krajowi i zagraniczni zarządzający portami lotniczymi, czyli w formie spółki prawa handlowego, lepiej dostosowanej do warunków wolnego rynku niż forma przedsiębiorstwa państwowego _ - czytamy na stronach internetowych BIP Rady Ministrów.

Jak wskazano, przyjęte rozwiązania mogą przyczynić się do wzrostu sprawności i efektywności przekształconego podmiotu, wzmocnienia nadzoru korporacyjnego oraz właścicielskiego, w połączeniu z zastosowaniem powszechnych rozwiązań stanowionych kodeksem spółek handlowych. Zdaniem projektodawców, zmiana ta powinna korzystnie wpłynąć na relacje z partnerami handlowymi, instytucjami finansowymi, czy inwestorami. Podniesienie możliwości kapitałowych PPL zwiększy także zdolności inwestycyjne przedsiębiorstwa warunkujące prawidłowy rozwój infrastruktury Lotniska Chopina w Warszawie.

Projekt zakłada także uporządkowanie i ujednolicenie własności nieruchomości będących we władaniu PPL.

_ W wyniku komercjalizacji PPL nie nastąpi utworzenie nowego podmiotu prawnego. Komercjalizacja polega na przekształceniu PPL w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem. Następuje zatem zmiana formy prawnej przedsiębiorstwa przy zachowaniu ciągłości działalności gospodarczej; nie mają miejsca zbycie przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu lub jego likwidacja _ - czytamy. Oznacza to, że komercjalizacja _ nie doprowadzi do zmiany właściciela przedsiębiorstwa, ani do zmiany właściciela jego kapitału zakładowego (akcyjnego). Jedynym właścicielem komercjalizowanego podmiotu pozostanie Skarb Państwa _.

Zapisy w projekcie mają gwarantować załodze przedsiębiorstwa uczestnictwo w zarządzaniu i nadzorowaniu przyszłym, przekształconym podmiotem.

Dyrektor PPL Michał Kaczmarzyk w wypowiedzi dla PAP ocenił, że _ komercjalizacja przedsiębiorstwa w znacznym stopniu usprawni uruchomiony w marcu tego roku proces przekształcania PPL w nowoczesną i efektywną firmę, zdolną konkurować z innymi, znaczącymi portami lotniczymi w Europie _. _ Komercjalizacja to także nadzieja na szybszy rozwój Lotniska Chopina i całej grupy kapitałowej PPL _ - powiedział Kaczmarzyk.

PPL zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Zarządza dwoma portami lotniczymi - w Warszawie i Zielonej Górze. Posiada również udziały w 10 spółkach nadzorujących działanie lotnisk: w Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie. Ponadto PPL ma udziały w spółkach handlingowych oraz firmach świadczących usługi pozalotnicze.

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, general aviation oraz cargo.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)