Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Udział w uroczystym otwarciu autostrady biorą udział także premier Brandenburgii Matthias Platzeck, marszałkowie województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz wojewodowie. Dla kierowców odcinek zostanie otwarty od 1 grudnia.
Ponadstulikometrowym, betonowym odcinkiem autostrady A-2 Świecko-Nowy Tomyśl, kierowcy pojadą jednak dopiero jutro. Tym samym autostrada A-2 zostanie włączona do sieci autostrad europejskich. Odcinek został zrealizowany w systemie koncesyjnym. Koncesjonariuszem jest Autostrada Wielkopolska S.A.
Według szacunków droga będzie mogła być użytkowana bez dodatkowego wzmocnienia przez około 40 lat po wybudowaniu. Zakres prac objął m.in.: budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej Nr 2; budowę ponad 80 mostów i wiaduktów; budowę 6 pełnych węzłów autostradowych; budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP); budowę zamkniętego systemu poboru opłat; pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska.
Zgodnie z umową autostrada zostanie oddana do ruchu 1 grudnia 2011 r. ale do 20 maja 2012 r. mogą być wykonywane roboty dodatkowe, zlokalizowane poza jezdnią np. prace wykończeniowe przy stacjach i punktach poboru opłat, nasadzenia roślin czy poprawki na przepustach dla zwierząt czy odwodnieniu. Dlatego pobór opłat na tym odcinku autostrady rozpocznie się 20 maja 2012 r. Wówczas autostrada zostanie oddana do użytku kompleksowo z pełnym wyposażeniem, m.in.: punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.
Dotychczas autostrada A-2 liczyła 254 km i łączyła Łódź (Stryków) z Nowym Tomyślem, wraz z oddanym teraz 106 km odcinkiem będzie miała długość 360 km. Od lipca br autostrada jest płatna na odcinku od Strykowa do Nowego Tomyśla. Odcinek autostrady A-2 z Nowego Tomyśla do Świecka (106 km) to kluczowy fragment polskiej sieci autostrad, który połączy nasz kraj z Zachodem. Tymczasem z zachodniej granicy dojedziemy do Łodzi ale już za siedem miesięcy bezpośrednie połączenie z Zachodem zyska także Warszawa. Przez najbliższe pół roku przejazd z Nowego Tomyśla do Świecka autostradą A-2 będzie bezpłatny. Pobór opłat zostanie uruchomiony 20 maja 2012 r.
Umowa na budowę i eksploatację autostrady A-2 na odcinku Świecko-Nowy Tomyśl została podpisana 30 sierpnia 2008 r. a 29 czerwca 2009 r. zostały podpisane umowy dotyczące finansowania tej inwestycji. Środki finansowe na realizację inwestycji w kwocie 1,560 mld euro pochodziły z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (ok. 62,5 proc. wartości projektu); kredytów udzielonych przez 11 międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (ok. 25,5 proc. wartości projektu) oraz wpłat akcjonariuszy koncesjonariusza w kwocie 186 mln euro, stanowiących ok. 12 proc. całkowitych kosztów realizacji
Rozpoczęcie budowy poprzedziły kilkunastoletnie przygotowania. 10 marca 1997 r. minister transportu udzielił, wyłonionemu w drodze przetargu koncesjonariuszowi, spółce Autostrada Wielkopolska S.A., trzech koncesji na budowę i eksploatację Autostrady A-2 (od Świecka do Strykowa), a 12 września 1997 r. zawarto umowę koncesyjną, określającą szczegółowe zasady i warunki budowy i eksploatacji autostrady. Ponieważ koncesjonariusz nie pozyskał finansowania dla całego przedsięwzięcia (łącznie 359,760 km), umowa koncesyjna wprowadziła podział realizacji odcinków objętych koncesjami, na odc. Nowy Tomyśl-Konin (eksploatowany w całości od 2004 r.), Świecko-Nowy Tomyśl (oddanie do ruchu 1 grudnia 2011 r.) oraz Konin-Stryków (ostatecznie na wniosek koncesjonariusza decyzją Ministra z 5 maja 1999 r. uchylona została koncesja na budowę tego odcinka). Po oddaniu do eksploatacji odcinka Nowy Tomyśl-Konin, podjęte zostały szczegółowe negocjacje dotyczące odcinka Świecko-Nowy Tomyśl. Wreszcie 30 sierpnia 2008 r. zakończył się trwający kilkanaście lat proces uzgodnień. Dzięki intensywnej pracy i koncesjonariusza i nowego wówczas zespołu w GDDKiA, z końcem sierpnia zawarta została umowa na budowę i eksploatację tego odcinka autostrady a 10 miesięcy później koncesjonariusz osiągnął Zamknięcie Finansowe i w połowie lipca 2009 r. budowa ruszyła.
Czytaj więcej o budowie A2 w Money.pl | |
Nowak już wie: Tego nie uda się zrobić Fragment autostrady między Strykowem a Konotopą podzielono na 5 odcinków, każdy z nich buduje inne konsorcjum. |
|
Grabarczyk tłumaczy drogowe opóźnienia Minister apelował do opozycji: Nie dopuścimy do kompromitacji, a wy powinniście trzymać za nas kciuki. |
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
No to jaka władza, taki naród !!! Jaki naród, taka władza !!! A szkoda, bo mogliśmy zostać pod zaborem niemieckim i mieć spokój z tą częścią wiecznych narzekaczy... - Polską wschodnią... Bo od Łodzi na wschód to już jest Polska wschodnia a nie centralny, by się czasami komuś nie wydawało, że mieszka w Polsce centralnej mieszkając pod lub w Warszawie :-) !!!
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
teraz Bronek zaczął się zbliżąć. Ale co na to Władimir??
Pewno go wezwie do Moskwy.
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Niedługo wstrzyma ziemie, a POruszy śłońce Peru.
A Radek ich obu uprzedził i zadeklarował POlske w niewolę.
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
PAMIĘTACIE STARE DOBRE CZASY TOWARZYSZE?:)
Gdyby nie tacy jak Komorowski, czyli politycy, państwowi funcjnariusze i biurokraci
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Funkcjonowanie kilku odrębnych systemów płatności to typowo POlski wymysł.
bartoszewski BARDZIEJ SIĘ BAŁ W WARSZAWIE POLAKÓW NIŻ
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Wybudowala Brame Magdeburską. Ale Radkowi Mało.
POstanowil zrobić PoLand- republikę Niemiec.
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
Dbajmy o prestiż naszego kraju!
Nie może być tak, że PREZYDENT POLSKI zarabia 20.000 zł.,
a szef ... piłki nożnej 50.000 zł. (obniżyć do 5.000 zł.)
TO JEST PARANOJA!!!
P.S. Nie pisze się "ortografi" tylko "ORTOGRAFII" :)
Pozdrawiam!
Re: Komorowski otworzył autostradę A2, łączącą Poznań z Berlinem
A rudy nie bedzie zły ??