Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

LOT dostanie odszkodowanie za dreamlinery

0
Podziel się:

W lipcu Boeing ma przedstawić swoje propozycje w sprawie odszkodowania za uziemienie dreamlinerów, należących do PLL LOT - poinformował w poniedziałek wiceminister skarbu Rafał Baniak.

Dreamliner
Dreamliner (markjhandel/CC/fllickr)

Polski przewoźnik z powodu uziemienia B787 musiał tymczasowo wyleasingować do obsługi tras transatlantyckich trzy samoloty: Boeing 777, Boeing 767 oraz Airbus 330. Jak przypomina wiceminister skarbu Rafał Baniak, bezpośrednie koszty uziemienia maszyn przekraczają 100 mln zł.

W lipcu Boeing ma przedstawić swoje propozycje w sprawie zadośćuczynienia za uziemienie samolotów. Termin ten zadeklarował przedstawiciel firmy podczas czerwcowych targów Air Show w Paryżu. W styczniu wstrzymano eksploatację 50 samolotów Boeing 787 Dreamliner, w tym dwu PLL LOT. Był to efekt problemów z wadliwymi akumulatorami maszyn.

Wiceminister mówił też o planie restrukturyzacji przewoźnika. W czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał do Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji PLL LOT, w którym spółka oczekuje dodatkowej pomocy publicznej - do 381 mln zł. Ponadto plan zakłada m.in. ograniczenia w sieci połączeń przewoźnika. _ Mówimy o około 15 proc. połączeń, które ulegałyby kasacji, które są w jakiś sposób potencjalnie rentowne _ - wskazał wiceminister w Radiu PIN.

Zobacz także: ZOBACZ PRZEKAZANIE 787 DREAMLINER

Zaznaczył, że plan dla LOT-u _ jest otwarty _. _ Musimy się liczyć z tym, że prowadząc trudny dialog z Komisją Europejską, będziemy ten dokument musieli modyfikować _ - ocenił. Baniak podkreślił, że plan restrukturyzacji przewoźnika jest tajemnicą przedsiębiorstwa i nie będzie on upubliczniony. _ Niestety jest tak, że niektóre media informują o różnych przeciekach z tego dokumentu. A to nie jest dobre. Konkurencja nie śpi, ale też KE wymaga poufności w tym procesie i z tym musimy się liczyć _ - mówił w Radiu PIN Baniak.

Wiceszef resortu podkreślił też, że do LOT-u nie trafi więcej pieniędzy niż potrzeba. _ Nie ma woli po stronie MSP, aby jakiekolwiek pieniądze wyrzucać w błoto, szczególnie, te które chcemy dedykować PLL LOT _ - stwierdził. W czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał do Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji PLL LOT, w którym spółka oczekuje dodatkowej pomocy publicznej - do kwoty 381 mln zł.

Dokument ten warunkowo zatwierdził minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność planowanego wsparcia z przepisami wspólnotowymi Komisja ma dwa miesiące, chyba że w trakcie postępowania KE poprosi o dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

W 2012 r. PLL LOT straciły na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów, 146,5 mln zł. Strata netto w tym czasie sięgnęła blisko 400 mln zł. Spółka dokonała też odpisów w wysokości 479,5 mln zł.

W połowie grudnia MSP ujawniło, że PLL LOT ma kłopoty finansowe i zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy. Kwota ta została przeznaczona na spłatę przeterminowanych zobowiązań i pokrycie strat operacyjnych. Mimo to firma wystąpiła o kolejną pomoc finansową. Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Czytaj więcej w Money.pl
Czwarty Dreamliner już w Polsce Samolot wylądował na warszawskim lotnisku Chopina późnym popołudniem. Maszyna przyleciała prosto z Seattle. Lot trwał 9 godzin i 42 minuty.
To tu podpisuje się miliardowe kontrakty Pierwsze skrzypce w walce o przestworza grają Airbus i Boeing. Największe gwiazdy finansowe salonu to Airbusy A 380 i 350 oraz Dreamliner 787.
Wystartował najnowszy airbus Airbus A350 jest odpowiedzią koncernu na zeszłorocznego Dreamlinera konkurencyjnego Boeinga.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)