Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Lotos zapowiada inwestycje warte...8 mld zł

0
Podziel się:

- Samodzielnie będziemy w stanie sfinansować w ciągu czterech lat około 6 mld zł. Resztę środków musimy zorganizować i takie analizy trwają - ujawnia przedstawiciel koncernu.

Lotos zapowiada inwestycje warte...8 mld zł
(Materiały prasowe)

Lotos szacuje wartość inwestycji w najbliższych latach na ok. 8 mld zł, z czego około 6 mld zł będzie w stanie sfinansować samodzielnie w ciągu czterech lat - poinformował Mariusz Machajewski, wiceprezes Lotosu.

_ - Szacujemy, że wartość naszych inwestycji w najbliższych latach sięgnie około 8 mld zł. Oceniamy, że samodzielnie będziemy w stanie sfinansować w ciągu czterech lat około 6 mld zł. Resztę środków musimy zorganizować i takie analizy trwają _ - powiedział Machajewski na konferencji. Dodał, że większość nakładów dotyczyć będzie prac poszukiwawczych i wydobywczych.

Rada Nadzorcza Grupy LOTOS S.A. zaakceptowała dziś kierunki Programu_ Efektywność i Rozwój 2013-15 _, który wesprze realizację strategii koncernu. Program powinien zapewnić również stabilny wzrost wartości spółki dla akcjonariuszy.

Realizacja programu _ Efektywność i Rozwój 2013-15 _ zakłada przede wszystkim poprawę wskaźników finansowych, dalszy rozwój poprzez realizację inwestycji w core biznes oraz reorganizację grupy kapitałowej.

Kluczowe inwestycje

W Lotosie trwają m.in. prace zw. z uruchomieniem komercyjnego wydobycia ze złoża B8 na Morzu Bałtyckim. LOTOS planuje rozpocząć produkcję komercyjną w 2015 r. Złoże B8 posiada potencjał wydobywczy na poziomie 3,5 mln t ropy naftowej. Średnioroczne wydobycie szacuje się na 250 tys. t.

Spółka LOTOS Petrobaltic kontynuuje również wydobycie ze złoża B3. Dzięki naprawie platformy bezzałogowej PG-1 LOTOS zakłada wzrost wydobycia ze złoża na poziomie 15 tys. t rocznie do 2026 r. W sumie LOTOS planuje pozyskiwać ze złoża B3 ok. 100 tys. ton surowca rocznie.

Powołana do życia w kwietniu br. spółka celowa Baltic Gas pracuje nad zagospodarowaniem złóż gazowych B4 i B6. Oba złoża dysponują potencjałem wydobywczym na poziomie 4 mld m3. W ramach programu prac przygotowawczych na 2013 r. zaplanowano pozyskanie danych sejsmicznych oraz wybór koncepcji zagospodarowania złóż.

Na bazie umowy z PGNiG, która dotyczy współpracy w zakresie poszukiwań i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, a także współpracy handlowej, obie spółki współpracują aktualnie na 3 koncesjach, zlokalizowanych na Pomorzu i Warmii (Kamień Pomorski, Górowo Iławeckie i Bartoszyce).

W segmencie rafineryjnym kluczowy dla rozwoju LOTOSU jest projekt petrochemiczny realizowany wspólnie z Grupą Azoty. Oba koncerny pracują aktualnie nad wstępnym studium wykonalności dla dwóch projektów inwestycyjnych: instalacji krakingu parowego i produkcji polietylenu oraz kompleksu instalacji aromatów. Pozytywne wyniki studium wykonalności pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych nad wybranym wariantem. Głównym odbiorcą produktów z nowych instalacji będzie Grupa Azoty.

Aby w pełni wykorzystać efekt realizacji Programu 10+ LOTOS planuje wybudować na terenie rafinerii gdańskiej tzw. instalację opóźnionego koksowania (DCU), która bezpośrednio wpłynie na wzrost efektywności przerobu surowca. Dzięki niej LOTOS całkowicie przestanie produkować nieopłacalny ciężki olej opałowy.W zamian wzrośnie nawet o 900 tys. t/r produkcja paliw motorowych oraz o ok. 350 tys. t/r koksu. Instalacja DCU ma zostać oddana do użytku w 2017 r. Zgodnie z kalkulacjami jej uruchomienie zwiększy marżę rafineryjną o dodatkowe 2,2 USD/bbl.

Ponadto LOTOS planuje wzbogacić gdańską rafinerię o tzw. węzeł odzysku wodoru. Dzięki tej instalacji przedsiębiorstwo będzie dysponowało znacznie większą ilością wodoru (głównego związku w procesach technologicznych) co znacząco wpłynie na poprawę marży rafineryjnej. Z kolei planowane wybudowanie instalacji ATS pozwoli Grupie LOTOS m.in. na zastąpienie gazu opałowego gazem ziemny (czynniki ekonomiczne i środowiskowe) oraz produkcję tiosiarczanu amonu na potrzeby Grupy Azoty.

Dodatkowo w zakresie pełnej optymalizacji majątku rafinerii GL S.A. w Gdańsku LOTOS zakłada tzw. plan outsourcingowy polegający na pozyskaniu strategicznych partnerów w zakresie dostarczania i odbioru mediów (m.in. dostawy ciepła i energii elekt.) oraz produktów, które nie należą do core biznesu spółki.

W segmencie handlowym LOTOS zakłada dalszą dynamiczną ekspansję sieci stacji, zwłaszcza w segmencie ekonomicznym. Zgodnie z założeniami do 2015 r. tylko sieć LOTOS Optima ma dysponować ponad 260 stacjami. Z kolei w sieci MOP ma operować 18 stacji LOTOS. Szybki rozwój sieci pozwoli Grupie LOTOS osiągnąć zapisany w strategii 10-procentowy udział w rynku sprzedaży detalicznej paliw.

W zakresie logistyki LOTOS planuje m.in. budowę terminalu morskiego na Martwej Wiśle, który umożliwi wykonywanie przeładunków komponentów i produktów na własnym nabrzeżu, dywersyfikację kanałów ekspedycji produktów i importu surowców oraz zmniejszenie kosztów.

Czytaj więcej w Money.pl
ORLEN zabezpieczył dostawy do Czech za ponad 20 miliardów złotych Umowa została podpisana podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu. Dostawy mogą pokryć od 60 % do 100% zapotrzebowania UNIPETROL.
Złe wieści dla jadących autem na wakacje W górę idą hurtowe ceny benzyny bezołowiowej Eurosuper 95 o 14 zł, a benzyny bezołowiowej Super Plus 98 i oleju napędowego o 13 zł za tysiąc litrów.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)