Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Urzędy w komórce. Wiele urzędowych spraw załatwisz cyfrowo

14
Podziel się:

To dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta czy potwierdzenie polisy OC przez komórkę, ale nie w komórce.

Urzędy w komórce. Wiele urzędowych spraw załatwisz cyfrowo
(Fotolia/Rido)

Mobile Connect to narzędzie wprowadzane przez Ministerstwo Cyfryzacji w porozumieniu z telekomami, które ma pozwolić załatwić wiele urzędowych spraw przy pomocy telefonu komórkowego. Za identyfikację będzie odpowiedzialny indywidualny kod PIN, a usługa ma być całkowicie bezpłatna i nie wymagać połączenia z internetem.

Usługa Mobile Connect będzie dostępna dla blisko 100 proc. użytkowników sieci komórkowych – informuje w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji i zapewnia, że nie będzie przy tym potrzebne połączenie z siecią.

Mechanizm pozwoli na dostęp do mobilnej wersji dokumentów, nad którym pracuje resort. Co w ten sposób zyskamy? Na przykład dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny auta czy potwierdzenie polisy OC przez komórkę, ale nie w komórce.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, do obsługi nowych narzędzi nie będą potrzebne komórki z najnowszej generacji. Każdy telefon wyposażony w aktywną kartę sim będzie mógł posłużyć do korzystania z cyfrowego dowodu osobistego lub np. prawa jazdy.

Aby to było możliwe potrzebne jest jeszcze wprowadzenie pewnych zmian w przepisach, nad którymi trwają prace. W Prawie telekomunikacyjnym muszą się bowiem znaleźć zapisy, które umożliwią zawieranie umów w pełni cyfrowo.

Mobile Connect pozwoli również na dostęp do Profilu Zaufanego - "eGO" oraz uwierzytelnienie i autoryzację obywateli w systemach administracji publicznej za pomocą telefonu. Logowanie do systemu odbywać się ma za pomocą bezpiecznego indywidualnego hasła (PIN).

Rozwiązania mają być całkowicie bezpieczne - zapewnia ministerstwo, oparte zostało o model, który funkcjonuje już w niektórych państwach, na przykład w Austrii. Mobilna wersja dokumentów wykorzystuje tak zwany model serwerowy. Oznacza to, że dane fizycznie nie są przenoszone na urządzenie użytkownika. Jeżeli więc zgubimy komórkę, to nie utracimy jednocześnie ani naszej tożsamości ani naszych danych.

Mobilne rozwiązania nie będą oczywiście obowiązkowe. Funkcjonować mają, jako wygodna alternatywa, równolegle z tradycyjnymi dokumentami, zarówno papierowymi, jak i plastikowymi oraz tradycyjną obsługą klienta w urzędzie.

Kiedy obywatele będą mogli zacząć korzystać z nowych narzędzi? Według planów resortu cyfryzacji - już w połowie przyszłego roku. Pilotaż ma się rozpocząć w maju 2017 r. Mobil Connect w pełni uruchomiony ma zostać przez operatorów telefonii komórkowej do końca przyszłego roku.

W listopadzie porozumienie z resortem Cyfryzacji podpisali przedstawiciele operatorów telefonii komórkowej: Orange Polska S.A, Polkomtel Sp. z o.o., T-Mobile Polska S.A., P4 Sp. z o.o. oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji.

Opracował: Przemysław Ciszak

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(14)
Danuta
7 lat temu
494dobrze ze w polsce sa jeszcze promocje ktore potrafia oderwac sie od codziennosci, wejdz, maja tylko 5000 sztuk, bit.ly/2ipIqHg, w koncu naprawili swoj blad
esu
7 lat temu
"potwierdzenie polisy OC przez komórkę, ale nie w komórce".... Czyli właściwie to nie my będziemy mieli cyfrowy kontakt z urzędami tylko one będą mogły nas lepiej kontrolować. My nic nowego przez komórkę nie załatwimy, ale nasza komórka powie urzędnikom wszystko. Policjant sprawdzi za pomocą naszej komórki czy mamy OC wykupione, ale my nie zyskamy żadnej nowej możliwości kontaktu z policjantem kiedy zajdzie taka potrzeba. Po prostu nowa szybsza metoda kontroli obywateli przez świnie przy korycie.
Rezel
7 lat temu
Obywatelu, kupujesz samochód powiedzmy za 80-100 tys, zł. Jakieś 20-30 tys. to podatki (VAT i akcyza). W praktyce więcej, bo przecież zapłaciłeś już PIT. Ale zanim wsiądziesz za kierownicę, musisz jeszcze iść do wydziału komunikacji, pobrać numerek z terminem audiencji za ok. tydzień do 10 dni. Potem musisz iść jeszcze raz, odstać się ok. godziny w kolejce i pani (lub pan) łaskawie ci zarejestruje ten samochód (tak to działa w pewnym podwarszawskim powiecie - nie wiem, jak gdzie indziej). W 21 wieku. Kto widnieje na pierwszej stronie dowodu rejestracyjnego? Ty, tj, twoje imię i nazwisko? A może marka samochodu? Nieeeeeeeeeeeeee. Na pierwszej stronie jest NAZWA URZĘDU, bo tak naprawdę to on jest właścicieleme obywatela i jego samochodu. Ty masz prawo tylko jeździć i płacić 60% akcyzy w paliwie. Więc zastanów się, zanim kupisz....
kacperek-koma...
7 lat temu
nigdy nic nie załatwię telefonicznie - jeszcze jeden bat - zaloguje sie a urzędasy ze skarbówki będą śledzić każdy mój krok
bardzo obiekt...
7 lat temu
Ta Pani nie zna pomysłowości naszych rodaków, kiedyś mówiła, jednym kliknięciem. Tylko czekają na takie ułatwienia. Kto to będzie odkręcał i brał odpowiedzialność, nie mówiąc o wypłacaniu odszkodowań za przekręty.