O realizację inwestycji ubiegało się sześć firm i konsorcjów.
Jak poinformował w poniedziałek Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wybrała wykonawcę nowego mostu w Gdańsku Sobieszewie. Zostało nim konsorcjum firm Metrostav a.s. z Czech (lider) oraz jako partnerzy Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure sp. z o.o. z Gdyni.
"Konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę pod względem ceny oraz przedłużenia okresu gwarancji. Zaoferowana przez konsorcjum cena to 57 111 606,97 zł przy gwarancji przedłużonej z 36 do 60 miesięcy" - wyjaśnił Piotrowski.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podkreślił, że to dobra informacja dla mieszkańców. - Bo zakładaliśmy, że wydatki na roboty budowlane mogą wynieść 71 mln zł. Teraz pozostali wykonawcy mają 10 dni na ewentualne odwołania, a jeśli ich nie będzie, podpisujemy umowę i natychmiast potem rozpoczynamy prace - zadeklarował, cytowany w komunikacie prasowym, prezydent miasta.
Postępowanie pn. "Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie" miało formę przetargu ograniczonego. To oznacza, że wykonawcy najpierw złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a następnie, po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostały zaproszone do składania ofert przetargowych. W I etapie startowało 15 przedsiębiorstw. Oferty z cenami złożyło ostatecznie sześć firm i konsorcjów. Głównym kryterium oceny była cena, zaś dodatkowym przedłużenie okresu gwarancji inwestycji.
Budowa mostu nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie planowanego mostu mają być wybudowane też dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale 2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.
Most będzie miał długość 173 metrów, a czas otwierania obu przęseł wyniesie dwie minuty.
W wieloletnim planie finansowym miasta na pierwszy etap inwestycji zarezerwowano w 2016 r. kwotę 17 mln zł. Urząd Miasta w maju podał, że Gdańsk na budowę mostu w Sobieszewie otrzyma 16,6 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej. Wniosek do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o przyznanie środków z rezerwy subwencji ogólnej na budowę mostu miasto złożyło w lutym br. Pozostałą kwotę na dokończenie inwestycji miasto chce pozyskać z własnego budżetu, ale będzie też wnioskować o rządową dotację.
Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020. Ma służyć nie tylko mieszkańcom tej części Gdańska i turystom, ale również harcerzom. Gdańsk stara się bowiem o organizację Jamboree, czyli światowego zlotu skautów w 2023 roku. 40 tysięcy harcerzy z całego świata miałoby przyjechać właśnie na Wyspę Sobieszewską.
Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy. W 2013 r. został on wyremontowany i zmodernizowany, ale nadal nie jest to wygodne rozwiązanie, obecna konstrukcja mostu utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.