Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Bartłomiej Dwornik
|

Od dziś rusza reforma kolei

0
Podziel się:

PKP Intercity przejmuje pociągi pospieszne, za połączenia lokalne wkrótce odpowiadać będą samorządy.

Od dziś rusza reforma kolei
(PAP/Grzegorz Michałowski)

Samorządy wojewódzkie przejmą od PKP przewozy w swoich regionach. Ponadregionalne pociągi pospieszne już od dziś obsługiwane będą przez PKP Intercity.

Co zmiany oznaczają dla pasażerów? Spółka PKP Intercity zapowiedziała w ubiegłym tygodniu, że w pociągach pospiesznych nie będą obowiązywać miejscówki, nie zmienią się ceny biletów a te kupione przed 1 grudnia zachowają ważność.

Intercity zapewnia zachowanie ofert _ Bilet Turystyczny _ i _ Regio Karnet _. Od 1 grudnia 2008 roku na połączenia pospieszne międzywojewódzkie będą sprzedawane tygodniowe, miesięczne i kwartalne bilety _ PKP Intercity odcinkowe _. Będą obowiązywały w pociągach pospiesznych uruchamianych przez PKP Intercity i pociągach TLK. _ - Obecnie PKP Intercity pracuje nad przygotowaniem specjalnych ofert promocyjnych dla pasażerów pociągów pospiesznych międzywojewódzkich - _ obiecuje firma.

Wzrosły natomiast ceny biletów weekendowych w pociągach pośpiesznych. Jak pisze dziennik _ Polska _, od dziś kosztują one 119, a nie jak dotąd 99 złotych. Problem będą też miały osoby dojeżdżające do pracy pociągiem na podstawie biletu sieciowego. Taki bilet nie będzie już obowiązywał w pociągach pospiesznych.

Zmiana oznacza dla grupy PKP pozbycie się najbardziej deficytowych połączeń. Dla samorządów dodatkowe obowiązki i koszty. Co prawda, zgodnie z rządowym projektem samorządy przejmą PKP PR bez długów, jednak początkowo marszałkowie województw określali pomysł przejęcia połączeń kolejowych jako _ kukułcze jajo. _

Wyniki finansowe netto spółek PKP (dane w milionach złotych)
PKP Przewozy Regionalne PKP Intercity
2007 30,44 45,17
2006 -142,53 34,94
2005 -647,19 3,12
2004 -0,86 -49,36

źródło: raporty roczne PKP

W ubiegłym roku zarówno PKP Intercity, jak i PKP Przewozy regionalne zakończyły wprawdzie rok na plusie, to jednak ta druga spółka wymagała dofinansowania z budżetu państwa i samorządów na poziomie ponad miliarda złotych.

Dofinansowanie dla PKP Przewozy Regionalne (dane w milionach złotych)
2007 1 090,64
2006 1 064,79
2005 632,169
2004 712,26

źródło: raporty roczne PKP

Ostatecznie marszałkowie dali się przekonać. Rząd obiecał im 7,5 miliarda złotych na modernizację i nowy tabor do 2020 roku. Pieniądze zapewni budżet państwa, Fundusz Kolejowy i unijne dotacje. Oprócz tego budżet pokryje też straty nowej spółki w 2009 roku, a udział samorządów w dochodach z podatku CIT wzrośnie z z 14 do 14,75 procent.

Liczba pasażerów rośnie

Czy kolej ma przyszłość? W ubiegłym roku PKP przewiozły swoimi pociągami prawie 226 milionów pasażerów. Według szacunków, wynik w tym roku będzie jeszcze lepszy - 230 milionów.

źródło: raporty roczne PKP

Liczba osób, korzystających z transportu kolejowego systematycznie rośnie. Statystyczny spadek, jaki państwowy przewoźnik odnotował w 2005 roku wynika z wydzielenia z jego struktur połączeń na Mazowszu, które przejęły samorządowe Koleje Mazowieckie.

Nieprzerwanie od lat rośnie liczba osób podróżujących pociągami spółki PKP Intercity (pociągi Eurocity, Intercity, ekspresowe i Tanie Linie Kolejowe). Na przestrzeni czterech ostatnich lat liczba pasażerów wzrosła o blisko 4 miliony.

Samorządowa kolej kosztuje niemało

Pierwszą koleją samorządową w Polsce jest Śmigielska Kolej Dojazdowa. Ruszyła 24 stycznia 2002 roku, obsługuje 23-kilometrową trasę Stare Bojanowo Wąskotorowe - Śmigiel - Wielichowo.W styczniu 2005 roku ze spółki PKP Przewozy Regionalne wydzielona została samorządowa spółka kolejowa - Koleje Mazowieckie. Jej udziałowcami są w 95 procentach samorząd województwa Mazowieckiego, a w 5 procentach PKP Przewozy Regionalne.

Samorządowe dotacje, choć w ubiegłym roku były niższe o 2,5 miliona złotych niż w 2006 roku, kosztowały samorząd 152 miliony złotych. Sprzedaż biletów przyniosła spółce o 4,5 miliona złotych więcej.

Wyniki finansowe Kolei Mazowieckich
przychód dotacja samorządu zysk
2007 375 550 906,54 152 000 000,00 540 99,52
2006 358 395 239,66 154 500 000,00 217 753,73
2005 306 633 083,68 99 601 358,00 1 093 220,23

źródło: Koleje Mazowieckie - KM sp. z o.o.

Dzięki temu, w ubiegłym roku, przy ponad 45 milionach przewiezionych pasażerów, spółka miała 375,5 miliona złotych przychodów i 541 tysięcy złotych zysku netto.

| Reforma kolei musi pójść dalej |
| --- |
| Adrian Furgalski dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "TOR" specjalista w sprawach polityki transportowej Można powiedzieć, że na kolei dokonuje się właśnie rewolucja. Reforma do bardzo dobry krok, bo samorządy lepiej znają potrzeby swoich mieszkańców i są lepiej przygotowane do organizowania przewozów lokalnych. Z drugiej strony, na przygotowania było bardzo mało czasu i czeka nas wiele przykrych niespodzianek, wynikających z niedopatrzeń. Widać to choćby na przykładzie biletów okresowych. Trudno nawet w tej chwili przewidzieć wszystkie skutki. Poz tym, to powinien być dopiero pierwszy krok w reformowaniu kolei. W tej formie zmiany są antykonkurencyjne: monopol państwa zastępujemy monopolem samorządowym. Na rynku kolejowym powinna obowiązywać konkurencja, a samorządy powinny mieć możliwość wybierania przewoźnika w przetargu. Osobna sprawa to Intercity. Czas pokaże, czy poradzi sobie z nowymi obowiązkami. Z dnia na dzień liczba obsługiwanych pociągów wzrośnie ze 180 do 500, przejmowany tabor jest
przeważnie stary i kosztowny, trzeba będzie rozbudować administrację. Jeśli PKP Intercity udźwignie skutki zmian, już za 5 lat powinna radzić sobie bez państwowych dotacji. |

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)