Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Orlen Lietuva nie dogadał się z litewskimi kolejami. Będą słono płacić

0
Podziel się:

Spółka chciała płacić mniej za przewóz produktów naftowych, ale nic z tego nie będzie. A to drenuje jej budżet.

Orlen Lietuva jest na granicy rentowności</br>- mówił w styczniu prezes PKN Orlen Jacek Krawiec
Orlen Lietuva jest na granicy rentowności</br>- mówił w styczniu prezes PKN Orlen Jacek Krawiec (Orlen)

Orlen Lietuva nie porozumiał się z Kolejami Litewskimi w sprawie stawek kolejowych - poinformował PKN Orlen. Wbrew deklaracjom premiera Litwy Algirdasa Butkieviciusa, Koleje Litewskie nie zgodziły się na propozycję obniżenia opłat przewozowych.

Według PKN Orlen, jednym z ważniejszych czynników przyczyniających się do strat Orlen Lietuva są wysokie koszty logistyczne - w 2013 r. litewska spółka, w której płocki koncern ma 100 proc. udziałów, odnotowała stratę netto w wysokości 94,3 mln USD.

PKN Orlen podkreślił, że podczas spotkania z Kolejami Litewskimi _ przedstawiciele Orlen Lietuva po raz kolejny przedstawili postulat znaczącej obniżki stawek za transport produktów naftowych _. _ Stanowisko litewskich kolei nie zmieniło się i przewoźnik nie zgodził się na propozycję Orlen Lietuva _ - podała spółka.

Według PKN Orlen, _ brak postępów w negocjacjach rozczarowuje, ponieważ podczas niedawnych spotkań prezesa Orlen Lietuva z premierem Litwy Algirdasem Butkieviciusem pojawiały się zapewnienia o zrozumieniu stanowiska spółki i deklaracje, że w ślad za tym pojawią się adekwatne propozycje ze strony litewskich kolei _.

W kwietniu prezes Orlen Lietuva Ireneusz Fąfara przedstawił premierowi Litwy propozycje rozwiązań, w tym logistycznych, których pilne wdrożenie mogłoby wpłynąć na poprawę kondycji finansowej litewskiej spółki.

PKN Orlen podał, że podczas spotkania prezesa Orlen Lietuva z przedstawicielami państwowych Kolei Litewskich, do którego doszło dzień wcześniej _ nie przedstawiono żadnych nowych propozycji współpracy, które wyeliminowałyby dyskryminacyjną strukturę taryf stosowanych wobec Orlen Lietuva _.

Jak podkreślił PKN Orlen, Orlen Lietuva _ jako litewska firma od lat płaci za przewozy kolejowe około 30 proc. więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi _. _ Spółka nie posiada żadnej alternatywy w zakresie transportu paliw z rafinerii, ponieważ spółka Lietuvos geleżinkeliai posiada monopolistyczną pozycję na rynku litewskim _ - zaznaczył płocki koncern.

PKN Orlen przypomniał, że w przeszłości Orlen Lietuva _ korzystała z usług kolei łotewskich _, ale po zdemontowaniu w 2008 r. 19 km torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny, a _ strona litewska, pomimo licznych obietnic, nie wykonała żadnych prac związanych z odbudową torów do granicy łotewskiej _.

Biuro prasowe PKN Orlen pytane, czy przewidywane jest kolejne spotkanie w sprawie stawek za przewozy kolejowe produktów Orlen Lietuva, odpowiedziało: _ na chwilę obecną nie są zaplanowane żadne kolejne spotkania _.

W kwietniu PKN Orlen informował, że _ ze względu na pogorszenie sytuacji makroekonomicznej _ przerób w rafinerii Orlen Lietuva _ ograniczony został do minimum, czyli do 60 proc. mocy produkcyjnych i prowadzone są analizy, w których pod uwagę brane są różne, także dalej idące scenariusze _. PKN Orlen podkreślił wtedy, że _ obecna sytuacja finansowa i operacyjna Orlen Lietuva wymaga pilnego podjęcia działań zmniejszających obciążenia kosztowe firmy, by zapewnić jej funkcjonowanie w najbliższej przyszłości _.

Na kupno litewskiej spółki - wtedy Mażeikiu Nafta - oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje PKN Orlen wydał ok. 4 mld USD. W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do Orlen Lietuva, tłumacząc to awarią rurociągu Przyjaźń-Północ. W związku z tym ropa do Orlen Lietuva dostarczana jest tankowcami i koleją.

W styczniu prezes PKN Orlen Jacek Krawiec mówił, że spółka Orlen Lietuva jest na granicy rentowności, ale sytuację powinna poprawić budowa rurociągu dostarczającego produkty rafinerii do portu w Kłajpedzie. Zaznaczył wówczas, że obecny litewski rząd jest inwestycji przychylny.

Według Krawca, zamknięty rurociąg Przyjaźń-Północ, dostarczający ropę do Orlen Lietuva nie zostanie otwarty. Informował on w styczniu, że z jego rozmów z szefem rosyjskiej kompanii Transnieft wynika, iż magistrala ma 1400 usterek i jej modernizacja jest nieopłacalna. Odnosząc się do możliwości sprzedaży Orlen Lietuva Krawiec oświadczył wtedy, że najpierw ktoś musi chcieć rafinerię kupić, a takiego kupca obecnie raczej nie widać.

Orlen Lietuva to jedyna rafineria w krajach bałtyckich i największa spółka na Litwie.

Czytaj więcej w Money.pl

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)