Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Cała prawda o przygotowaniach do Euro 2012

0
Podziel się:

Stadiony już stoją, ale kibice nie wiedzą, czy do nich dojadą. Brak autostrad nie jest tu największym problemem.

Cała prawda o przygotowaniach do Euro 2012
(PAP/Maciej Kulczyński)

Na Euro gotowe będą tylko stadiony i lotniska, reszta to prowizorka. Sprawdź, co ustalił Money.pl.

[Na zdjęciu modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu]

Wszystkie inwestycje szykowane na Euro 2012 warte są, według szacunków Ministerstwa Sportu i Turystyki, 112 mld zł, z czego wartość ponad 80 najważniejszych wynosi 96 mld zł. Z ostatniego raportu resortu wynika, że blisko 80 proc. kluczowych inwestycji było na rok przed imprezą ukończone, bądź w zaawansowanej fazie realizacji.

Podstawowe obiekty, bez których mistrzostwa nie mogłyby się odbyć, czyli stadiony piłkarskie, zostały już wybudowane. - _ Wszystkie uzyskały pozwolenie na użytkowanie. Najwięcej drobnych prac wykończeniowych zostało do zrobienia na Stadionie Narodowym w Warszawie _- mówi Mikołaj Piotrowski ze spółki PL.2012, która odpowiada za koordynację przygotowań. Dodaje, że najważniejszym testem dla narodowej areny będzie mecz Polska-Portugalia, zaplanowany na 29 lutego.

W pozostałych miastach, w których rozgrywane będą spotkania drużyn walczących o mistrzostwo Starego Kontynentu, też nie obyło się bez trudności, jak choćby w Poznaniu, gdzie trzeba było już kilkakrotnie wymieniać murawę na płycie. W Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu publiczność miała już okazję brać udział w imprezach sportowych i kulturalnych organizowanych na nowych stadionach (na gdańskim rozgrywane są mecze Lechii, na poznańskim - Lecha, a wrocławski był m.in. areną walki bokserskiej Tomasza Adamka z Witalijem Kliczko).

Autostrady i ekspresówki z przerwami

Mniej optymistycznie wygląda sytuacja na drogach, które mają ułatwić dojazd polskim i zagranicznym kibicom do piłkarskich aren (tych drugich ma przyjechać do nas od 800 tys. do nawet 1 mln.). Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ocenia, że przed rozpoczęciem mistrzostw skończona zostanie budowa m.in. odcinków A2 między Łodzią a Warszawą oraz A4 między Krakowem a Tarnowem.

Pytany o inwestycje, które mogą nie zostać ukończone przed mistrzostwami, Mikołaj Piotrowski ze spółki PL2012 wymienia przede wszystkim odcinek autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. - _ Wprawdzie według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad budowa ma być skończona krótko przed Euro, ale właśnie ze względu na to, że do ostatniego dnia będzie trwał wyścig z czasem, ryzyko opóźnienia jest krytyczne _ - przyznaje Piotrowski.

To, czy drogowcy skończą budowę na czas czy nie, zależy m.in. od warunków pogodowych. Z podobnych względów pod znakiem zapytania stoi odcinek autostrady A1 od Strykowa pod Łodzią do węzła Kowal w pobliżu Włocławka.

źródło: GDDKiA

Wiadomo już natomiast, że nie uda się oddać fragmentów A1 z Kowal do Torunia i A4 od Tarnowa do granicy z Ukrainą. Zagrożonych jest także kilka inwestycji związanych z budową dróg ekspresowych.

-_ Wiemy już, że nie uda się skończyć dwóch odcinków zachodniej obwodnicy Poznania w ramach trasy S11 i odcinka S5 w okolicach Rawicza (między Wrocławiem a Poznaniem). Pod znakiem zapytania stoi także dokończenie trzeciego odcinka zachodniej obwodnicy Poznania, 20-kilometrowego fragmentu S2 w Warszawie (Konotopa-Puławska wraz z odcinkiem Lotnisko-Marynarska) oraz obwodnicy Gdańska _ - wylicza Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/33/m139553.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wybuduja;zaraz;sie;rozsypie;klopoty;z;budowa;a2,239,0,1009135.html) *Ledwo wybudują autostradę, zaraz się rozsypie * Ekstremalne tempo budowy autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy może wpłynąć negatywnie na jakość tej drogi. Nie ze wszystkim zdążą także miasta goszczące mistrzostwa. - _ Wokół stadionu trwa jeszcze budowa dróg, realizowana przez miasto. Do Euro nie zostaną w całości skończone, ale wykonawcy mają zapewnić efekt przejezdności - czyli po jednym pasie w każdym kierunku _- mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzeczniczka spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012. - _ Nie są to jednak główne drogi dojazdowe wyznaczone przez UEFA. Główna trasa W-Z została już skończona i do marca zakończą się jej odbiory _ - podkreśla Skorupka-Kaczmarek.

Trzymiesięczne opóźnienie ma także Wrocław, który nie sfinalizował jeszcze systemu sterowania ruchem ITS - jednej z dziewięciu inwestycji komunikacyjnych realizowanych w 2011 roku w związku z turniejem.

Zdaniem dr Michała Beima, eksperta z Instytutu Sobieskiego, na tle kolei inwestycje drogowe wypadają nieźle. - _ Wygląda na to, że będzie nawet zapewniona przejezdność słynnego odcinka autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Ustawa, która ma tę tzw. przejezdność usankcjonować jest jednak skandaliczna. Istnieje duże ryzyko, że po Euro będzie nadużywana przy kolejnych inwestycjach i tym bardziej na aktualności zyska powiedzenie, że najtrwalsze są prowizorki. Bo z takich prowizorek na co dzień będziemy korzystać _- uważa dr Beim.

Żenująco na kolei?Mniej powodów do optymizmu dostarcza za to stan prac związanych z modernizacją linii kolejowych. Projekty realizowane przez Polskie Linie Kolejowe obejmują ponad tysiąc kilometrów linii między miastami, w których rozgrywane będą mecze oraz w korytarzach transportowych łączących kraje Unii Europejskiej z Ukrainą.

Spółka PL2012 przyznaje, że pod znakiem zapytania stoi np. terminowe ukończenie inwestycji kolejowych, które są ważnym elementem komunikacji w Warszawie i Gdańsku. - _ To połączenia dworca w Gdańsku ze stadionem oraz Okęcia, Dworca Centralnego i przystanku Stadion w stolicy. Jest poprawa w realizacji tych inwestycji, ale nadal są one obarczone ryzykiem krytycznym _- zaznacza Mikołaj Piotrowski.

Jeśli chodzi o połączenia kolejowe, to, jak twierdzi Piotrowski, kolej zapewnia, że modernizacja szlaków kolejowych pozwoli podczas Euro na pokonanie pociągiem dystansów między miastami goszczącymi kibiców w ciągu 4 godzin. Wyjątkiem będzie trasa między Warszawą a Wrocławiem, do którego podróż ma potrwać 5 godzin.

- _ Ustalenia są takie, że jeśli gdzieś roboty nie zostaną skończone do czasu rozpoczęcia mistrzostw, to zostaną wstrzymane na czas trwania imprezy. Wiadomo też, że nie uda się w pełni zrealizować inwestycji na dworcach kolejowych we wszystkich miastach, gdzie rozgrywane będą mecze _ - dodaje Piotrowski.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/50/m132146.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/ten;system;pozwoli;zarobic;na;wynajmie;mieszkan;na;euro;2012,5,0,946437.html) *Ten system pozwoli dorobić na Euro 2012 * Każdy będzie mógł wynająć mieszkanie kibicom, którzy przyjadą na mistrzostwa w ramach internetowego systemu rezerwacji. O ile lifting Dworca Centralnego w Warszawie jest właściwie zrobiony, o tyle nie ma szans na sfinalizowanie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego na stacji Poznań Główny. Piotrowski zaznacza jednak, że poznański dworzec jako taki będzie funkcjonował. - _ Nie będą natomiast gotowe elementy scalające go z komunikacją miejską, ale też nie zakładano, że uda się to zrobić na mistrzostwa _- podkreśla.

We Wrocławiu na Dworcu Głównym otwarto w grudniu dla pasażerów wyremontowany peron pierwszy. Kolejne dwa mają być oddane do użytku wiosną, jeszcze przed mistrzostwami. Nie wydaje się jednak prawdopodobne, by budowlańcy uporali się z wszystkimi pracami przed czerwcem, choć pierwotnie zakładano, że cały dworzec będzie gotowy na trzy miesiące przed piłkarskim turniejem.

Dr Michał Beim nie zostawia suchej nitki na przygotowaniach do kolejowej obsługi Euro 2012. -_ Generalnie nasze przygotowania oceniam bardzo słabo, a największy dramat dotyczy kolei. Możemy tylko mnożyć takie przykłady, jak choćby niezrealizowanie drugiej linii metra w Warszawie, połączenia kolejowego z Okęciem albo rozbudowy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Tak naprawdę wiele projektów będzie ciągnęło się jeszcze po Euro 2012 _- przekonuje i sytuację określa jako _ żenującą _.

- _ Nie tylko nie ma nowoczesnego taboru, ale w ogóle jest za mało wagonów. Przez to wiceminister transportu Andrzej Massel jeździ błagać Czechów i Niemców, żeby wynajęli nam swoje. Dodajmy do tego modernizacje torów, które ciągną się w nieskończoność i nie przynoszą zakładanych efektów _- wymienia największe bolączki.

Porty lotnicze na finiszuW porównaniu z drogami i kolejami stosunkowo dobrze prezentują się przygotowania polskich portów lotniczych, które według przedstawicieli spółki Pl.2012 ze względu na układ drużyn w poszczególnych grupach będą miały kluczowe znaczenie dla przemieszczania się kibiców.

- _ Mamy pełną kontrolę nad rozbudową lotnisk. Okęcie jest już gotowe do Euro, nowy terminal portu lotniczego we Wrocławiu czeka na odbiory wraz z końcem lutego. Na dobrej drodze są też lotniska w Gdańsku i Poznaniu, w którym były problemy _- mówi Piotrowski.

Z taką oceną zgadza się także dr Michał Beim. - _ Najlepszą sytuację mamy w przypadku lotnisk, ale głównie ze względu na fakt, że już wcześniej samorządy miały wobec nich zaawansowane plany inwestycyjne _ - podsumowuje. I tak z nowego terminalu we Wrocławiu pierwsi pasażerowie mają korzystać już w marcu, natomiast analogiczne obiekty w Gdańsku i Poznaniu powinny być gotowe w kwietniu.

Komentarz Money.pl

O przygotowaniach do Euro 2012 czytaj w Money.pl
Ministrowie zadowoleni z siebie. A co z Euro? Joanna Mucha i Jacek Cichocki referowali dziś prezydentowi stan przygotowań do Euro 2012. Tryskali optymizmem.
Rozkład jazdy na Euro 2012. Wiadomo kiedy Kolejarze czekali do początku grudnia 2011 r. - na losowanie grup turniejowych - z układaniem rozkładu obowiązującego podczas turnieju.
Z tym na Euro 2012 na pewno nie zdążymy W 2012 roku miało powstać 1605 km autostrad i 2418 km dróg ekspresowych. Zobacz, co zostało z tych planów.
giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)